العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > بيجو PEUGEOT

بيجو PEUGEOT بيجو PEUGEOT الفرنسية انشأت فى عام 1880 وهى من اقدم السيارات استخداما فى مصر وتمتلك حاليا شركة ستروين الفرنسية ايضا من اهم موديلاتها بيجو 307 و 307SW و 407 و 607

قديم 27-09-2013, 06:57 AM
LeitoSR LeitoSR غير متواجد حالياً

LeitoSR is on a distinguished road
افتراضي رد: عندي مشكله في بيجو 307 ضروري الدخول

بالنسبة لخامس أختيار والأخير,, والخاص بـ - GEAR BOX CLUTCH ’E’ - 08F

AUTOMATIC GEAR-BOX PISTON - 2319.10 دا بقي هوا بستون الكلاتشات اللي حضرتك غيرته,

AUTO GEAR-BOX EXT DISC - 2307.F8 خارجيين وعددهم 7.

AUTO GEAR-BOX INT DISC - 2307.F9 داخليين وعددهم 7.

BVA CLUTCH THRUST PLATE - 2307.H0 وعددهم 10,,
من H0 و H1 و H2 إلــي H9

فكدا أنا تايه, هذه الكلاتشات بنفس أرقام الكلاتشات اللي حضرتك غيرتها برضه 2307xx,, ولكن هناك أختلاف في أخر حرفين,,

وبحاول أفهم لدلوقتي, هل كل هذه الكلاتشات والبساتم موجودة بالجير, وهغير بعضها وبعضها الأخر لأ,
أم أن هذه الأختيارات الخمسة موجودة بسبب أن كل عربية تختلف عن الأخري في تصميم الجير حسب الموديل ؟؟
أو بحسب السعة اللترية للمحرك مثلاً ؟

أتمني منكش طولت ولا تقلت عليك, ومنتظر رأيك وردك أخر GTR.
وأحب أعرف عدد وأرقام القطع اللي أتغيرت بالظبط, وماهي حالة وأداء الجير معاك حتي الأن.

التعديل الأخير تم بواسطة LeitoSR ; 27-09-2013 الساعة 07:06 AM
قديم 27-09-2013, 08:45 AM

الملف الخاص بالعمرة أو التوضيب,
http://www.mediafire.com/download/t9...ild-manual.pdf

ودا الملف التعريفي الخاص بالفتيس,
http://www.mediafire.com/download/3h...ansmission.pdf
قديم 30-09-2013, 09:09 AM
الصورة الرمزية gtr
gtr gtr غير متواجد حالياً
التخصص العملى: دعم فني للحاسوب
هواياتي: الشعر

gtr is a glorious beacon of lightgtr is a glorious beacon of lightgtr is a glorious beacon of lightgtr is a glorious beacon of lightgtr is a glorious beacon of lightgtr is a glorious beacon of light

أعتذر للتأخر

بالنسبة لـ Brake Band هي قطعة استهلاكية مثل الكلشتات بالتمام. مصنوعة من فيبرجلاس على الحديد , و ينمسح مع الزمن أو احتراق الزيت.
نفس الكلام على البستن , هو حلقة حديد عليها مطاط , و ستلاحظ أنه مهترئ بعد الفك.
علب الزيت الي أنت وضحتها هي الطبعة الجديدة لا أكثر. و اسأل عن Liqui Moli لأنه نفسه بالضبط و يوفر عليك.
من الجيد أنك متابع لقطع الغيار في service box و هذا أفضل.
و نصيحتي لما تعمل عمرة سواءً بنفسك أو في ورشة , أنك تكون فاتح البرنامج أمامك. لأنه الترتيب في تركيب القطع مذكور فيه و ليس في المنوال الي حضرتك وضحته. عندي الإثنين الله يجزيك الخير , لكن الي أفادني هو السرفس بوكس. المنوال يفيدك في مقدار شد العزم.

طيب كيف حتعملها بنفسك؟ لازم رافعة.
قديم 02-10-2013, 07:24 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gtr مشاهدة المشاركة

أعتذر للتأخر

بالنسبة لـ Brake Band هي قطعة استهلاكية مثل الكلشتات بالتمام. مصنوعة من فيبرجلاس على الحديد , و ينمسح مع الزمن أو احتراق الزيت.
نفس الكلام على البستن , هو حلقة حديد عليها مطاط , و ستلاحظ أنه مهترئ بعد الفك.
علب الزيت الي أنت وضحتها هي الطبعة الجديدة لا أكثر. و اسأل عن Liqui Moli لأنه نفسه بالضبط و يوفر عليك.

