العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 25-10-2012, 12:09 PM
احمد بهجت احمد بهجت غير متواجد حالياً

احمد بهجت is on a distinguished road
افتراضي استفسار مهم بخصوص خبطة في الجنط

السلام عليكم , انا معايا رينو لوجان موديل 2013 من حوالي شهر ونصف ، الي حصل وانا ماشي بيها بسرعة حوالي 60 كم ، الكاوتش اليمين الأمامي خبط في حجر كبير مكنتش شايفه الطاسة وقعت والجنط اتخبط في كذا حته ، بتاع الكاوتش قالي ان الجنط لازم يتغير ، يا ريت ياجماعة حد يجاوبني على الأسئلة دي مع العلم اني جديد في السواقة ومعرفش حاجات كتير لو الاسئلة بانت بدائية :

1- لو انا هاغير الجنط هيبقى بكام الجديد والطاسة كمان بكام

2 - ايه تأثير الخبطة دي على العربية بصفة عامة ، انا بعد الخبطة جالي احساس ان العربية مش ماشية مظبوط وخصوصا على المطبات بس حاسس برضة ان دي وسوسة ، اتأكد أزاي ؟ اروح لميكانيكي ولا بتاع ترصيص ولا ايه

3- اشوف حد تاني بتاع كاوتش يمكن يكون الجنط ليه حل ولا اتجه اني اغيره وخلاص وياترى لازم اغيره بسرعة ولا ممكن يستنى شوية

شكرا مقدماً
قديم 25-10-2012, 01:34 PM
الصورة الرمزية mhamdy75
mhamdy75 mhamdy75 غير متواجد حالياً

mhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: استفسار مهم بخصوص خبطة في الجنط

خليه استبن

مهندس / محمد حمدى

https://www.facebook.com/timoncito
انا عضو فى جروب اسبرانزا للجميع

https://www.facebook.com/groups/Speranza4all/

قديم 27-10-2012, 08:08 AM
احمد بهجت احمد بهجت غير متواجد حالياً

احمد بهجت is on a distinguished road

متشكر جدا للاستاذ الي رد ، ايه يا شباب مفيش حد يجاوبني على اسئلتي؟
قديم 27-10-2012, 08:22 AM
الصورة الرمزية محمد صالح - المحامى
محمد صالح - المحامى محمد صالح - المحامى غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Lawyer

محمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد بهجت مشاهدة المشاركة

السلام عليكم , انا معايا رينو لوجان موديل 2013 من حوالي شهر ونصف ، الي حصل وانا ماشي بيها بسرعة حوالي 60 كم ، الكاوتش اليمين الأمامي خبط في حجر كبير مكنتش شايفه الطاسة وقعت والجنط اتخبط في كذا حته ، بتاع الكاوتش قالي ان الجنط لازم يتغير ، يا ريت ياجماعة حد يجاوبني على الأسئلة دي مع العلم اني جديد في السواقة ومعرفش حاجات كتير لو الاسئلة بانت بدائية :

1- لو انا هاغير الجنط هيبقى بكام الجديد والطاسة كمان بكام

الجنط الجديد " العادى " ذى الى فيها بيبقى رخيص مش غالى وممكن كمان تجيب استيراد

2 - ايه تأثير الخبطة دي على العربية بصفة عامة ، انا بعد الخبطة جالي احساس ان العربية
مش ماشية مظبوط وخصوصا على المطبات بس حاسس برضة ان دي وسوسة ، اتأكد أزاي ؟ اروح لميكانيكي ولا بتاع ترصيص ولا ايه

- انت بتقول ان الخبطة فى الجنط .. هتحس برجة فى العربية كلها بس لما تغير الجنط او " تعدلة "هتروح الرجة الى فى العربية وهتبقى طبيعية
:: ملحوظة :: بص على العربية من تحت مكان الخبطة وشوف الخبطة ولصلت لحاجة تانية غير الجنط ولا لا واكيد هتبقى باينة لو مفيش اى حاجة ظاهرة يبقى الحمد لله مفيش قلق
علاج الوسوسة ذى ما الاستاذ محمدى قالك خلية استبن احسن

3- اشوف حد تاني بتاع كاوتش يمكن يكون الجنط ليه حل ولا اتجه اني اغيره وخلاص وياترى لازم اغيره بسرعة ولا ممكن يستنى شوية

شوف بتاع كاوتش من الناس الى بيعرفوا يظبطوا الجنوط المخبوطة وهتلاقى عندة جهاذ ترصيص الى بيرصص الفردة لواحدها مش الى بيرصص وهى راكبة فى العربية بس اهم حاجة حد يكون موثوق فية علشان دى محتاجة حد بيفهم اوى

شكرا مقدماً
الشكر لله بس ابقى عرفنا عملت اية
قديم 27-10-2012, 08:55 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

الجنوط الحديد مبتتباعش جديد ممكن تلاقيها استعمال

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا