العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 24-12-2012, 02:23 PM
peregrine falcon peregrine falcon غير متواجد حالياً

peregrine falcon will become famous soon enough
طلب عاوز اجيب اللوجان بس ليا شوية اسئلة

السلام عليكم
الحمد الله اخترت أخيرا اللوجان المانيوال كاملة عشان تكون اول عربية ليا (ملكي) وان شاء الله هجبها من التوكيل وهقسط مباشر مع رينو بس ليا شوية أسئلة بعد اذنكم:
1- هل يمكن طي المرايات عادي ( ولا الغطاء لازم اجيبه بأجزاء للمرايات ).
2- هل صوت الماتورالعالي والسخونة اللي في الدوسات لسه موجودة في موديل 2013
3- هل حد استلم الكاسيت الجديد فعليا في موديل 2013 (عشان اخدت بالي انه كله بيقول هينزل بالسمع بس لسه محدش شافه فعليا) وتكون عربيته مانيوال.
4- هل يمكن تركيب جهاز انذار وباركنك سينسور في التوكيل ( بس هشتريهم من بره ).
5- هل صحيح الموديل 2013 نازل من غير سخان للزجاج الخلفي.
6- سمعت ان مفيش دلايات للعربية ( هل لها بديل ما في العربية) هل لازم نركبهم عشان الشتا والماية متبهدلش العربية ولا ملهمش لازمة؟
7- هل فعلا المانيوال 2013 بتتاخر في التوكيل عشان عاوزين يركزوا الفترة دي على الأوتماتيك؟

شكرا ليكم على مجهودكم الرائع في المنتدي اللي كان السبب اني اختار العربية دي
ان شاء الله هروح احجزها في شهر يناير الجي
قديم 24-12-2012, 03:07 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عاوز اجيب اللوجان بس ليا شوية اسئلة

السلام عليكم
الي اعرفه ان المرايات بتتطي
وعزلو الحراره
وانا شوفت الكاسيت الجديد في عربيات
4+5 مش عارف
مسمعت انها من غير دلايات
وفعلا المانوال بيتأخر
واخيرا الأوتو افضل
والله اعلى واعلم
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 24-12-2012, 03:55 PM
الصورة الرمزية screamseko
screamseko screamseko غير متواجد حالياً

screamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة peregrine falcon مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
الحمد الله اخترت أخيرا اللوجان المانيوال كاملة عشان تكون اول عربية ليا (ملكي) وان شاء الله هجبها من التوكيل وهقسط مباشر مع رينو بس ليا شوية أسئلة بعد اذنكم:
1- هل يمكن طي المرايات عادي ( ولا الغطاء لازم اجيبه بأجزاء للمرايات ).

بتتقفل عادي جدا وبتتفتح بسهوله هي سوستتها ناشفه شويه بس ودي ميزه

2- هل صوت الماتورالعالي والسخونة اللي في الدوسات لسه موجودة في موديل 2013

الماتور صوته مش عالي وفي نفس الوقت مش هادي اللي هو متسمعلوش صوت ! صوته عادي يعني مش جرار بس تحس فيه بقوة الموتور
سخونة الدواسات سببها مواسير التكييف اللي داخله من الكونصول تحت التابلوه بس انا محستش بسخونيه يعني وعامة المواسير زي مهي مش معزوله ومش فارقه معايا في حاجه

3- هل حد استلم الكاسيت الجديد فعليا في موديل 2013 (عشان اخدت بالي انه كله بيقول هينزل بالسمع بس لسه محدش شافه فعليا) وتكون عربيته مانيوال.

في ناس كتير مانوال استلموا كل الفكره ان النص الاول من 2013 كاسيت قديم بس ام بي ثري ومدخل aux والنص التاني من 2013 نازل يو اس بي وبلوتوث

4- هل يمكن تركيب جهاز انذار وباركنك سينسور في التوكيل ( بس هشتريهم من بره ).

السنسور في التوكيل ب300 جنيه وممكن تجيبه من بره ب125 وتركيبه في التوكيل ب350 وده شيء مبالغ فيه في حين ان السنسور بالتركيب بره ب175 جنيه
مفيش انذار للوجان في التوكيل ومش بيركبوه لو جبت نوع من بره

5- هل صحيح الموديل 2013 نازل من غير سخان للزجاج الخلفي.

موجود السخان

6- سمعت ان مفيش دلايات للعربية ( هل لها بديل ما في العربية) هل لازم نركبهم عشان الشتا والماية متبهدلش العربية ولا ملهمش لازمة؟

مفيش دلايات بس ممكن تجيبلها وليها مكان تركب فيه

7- هل فعلا المانيوال 2013 بتتاخر في التوكيل عشان عاوزين يركزوا الفترة دي على الأوتماتيك؟

اي حجز في التوكيل بيتسلم من 3 ل4 شهور

شكرا ليكم على مجهودكم الرائع في المنتدي اللي كان السبب اني اختار العربية دي
ان شاء الله هروح احجزها في شهر يناير الجي
الرد في الاقتباس
مبروك مقدما ان شاء الله واختيار موفق

أيـــها المُشــــتكي ومــابــك داءُ .... كــُـــن جميـــلاً ترى الوجـــودَ جميـــلا

محمد الرويعي

قديم 26-12-2012, 02:59 AM
الصورة الرمزية Jemmy
Jemmy Jemmy غير متواجد حالياً

Jemmy is a glorious beacon of lightJemmy is a glorious beacon of lightJemmy is a glorious beacon of lightJemmy is a glorious beacon of lightJemmy is a glorious beacon of lightJemmy is a glorious beacon of light

بالاضافة للردود القيمة للأخ screamseco أحب أن أوضح ان مفتاح تسخين الزجاج الخلفى ومرايات الجنب تم نقله فى موديل 2013 فأصبح مع مفاتيح التكييف وللأسف بعض الموزعين انفسهم لا يعرفون ذلك حيث اخبرنى الفنى الذى قام بتسليمى السيارة ان المصنع قام بالغائه لأن الجو عندنا حار ثم اكتشفت مكان المفتاح بعد ذلك عند قراءة الكتالوج.
بالنسبة للدلايات قرأت فى هذا الموقع من مدة أن هناك دلايات خاصة باللوجان موجودة فى بعض المحلات تناسب المكان المخصص لها فى السيارة.
قديم 26-12-2012, 05:34 PM
peregrine falcon peregrine falcon غير متواجد حالياً

peregrine falcon will become famous soon enough

الف شكر على الردود السريعة والوافية وده المتوقع من المنتدى الرائع ده
بس عاوز اسأل ليه الأوتماتيك أفضل ( خاصة انا عمري ما سقت أتوماتيك ) وهل سواقتها سهلة غير كده بسمع انها لو بطلت في الشارع مش بتتزق كمان هي أغلى من العادية فممكن نوفر ده خاصة اني معرفش عنها حاجة ( ايه مميزات الأتوماتيك؟ وهل تستحق الفرق في السعر ده؟)