طيب كيف حتعملها بنفسك؟ لازم رافعة.
ولا يهمك, وشكراً علي توضيح المادة المصنوع منها الBrake Band
ولكني كنت أحب أن أعرف وظيفته لو عندك خلفية ومال الفرق بين ال Brake Band وال GEAR BOX CLUTCH,,

وهل حضرتك غيرت ال BVA CLUTCH THRUST PLATE معهم ؟
وال Ring Seal بما أنها قطع بلاستيكية وتعتبر أستهلاكية كأي Oil Seal ؟

وأكيد هجيب رافعة, أو هروح لميكانيكي وأدخل العربية الورشة عشان الرافعة, بس هعمل شغل الجير بأيدي مثل ما عملت حضرتك, حتي لا يخرب شئ وتكون تكلفة علي الفاضي, خصوصاً أني عرفت أن فيه ناس بتربط من غير مفتاح عزم !!!
وشكرا علي المعلومة الخاصة بالزيت, بس أنا جبت الزيت الأصلي بالفعل, فمش هحتاج أجيب ليكوي مولي حالياً,

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gtr مشاهدة المشاركة

من الجيد أنك متابع لقطع الغيار في service box و هذا أفضل.
و نصيحتي لما تعمل عمرة سواءً بنفسك أو في ورشة , أنك تكون فاتح البرنامج أمامك.
لأنه الترتيب في تركيب القطع مذكور فيه و ليس في المنوال الي حضرتك وضحته. عندي الإثنين الله يجزيك الخير , لكن الي أفادني هو السرفس بوكس. المنوال يفيدك في مقدار شد العزم.

ما فهمت أي برنامك أكون فاتحة أمامي ؟ هل تقصد السيرفس بوكس, أم ال Peugeot Plant 2000 ؟
أحب أعرف الترتيب مذكور فين بالظبط, لأني لم أكن أعرف أن هناك ترتيب إلا من حضرتك دلوقتي,
لأني كنت أعرف أن كلهم مقاس واحد,, ويمكن دا يكون سبب في خراب العمرة لو الفنين هنا مش بيراعو الترتيب الخاص بالكلاتشات.!

كنت حابب كمان أراجع معاك مقدار شد العزم الخاص بالقطع اللي فكيتها إذا كنت تتذكرها حتي لا يخرب شئ,
وعدد القطع اللي تم تغيرها كلها بالبارت نمبر لو فيه أمكانية, حتي لا أنسي شئ أستهلاكي وأرجع أفتح تاني,,

حضرتك كنت قلت في مشاركة في صفحة رقم 2 في هذا الموضوع,

أحب أوضح لإخواني الكرام أني عملت توضيب (عمرة) - overhaul ((جبتها بعدة لغات)) للفتيس بحضوري و مشاركتي بيدي , و قمت بتصوير العمل كاملاً بكاميرا عالية الدقة.
سأحاول إن شاء الله التفرغ لعمل موضوع مستقل بالصور لعملية التوضيب.
و صدقوني أن عملية التوضيب و بالذات للبيجو و الستيروين و الرينو (نواقل الحركة: AL4) عملية سهلة و مريحة ؛ و ذلك لبساطة تصنيع ناقل الحركة من الداخل بخلاف ما هو في الياباني و الأمريكي.
أنا أتمني منك أن تعمل هذا الموضوع قريباً لأني سأستفاد منه كثيراً عند عمل العمرة الخاصة بالفتيس,

وكنت حابب أسئلك سؤال أخير هل قمت بتنضيف الفلتر الداخلي في هذه العمرة بما أنك فتحت الفتيس,
وهل نضفت أم غيرت الكولر الخارجي اللي بيدخله خرطومين لتبريد الفتيس من دورة التبريد الخاصة بالرادياتير ؟

أتمني أني مكنش طولت عليك بالأسئلة,
لأن كلها أسئلة مهمة لازم أعرف الصح قبل ما أعمل العمرة بنفسي أو مع ميكانيكي,
عشان أضمن إنهاتتم بدون مشاكل إن شاء الله لما أتوكل علي الله فيها.
قديم 18-11-2013, 02:04 PM
haderkhalaf haderkhalaf غير متواجد حالياً

haderkhalaf is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بعد اذن حضرتك عندي مشكله مدوخاني رجاء مساعدتي
عندي مشكله العربيه 307 2007 sw ستيبترونك وانا ماشي الصبح بعد تسخين السياره الفتيس بيدب بين الغيار الاول والغيار الثاني ونتشات علي باقي الغيارات .
مع العلم اني لسه مغير زيت الفتيس من 20 الف كيلو وبلف فتيس واحد بس قالو هو الي بايظ وحتاج تغير " في توكيل غمره " والبلف التاني مش محتاج تغير " ممكن اعرف فايده البلف التاني ده ايه .
وساعات بحث ان بتاخد لغيار مره وحده يعني " زي الي يدي الغيار وينتش رجله مره واحده من علي الدبرياج في العربيه تحس انها اتكومت لحظه وبعد كدا تبدا في التجميع مره اخري وسعات بتسقف وبترعش خفيف علي السلنسيه وهي بتسخن وبتعل رجه جامد في المتور اثاء التدوير الماتور "
والسحب مش كويس خالص هلي ممكن لو الموبينه ضعيفه تعمل دربكه في الماطور تخليه يدي امر للفتيس بدري او غير مظبوط يخليه يعمل كداااااا ؟؟؟؟؟
كشفت علي الاقواعد كله كويسه الحمدلله مش عارف هل مشكل تتحل ولا متتحلش انا مستحرم ابيع العربيه وهي فيها عيب زي كداااا لان السبب ده زهقني من العربية خاااالص
ارجو من سيادتكم الرد عليه بالرد الشافي والنهائي في الموضوع ده لوجه الله تعالي
وجزاك الله خيرااااااااااااااااااااا