العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > FIAT Regata

قديم 14-11-2010, 11:34 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تحذير من مخاطر كربراتير جديد صيني للريجاتا

قدر الله و ما شاء فعل
من الاخر ما تركبش اي حاجه صيني في عربيتك لانها بتبقي جودتها وحشه جدا
لو حتي الايطالي بضعف التمن حيبقي اوفر علي المدي البعيد
و الاستعمال احسن من اي صيني جديد
قلبي معاك و انا بقرأ حكايتك فكرتني بال 125 كانت بتعمل معايا حاجات زي دي
و بقيت بضحك من اسلوبك الممتع في السرد

حـازم خـضـر

قديم 18-11-2010, 05:06 AM
الصورة الرمزية NicEgypt
NicEgypt NicEgypt غير متواجد حالياً
من انا؟: web programmer & application windows
هواياتي: marketing books كتب علم التسويق بأنواعها

NicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem_khidr مشاهدة المشاركة

قدر الله و ما شاء فعل
من الاخر ما تركبش اي حاجه صيني في عربيتك لانها بتبقي جودتها وحشه جدا
لو حتي الايطالي بضعف التمن حيبقي اوفر علي المدي البعيد
و الاستعمال احسن من اي صيني جديد
قلبي معاك و انا بقرأ حكايتك فكرتني بال 125 كانت بتعمل معايا حاجات زي دي
و بقيت بضحك من اسلوبك الممتع في السرد
فعلا يا استاذ حازم .. الصيني يروووح بمشاكلة .. لكن للاسف مش لاقى الاصلي اللى هو الايطالى
الموجود الصيني فقط .

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tarek elbadry مشاهدة المشاركة

مشكور اخى العزيز انا كنت هانزل بعد العيد اجيب كربراتير من عند محمد يوسف الله يكرمك على النصيحة وربنا يخلف عليك فى التلفيات الى حصلتلك
اوعى تجيب كربراتير صيني ابو 700 ابداَ هو معندوش غيرو .. وعلى اكد لى ان لو العلبة فيها خدش
مش هيرجع .. ومعنى سؤالة ع العلبة انة هيعيد بيعة تانى والله اعلى واعلم .. لقيت العلبة ف شنطة العربية بكيسها بكلة .

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mrastra مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
"NicEgypt" شكرا لك على نصيحة الاعضاء وقلبى معاك والله
للاسف الحاجة الصينى تقدر تقول عليها انت وحظك تجيب المراوح الصينى ال3 فى كرتونة تلاقى اتنين اشتغلوا وواحدة لا
جبت جوز كبالن واحد شغال زى الحلاوة والتانى باظ مسافة شهر
جبت دسك واسطوانة جداد صينى لعربية ريجاتا فكتهم بعد 15 يوم لانهم باظو بس لحسن حظى اللى بتعامل معاة انسان محترم اتصل بالمستورد وجابة لغاية المحل ورجعتهم وادانى الفلوس بتعتى واعد يعتزرلى
كل سنة وانت طيب
رغم ان ناس كتير بتنصح بالكبالن الصيني وبيقولو شغالة زى الفل ! ربنا يبعدنا عن الصيني
اشكر حضرتك لمرورك وحضرتك طيب وبخير وكل الاعضاء طيبون

ياااااااااااااااااااااااا اه , ما شاء الله , أنت بالك طويل أوى مع العربية , أنا لو كنت مكانك , كنت استسهلت و نزلت جبت كاربيراتير استيراد من الأول و خلاص و لا كنتش لفيت و حاولت أصلح فى الكاربيراتير الصينى ده .

بس ان جيت للحق , حرام تحط أى حاجة صينى فى مكان حساس فى العربية عالاطلاق و أنا من رأيى , أنك تجيب كاربيراتير ريجاتا استيراد من بورسعيد أحسن من الحرفيين لأن العربيات الريجاتا المنطقة حرة فى بورسعيد كتيرة و أصلا بورسعيد فيها قطع غيار أكتر من الحرفيين و أرخص و يفضل أنك تركبه هناك .

MERCEDES S320

[/QUOTE]

انا قلت اجيب جديد بجملة الجديد .. لان غيرت حاجات كتيرة ف العربية جديدة مساعدين وطنابير وتيل
فقلت بالمرة . الحمد لله انى رجعتة بعد معاناه .. والخسارة كانت وقت ومجهود كبير وزق السيارة لعدد
مرات غير معلومة .. ومارش طار الحمد لله واشتريت غيرة استيراد لان الموبينة لوحدها بـ 50 ج
غير المصنعية .. والبطارية شحنتها على التونجر اللى عندى لان الكهربائى حطها ربع ساعه وقال كويسة دور !! والعين السحرية بتاعة البطارية سودة .. اخدت 3 ايام على التونجر شحن بطيئ لحد مبقت تمام . وبعد العيد بأذن الله هركب كربراتير استيراد . علماَ ان القديم شغال زى الاكس
رحت بية لبتاع كربراتيرات بص علية ومرداش يفكة وقالى انت جاي لية ؟ قلت لة معرفش دة كان
بيعمل كذا وكذا .. قالى هو كدة زى الفل بدل مفكة وتدفع ع الفاضى ومش هعمل حاجة غير انى انضفة
زى ميكون خاف منة .. وانا رايح لة العربية فايقة جدا جدا . بعد العيد هفكة واجيب غيرة لانى مازلت
غير مطمئن منة . اشكركم على مروركم جميعا على الموضوع .
قديم 19-11-2010, 02:09 AM
الصورة الرمزية abo-salama
abo-salama abo-salama غير متواجد حالياً

abo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud of

قدر الله وما شاء فعل ونشكرك على النصيحة
قديم 19-01-2011, 11:15 AM
waledahmed waledahmed غير متواجد حالياً

waledahmed will become famous soon enough

الله يكون في العون
قديم 19-01-2011, 04:10 PM
الصورة الرمزية akerima
akerima akerima غير متواجد حالياً
من انا؟: VW OLD Beetle Big FAN
التخصص العملى: Sales
هواياتي: IT

akerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond repute

يا عم حمدلله علي السلامة بس بجد انت بتحب العربية دي اوي والا مكنتش لفيت اللف ده كله وفي القاهره يا راجل الله يكون في عون كل القاهريين ودي نصيحة مني انا ابتعد عن كل ما هو صيني مش عشان هما وحشين علي فكره الصيني بقي ممتاز بس مش عندنا في مصر لان اللي بيستورد في مصر بيروح يجيب الزبالة ويجي وانا اراهن ان الكاريبراتير ده مجكلفش اللي جابة من الصين اكتر من 100 جنية ويمكن اقل بس طبعا لازم يعملة تمن لانه لو رخيص الناس حتخاف تجيبة فيعملة بكام بنص تمن الاصلي وكويس انة بان معاك من الاول كان ممكن يقعد معاك فتره ويعطل وتروح فلوسك في الهوا يا مان هوا ده الصيني يدوبك علي قد مشوارك
المهم حمدلله علي السلامة ويا ريت تقولنا عملت ايه بعد كده