العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 07-04-2010, 11:35 AM
الصورة الرمزية hossamhussein0
hossamhussein0 hossamhussein0 غير متواجد حالياً
من انا؟: مهووس بالعربيات
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: العربيات

hossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant future
افتراضي رد: رينو لوجان فية منها تقفيل مغربى وفية تقفيل رومانى انهى احسن طبعا بتكلم عن اللوجان الصغيرة السيدان؟؟؟؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ringoo مشاهدة المشاركة

ههههههههههههههههههههههههه ههههههههه على فكرة مشاركة جامدة جدا وضحكتنى والله
لكن عموما حقك عليا لو كانت مشاركتى زعلتك وانت يا سيدى معاك لوجان وفوق دماغى
لكن اتمنى ان احنا نكون زى الاخوات ومايكنش فى حد شايل من حد علشان العملية اصلا مش مستاهلة

أنا اعتز جدا بهذه الصداقة يا استاذ رينجو و انا من متابعي موضوعاتك عن اللوجان

لكن بردو انت غلطان غلط فادح لكن انا مصر اننى مش حعدل على كلامك راجع مشاركتك تانى واقرا سؤال صاحب الموضوع كويس وانت حتفهمنى
ومتزعلش

الاعتراف بالغلط هو عين الصواب ،، و اتمني من سيادتك التوضيح

و عموما صباح الفل و تقبل تحياتي ،،،،،

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم عدد خلقه و رضا نفسه وواسع رحمته و زنة عرشه و مداد كلماته

الحمد لله و لا حول و لا قوة الا بالله و الله اكبر عدد ما كان و ما سيكون ملئ الفراغ و ملئ السكون
قديم 07-04-2010, 11:46 AM

hossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant future
افتراضي رد: رينو لوجان فية منها تقفيل مغربى وفية تقفيل رومانى انهى احسن طبعا بتكلم عن اللوجان الصغيرة السيدان؟؟؟؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nafadnnnnnnnnnn مشاهدة المشاركة

ياجماعة بردة انا مش فاهم اكييييييييد فية رومانى ولا كلة مغربى وخلاص ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مش عاوز اقولك ،،، أنا امبارح روحت اكثر من معرض مخصوص علشانك و سألت و الكل أجمع ان الموجود في السوق مغربي فقط حتي الوكيل أكد علي ذلك

وكان فيه واحد صاحبي من حولي 5 شهور كان عاوز يشتري لوجان و راح لاحد المعارض في مدينة نصر ( هجيب لك اسمه بالضبط ) و سأله عن الروماني و الراجل قاله ممكن اجبهالك لو عاوز بس تدفع 30000 ج جدية حجز و تختار اللون و الاستلام بعد 3 شهور و افاده بالاسعار اللي انا قولت لك عليها 74900 و 66900 ج و كانت مماثلة لاسعار التوكيل حينما اشتريت انا عربيتي علشان كده انا متاكد منها ،،، بس علشان صاحبي كان لسه بايع عربيته و ماكنش ينفع ينتظر طويلا من غير سيارة اشتري المغربي كاش من ياسين.

و يا سيدي لو انت عاوز الروماني و حاببها ممكن تلاقي منها كسر زيرو للبيع و هتبقي في الضمان برضه و بحالة الجديدة و اعتقد هتكون ارخص كمان من المغربي الزيرو

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم عدد خلقه و رضا نفسه وواسع رحمته و زنة عرشه و مداد كلماته

الحمد لله و لا حول و لا قوة الا بالله و الله اكبر عدد ما كان و ما سيكون ملئ الفراغ و ملئ السكون
قديم 07-04-2010, 07:54 PM
ringoo ringoo غير متواجد حالياً
من انا؟: عمرو
هواياتي: الرسم على الزجاج

ringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond repute

استاذ حسام ازى حضرتك ارجو ان تكون فى صحة وسعادة واسمحلى اعلق على مشاركتك الاخيرة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hossamhussein0 مشاهدة المشاركة

مش عاوز اقولك ،،، أنا امبارح روحت اكثر من معرض مخصوص علشانك و سألت و الكل أجمع ان الموجود في السوق مغربي فقط حتي الوكيل أكد علي ذلك
دة كلام سليم 100 * 100 ومجهود تشكر عليه وواجب علينا اننا نحييك على محاولتك فى افادة اعضاء المنتدى

