العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 02-03-2012, 09:57 PM
Mohammed 1975 Mohammed 1975 غير متواجد حالياً

Mohammed 1975 is on a distinguished road
طلب الى خبراء اللوجان ؟

انا ان شاء الله مقبل على شراء رينو لوجان بس عايز اعرف بعض المعلومات .
1- هل اللوجان جر امامى ولا خلفى ؟
2- لو عايز اركبلها جنوط افضل مقاس كم ؟
3- هيا على كبالن ولا كرتيرة ولا كرونة ؟
4- هل العربية مصفحة من تحت ؟
وياريت تكون المعلومات غزيرة ودسمة من العيار الثقيل للاستفادة
معلش انا معلوماتى ضعيفة جدا فى ميكانيكا السيارات لو اسئلتى فيها خطا ارجو التصحيح وشكرا يالوجانية .

التعديل الأخير تم بواسطة Mohammed 1975 ; 02-03-2012 الساعة 10:07 PM
قديم 02-03-2012, 10:35 PM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الى خبراء اللوجان ؟

مبدئيا ربنا يوفقك يا باشا .. واحب ابشرك انك احسنت الاختيار .. اللوجان فعلا هى افضل عربية فى السوق بالسعر ده ..

1- هل اللوجان جر امامى ولا خلفى ؟
اللوجان جر امامى طبعا .. وعلى فكره معظم - ان لم يكن كل - العربيات السيدان الحديثة جر امامى .. الجر الخلفى تلاقيه فى البى ام والمرسيدس مثلا .. او فى العربيات القديمة (زى اللادا والفيات 131 و 132 ) .. وكمان تلاقيه فى جميع العربيات النقل ...

2- لو عايز اركبلها جنوط افضل مقاس كم ؟
اللوجان بتنزل بجنط مقاس 15 فممكن انت تركب 16 او 17 مرتاح بس انا افضل 16 .. وعموما اللوجان عفشتها مريحة جدا وناعمة فمش هتتأثر بالجنط زى عربيات تانية (الفيرنا مثلا) ...

3- هيا على كبالن ولا كرتيرة ولا كرونة ؟
على كبالن طبعا لانها جر امامى .. الكوبلن ده عباره عن عمود واصل ما بين الفتيس و العجلة الامامية .. وطبعا بيكون فى واحد يمين وواحد شمال ...

اما الكارونة بتكون موجوده ظاهره فى الجر الخلفى ..

وعلى فكره نظريا اى عربية لازم يكون فيها كارونة .. لان الكارونه دى وظيفتها توزيع حركه الموتور على العجلات الدافعة بنسب متغيره ..

بمعنى انك لما تكسر الدريكسيون شمال مثلا .. العجل اليمين ساعتها هيلف اكتر من الشمال فلازم يكون فى توزيع مناسب للحركة اللى جاية من الموتور ..

الكارونة فى الجر الامامى بتكون مدمجة داخل الفتيس .. اما فى الجر الخلفى بتكون موجوده فى المحور الخلفى (الدفرانس) اللى ماسك العجلتين الخلفيتين ...

وده فيديو بيشرح فكره عمل الكارونة ..

اما الكارتيره دى فحاجة تانية خالص ملهاش علاقة بالجر .. الكارتيره هى قطعه الصاج او الفيبر اللى بتبطن الرفارف من جوه علشان تصد المياه او الطين اللى جاى من الكاوتش ...

وكمان الكارتيره دى بتتقال على الحوض اللى بيتجمع فيه الزيت اسفل الموتور ...

4- هل العربية مصفحة من تحت ؟
مش متأكد اوى بس اعتقد انها مصفحه من عند الموتور فقط .. ولكن العربية عالية عن الارض جدا وصعب اوى انها تحك فى مطب ....

يا رب اكون قدرت اجاوب اجابات دسمة من العيار التقيل زى ما طلبت يا باشا ..

وتحت امرك فى اى وقت ....

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ

قديم 03-03-2012, 04:19 AM
omda8185 omda8185 غير متواجد حالياً

omda8185 is a splendid one to beholdomda8185 is a splendid one to beholdomda8185 is a splendid one to beholdomda8185 is a splendid one to beholdomda8185 is a splendid one to beholdomda8185 is a splendid one to beholdomda8185 is a splendid one to beholdomda8185 is a splendid one to behold

استاذ حساااااااام
الف شكر للمعلومات دي انا شخصيا استفدت منها
باارك الله فيك
قديم 19-03-2012, 11:22 PM
engmish engmish غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس مدني

engmish is a glorious beacon of lightengmish is a glorious beacon of lightengmish is a glorious beacon of lightengmish is a glorious beacon of lightengmish is a glorious beacon of light

ألف شكر ليك يا أستاذ حسام
فعلاً معلم

M.I.Sh
قديم 20-03-2012, 10:33 AM
الصورة الرمزية amriar
amriar amriar غير متواجد حالياً

amriar has a spectacular aura aboutamriar has a spectacular aura aboutamriar has a spectacular aura about

معلومات قيمه شكرا ليك.. انا احب اوضح حاجتين بس:

اللوجان مصفحه من تحت بس مش زي ما انت متخيل انها متغطيه كلها.. لا دي في تغطيه لكل الحاجات تحت بشكل يسمح بتغيير بعض القطع من غير فك التصفيحه يعني الجكمان مثلا كله من اوله لاخره باين و متعلق بحاجات رابطاه و الجزء طبعا دا مش مصفح

الحاجه التانيه تعديل لغوى فقط.. العربيات جر امامى او دفع خلفي. مش جر خلفي .. شكرا ليكم و ربنا يبارك في تجمعنا العظيم دا

اللهم اجمعنا مع رسولك الكريم في الفردوس الاعلى.. قولوا امين