العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

قديم 01-07-2008, 09:19 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
جروب (( انا اللجنة))

لو ماشي علي 60 .. علي 80 .. علي 100 .. علي 820 .. لازم يطلعلك حد متعرفش منين و ياخد من جنبك غرزة بمنتهي قلة الذوق و قلة الأدب و الغشومية يا بنتهي بوقوع قلب حضرتك في رجليك يا اما بحادثة تموتوا فيها انتوا الأتنين ، و اللي خد الغرزة ده ممكن يبقي اي حاجة .. ملاكي .. تاكسي .. مقطورة .. سوبر جيت .. طائر الرخ.. اي حاجة

الدائري و المحور ( ايام ما كان ماشي .. ايااااام) و طريق الواحات تحس ان انت في السيرك .. تريلات علي سوبر جيت علي نقل علي ميكروباصات علي ملاكي كله بياخد غرز تبص ادامك محدش ماشي في خط مستقيم كله من اليمين عالشمال و من الشمال عاليمين

ملف في وسط البلد عادي .. واحد مكسل يمشي وراك كام متر يقوم جاي من جنبك و كاسر عليك في الملف مطلعك
عالرصيف او عالأقل موقفك و موقف الطريق وراك

تبقي مدي اشارة .. و الناس عااااااادي جدا ولا أكنك عامل اي حاجة .. بالعكس تزنقك أكتر

حتة جنبك يادوب تقضي دبوس .. و واحد مصمم يحشر نفسه فيها بالعربية .. و يخبطلك المرايا و يقولك معلش .. و هو ماشي يخبطها تاني !!

كل واحد شايف ان مهمته في الحياة انه يتخطي العربية اللي قدامه سواء ماشية بسرعة او بالراحة .. او واحد بيحاول يسلك نفسه في الزحمة ( قال يعني هو النبيه اللي في الشارع كله) يقوم يكلكع الدنيا زيادة

تبقي الإشارة واقفة و الشارع متنيل علي عينه .. تلاقي واحد كلكس عمال يزمرلك !! خير يا عم الحج ؟ يقولك خش ادامك فاضي .. تبص قدامك تلاقي ربع متر كنت سايبه للناس تعدي منه

واحد يبقي واقف في اشارة ..و حاطط تلات تربع عربيته في الشارع اللي ماشي .. لا هو مشي و استفاد حاجة ولا الناس اللي اشارتها فاتحة عرفت تمشي .. ده غير ان الناس مبتعرفش تعدي الشارع

ايه الحل دلوقت ؟ اهي دي مشكلة شعبية خالصة .. مش قصدي شعبية يعني جماهيرية .. لأ قصدي ان ملهاش اي علاقة بالحكومة .. الناس اخلاقها في السواقة واطــــــــــــــــية .. و كل واحد عايز يعدي و خلاص و تولع الناس .. و كل واحد فاكر نفسه خلاص شوماخر عالطريق و مش هيعمل حادثة .. مايكل شوماخر نفسه مبيسوقش في المدينة كدة .. لأن السواقة دي مكانها الملاهي او حلبة سباق .. مفيش حلقة سباق في مصر مش مشكلتي انا مش وزير ديزني لاند بس الطريق طريقي زي ماهو طريقك و من حقي امشي مستريح

اعرف ناس كتير جالها اكتئاب من الطريق خصوصا الساكنين في اكتوبر او بيدرسوا هناك او اي حد بيعدي من وسط البلد الصبح كل يوم .. اعرف ناس ماتت في حوادث و كانوا صحابي و بنخرج مع بعض مفيش كام شهر ..اعرف ناس بقت بتكره تسوق و بتتعصب و بتجنن و ما بتصدق تروح و تنام عشان تترحم من عذاب الطريق .. و ناس تقوقعت علي نفسها و مبتخرجش برة منطقتها لأن مش عايزين يركبوا العربية !

و طالما احنا قاعدين في البلد .. يبقي لازم يبقي عندنا "ثقافة الحلول" حتي لو حاجة حاسين ان ميئوس منها .. ببساطة الموضوع يتلخص في حاجات صغيرة و تبدو بسيطة جدا بس ناقص تتنفذ!

كل واحد بيسوق كدة و قرا الكلام ده .. يستحسن يبطل لأنها مش شطارة انه يوصل بدري 5 دقايق .. و نظام (هييه بعرف اخد غرز يالا نشد) .. ممكن في يوم ميوصلش خالص بسبب السواقة دي .. او اقلها العربية تبقي خردة

حاول علي قد ما تقدر تسوق في خط مستقيم و تستخدم الإشارات قبل الانعطاف بفترة (المفروض ان ده العادي!)

ماشي بالراحة امشي عاليمين ..ماشي عادي امشي في الحارة اللي في النص النص .. بسرعة عالشمال (سهلة دي) و ده المفروض العادي برده

امشي في الحارة بتاعة اللفة لوهتلف متجيليش من اخر اليمين و عايز تلف من لفة في الشمال .. او طالع من لفة في اليمين الاقيك ادامي في اخر حارة شمال!! خليك محترم و امشي في حارة اللفة عشان متكسرش علي حد

مش في كل الأحيان الحل بيبقي انك تعدي .. ساعات بيبقي الحل الصح انك تسيب غيرك يعدي في الطريق يسلك

متبالغش في السرعة .. الناس اللي بتمشي 160 و 170

الأهم .. ازاي تتعامل مع البني ادمين دول؟ .. اي حد جاي من وراك مش هامه حد و بيقلبلك "وسع" و شايفه في المرايا متقمص نيد فور سبيد ..لو قلب نور أو ادا كلكس لو حتي قلع ملط في العربية .. متعبروووووش .. ده طريق الناس كلها مش طريق جنابه و المفروض كله يوسعله عشان جلالته يطير براحته .. احبسه وراك (طالما انت ماشي في سرعة مناسبة للطريق) لأن الأهم الناس كلها تمشي مش واحد يعدي و يلبس الناس في بعض

و لو عداك قلبله نور لحد ما تعميه و فهمه انه غلطان عشان طول ما محدش بيقول للناس دي حاجة عمر ما حد هيبطل .. و لوجت فرصة في اشارة ولا حاجة تكلمه كلمه .. لو علي طريق سريع قلبله نور بس و متحاولش تكلمه لو تتقلبوا انتوا الأتنين

متنسوش ان الحوادث دي خصوصا حوادث الغرز و السرعة بتحصل بشكل يومي .. يعني ممكن في اي يوم يضيع منك شخص غالي عليك جدا .. او ممكن انت بنفسك تقتل شخص عزيز علي ناس كتير بسبب السواقة دي

مش هينفع نوقف عسكري في كل شارع .. كل واحد هيبقي
اللجنة

مـــــن حـــــقــــك تعترض علي تهور غيرك (بالذوق) لأنه طريقك زي ماهو طريقه

من انهاردة مفيش لجنة .. انا اللجنة .. أاااانا اللجنة

لينك الجروب
http://www.facebook.com/home.php#/gr...id=15989176571

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 01-07-2008, 11:57 PM
TAREK ZIAD TAREK ZIAD غير متواجد حالياً
من انا؟: م/طارق زياد
التخصص العملى: مهندس معمارى

TAREK ZIAD is a jewel in the roughTAREK ZIAD is a jewel in the roughTAREK ZIAD is a jewel in the rough
افتراضي رد: جروب (( انا اللجنة))

كل كلمة و كل حرف عبرت فعلا عن واقعنا الحالى المؤسف ..... مش فى الشارع بس ... لا للأسف أصبح سمة فى كل المجالات ... الأخلاق إنهارت و الحالة للأسواء .... الشئ الإيجابى الوحيد إنه فى ناس زى صاحب الجروب دة عاوز يغير .... لو كل واحد حاول كدة ... أتوقع يكون فى أمل ... و لو إنه أمل بعيد جدا لآن الحالة صعبة فعلا...

تحياتى
م/ طارق زياد
SPERANZA A620
قديم 18-07-2008, 05:57 PM
الصورة الرمزية POP EL GAMED
POP EL GAMED POP EL GAMED غير متواجد حالياً
من انا؟: بوب الجامد
التخصص العملى: I.T Administrator
هواياتي: كمبيوتر وسيارات

POP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond repute

الكلام ده كله جميل جدا جدا جدا
بس يا ترى كام واحد هيلتزم بيه
المشكله المشكله وكمان المشكله فى الالتزام
يعنى انا بصراحه احيانا بلاقى ناس تخنقنى واضطر انى اخد منهم غرز يعنى يبقى الطريق ماشى عادى وده بيتمشى على الكورنيش طيب ما تمشى ما تخلى الناس تروح مشاوريها وتلحق مصالحها انما لا الباشا بيتمشى الشارع وراه يتحرق (ولما تيجى تعدى منه يبقى انت شرير وزاى تعمل كده)
المشكله يا باشا ان محدش بيلتزم لا بالاتجاهات ولا بالسرعات(وخدلى بالك من بالسرعات دى)
بس كلنا طبعا نأمل ان ظروف البلد تتحسن وكله على الله
قديم 19-07-2008, 12:11 AM
الصورة الرمزية MosTafaFox
MosTafaFox MosTafaFox غير متواجد حالياً

MosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond repute

موضوع جميل بس للاسف مفيش فايدة angryhead
قديم 19-07-2008, 01:30 AM
الصورة الرمزية ahmedsalah
ahmedsalah ahmedsalah غير متواجد حالياً
من انا؟: مواطن مطحون
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: كرة القدم

ahmedsalah has a reputation beyond reputeahmedsalah has a reputation beyond reputeahmedsalah has a reputation beyond reputeahmedsalah has a reputation beyond reputeahmedsalah has a reputation beyond reputeahmedsalah has a reputation beyond reputeahmedsalah has a reputation beyond reputeahmedsalah has a reputation beyond reputeahmedsalah has a reputation beyond reputeahmedsalah has a reputation beyond reputeahmedsalah has a reputation beyond repute

انا مؤمن بنظرية وانت سايق خليك رايق :D

والله بجد لو الواحد بس ياخد كل حاجة ببساطة هتلاقى نفسك ماشى كويس وتروح من غير حرقة دم

يعنى انا مثلا امبارح كنت ماشى فى شارع يااااااادوب يشيل عربيتين وفجئة لقيت واحد من اياهم استنصح واستغل انى سرحان شوية ورشق جمبى على اليمين وكمان قدم بوزة على عربيتى والطريق كان واقف موت اساسا المهم بصيتله باستغراب وضحكت لقيت الراجل اتكسف وضحك هو كمان :D وبعدين لما الطريق مشى وسعلى علشان اعدى كنت هاخد ايه بقى لو شمتمتة ولا قعدت ازعق هو كمان اكيد زهق من الزحمة وعايز يفلفص فمعلش وسع صدرك وكلنا مروحين