وكان فيه واحد صاحبي من حولي 5 شهور كان عاوز يشتري لوجان و راح لاحد المعارض في مدينة نصر ( هجيب لك اسمه بالضبط ) و سأله عن الروماني و الراجل قاله ممكن اجبهالك لو عاوز بس تدفع 30000 ج جدية حجز و تختار اللون و الاستلام بعد 3 شهور و افاده بالاسعار اللي انا قولت لك عليها 74900 و 66900 ج و كانت مماثلة لاسعار التوكيل حينما اشتريت انا عربيتي علشان كده انا متاكد منها ،،، بس علشان صاحبي كان لسه بايع عربيته و ماكنش ينفع ينتظر طويلا من غير سيارة اشتري المغربي كاش من ياسين.
الكلام اللى اتقالك واتقال لصاحبك فى المعرض دة نصب علنى ... استنى بس متحدفنيش بحاجة ptmnlo123per122
طيب حقولك ليه نصب علنى ... اولا الشركة المصرية العالمية للسيارات مش غبية علشان تنزل نفس العربية بنفس المواصفات واحدة اغلى من التانية 7 الاف جنيه فى مقابل اختلاف بلد المنشأ .... دة كلام مش منطقى
اللى حصل ان شركة رينو لما تعاقدت على استيراد رينو لوجان المغربى تحت بند اتفاقية اغادير .. كان فى مخزون من السيارات الرومانية
وطبعا علشان مش حينفع يبيع نفس العربية الرومانى بسعر اغلى من المغربى ... قامت شركة رينو بتدعيم السيارات الرومانية وبيعها بالاسواق بنفس سعر المغربى حتى ينفز المخزون الرومانى
......................... .............
يعنى الراجل المحترم بتاع المعرض كان بكل بساطة حيروح معرض الطارق يدور عنده على اى عربية رومانى كسر وتتظبط
ويبعها لصاحبك ب 75000 جنيه وهو شاريها 66900 الف جنيه
الكلام دة عارف من امتى من شهر 5 اللى فات يعنى علشان ياخد عربية رومانى مركونة اكتر من 6 شهور بالاضافة لركنتها قبل كدة
عموما صديقك ربنا بيحبه انه كان مستعجل ... وعلى فكرة الكلام دة معروف لمعظم متابعى السيارة

و يا سيدي لو انت عاوز الروماني و حاببها ممكن تلاقي منها كسر زيرو للبيع و هتبقي في الضمان برضه و بحالة الجديدة و اعتقد هتكون ارخص كمان من المغربي الزيرو
تقبل مرورى يا استاذ حسام ويا رب اكون ضيف خفيف عليك
قديم 08-04-2010, 02:21 PM

استاذ حسام ازى حضرتك ارجو ان تكون فى صحة وسعادة واسمحلى اعلق على مشاركتك الاخيرة

تقبل مرورى يا استاذ حسام ويا رب اكون ضيف خفيف عليك
والله يا استاذ رينجو أنا معجب بك جدا ،،، و انت ضبف خفيف في اي مكان ،، بل يشرفني أن اتداخل معك في اي نقاش و في اي موضوع لانك محترم و مهذب و اخ فاضل ،،، وزي ما بيقولوا في الامثال ما محبه الا بعد لوجان ،، هههههه

كلامك كله صح بس ليه نقطه صغيرة بس احب أن أؤكد لسيادتك عليها لعل وعسي تضيف معلومة بسيطة لسعادتك ،،،

أنا شاري عربيتي الروماني من مايو 2008 و موديلها 2009 حتي انا كنت مستغرب جدا ازاي موديل 2009 و تتباع في مايو 2008 و كان ثمنها فعلا 74900 ج و فوجئت بعد كام شهر بموضوع المغربي ده و اسعاره التي تقل بـ 7000 - 8000 ج عما اشتريت انا به نتيجه لاتفاقية اغادير ptmnlo123per111 ،،، و يجوز فعلا زي ما سعادتك اشرت (معلومة جديدة لم أكن أعرفها قبل الان ) انه كان الوكيل بيبيع بقايا الروماني اللي عنده بنفس سعر المغربي علشان يخلصه ،،، كلام منطقي جدا ،، علشان كده أنا لما سمعت اسعار المعرض اللي قالها لصاحبي فرحتptmnlo123per154 و قولت بيني و بين نفسي انها زي ما هيه ptmnlo123per122.... الروماني سعرها كده ،،،، و كمان كما تعلم سيادتكم أن ابواب الاستيراد لاي شخص باتت مفتوحة علي مصرعيها للوكيل و غير الوكيل و الدليل علي ذلك اسهال اللانسر الخليجي ( كويتي و سعودي و اماراتي و اردني .... ) و كله لا يمت بصله للمصرية (الوكيل المعتمد) فانا فكرت ان فعلا المعرض كان هيستوردها لصاحبي سواء من اوروبا او من اي دوله ثانية مع اقرب رسالة له ptmnlo123per172.

و صباح الفل

التعديل الأخير تم بواسطة hossamhussein0 ; 08-04-2010 الساعة 02:27 PM
قديم 27-04-2010, 10:00 PM
الصورة الرمزية ديدو
ديدو ديدو غير متواجد حالياً

ديدو is on a distinguished road

اللوجان عربيه شديدة جدا