العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA

كيا KIA احد اعمدة عملاق الصناعة الكورى اندمجت مع هيونداى لتصبح اكبر مجموعة فى كوريا الجنوبية بينما بدات باعادة تجميع موديلات مازدا القديمة من اشهر الموديلات بيكانتو - سيراتو - ماجنتيس - كارينز - ريو - اوبيروس - كارنفال - سورانتو

قديم 12-09-2011, 03:42 PM
mozerts mozerts غير متواجد حالياً

mozerts is on a distinguished road
افتراضي رد: رابطة مالكي الكيا سيفيا فيد واستفد ( صداقة - نقل خبرات )

السلام عليكم انا لسة منضم جديد بصراحة لانى بدور على عربية كيا سيفيا لانها عجبانى اوى وناوى بااذن الله اشتريها بس كان قدامى استفسارات ويارريت حد يجوبنى عليها
اولا بالنسبة لمويل 2001 هل هو كورى ومصرى
وموضوع الفتيس الاتوماتيك واضح ان كتير بيشكو منة هل هو فعلا مشكلة ولا مجرد استخدام غير امثل هو اللى بيتسسب فى حدوث المشاكل
ثالثا فى اخ عزيز كان منزل الكتاوج بتاع سيفيا 2001 ولاحظت ان الكتالوج فية مثبت سرعة فى طارة الدريكسيون هلى موجودة فعلا فى الحقيقة
رابعا واخيرا شفت عربية وكانت مشكلتها ان مروحة التكييف الامامية عايزة تتغير ياترى تكلف كام

واخير ا شكرا ليكم على الموضوع الرائع دة بجد
قديم 12-09-2011, 08:58 PM
mohamedkshaf1 mohamedkshaf1 غير متواجد حالياً

mohamedkshaf1 will become famous soon enough

يا جماعة انا معروض قدامي كيا سيفيا 2001 ايه رأيكم في العربية دي و قطع غيارها و صيانتها الرجاء الرد للأهمية

قديم 13-09-2011, 07:36 PM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة osama31 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم

انا معايا سيفيا مو99 أتوماتيك ، لمبة od\off بتنور وتطفى والفتيس يقوم بنقل مرتين فقط اثناء المشى وعند سرعة 100كم الRPM يصل الى 4 ، وعندما تكون السيارة فى مشوار وابطل واجى امشى تانى الاقى العربية طالعة على السرعة الثالثة، انا لسة ماعملتيش فى اى حاجة بس روحت لميكانيكى اتوماتيك افادنى بان المشكلة فى حاجة اسمها Solonid قاطع ، وافادنى انة حيقوم بفك كارتيرة زيت الفتيس ويشوف اى Solonid الى قاطع ويقوم بتغيرة ب 250 جنية +200جنية مصنعية ويقوم بتغير الزيت طبعا فهل هذا العطل سببه هذا الSolonid فعلا ام اننى حقوم بصرف المبلغ دون فائدة ، برجاء الافادة فى أسرع وقت ممكن.

وشكرا لكافة المعلومات المفيدة

تصليح الفتيس الاتوماتيك غالبا مش بينجح واعتقد ان الافضل بدل ما تدفع 500 جنية فى صيانه الفتيس انك تشترى واحد استيراد ب 1000 جنية بالكتير ..

وتبقى ضامن ان المشكلة خلصت ...

لكن بالنسبة لمشكلتك دى .. انا اعتقد انه عيب فى احد حساسات الفتيس لان اللمبه بتنور .. اكشف على الفتيس بالاسكنر فى مكان محترم وشوف هيقولك ايه ...

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ

قديم 14-09-2011, 07:20 AM
الصورة الرمزية sharooo
sharooo sharooo غير متواجد حالياً
من انا؟: سعادتي في مساعده الناس وحل مشاكلهم المستعصيه
التخصص العملى: الاشراف على شركات صيانه وعمرات محركات الديزل
هواياتي: صيانه السيارات-تكنولوجيا محركات البنزين والديزل-الكره الطائره

sharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond repute

بدل ما تدفع 500 جنية فى صيانه الفتيس انك تشترى واحد استيراد ب 1000 جنية بالكتير ..

gently correction:
for sephia used automatic transmition ,it cost 2200 LE+180for oil+200 for labour
قديم 15-09-2011, 04:15 PM
osama31 osama31 غير متواجد حالياً

osama31 is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسام البورسعيدى مشاهدة المشاركة

تصليح الفتيس الاتوماتيك غالبا مش بينجح واعتقد ان الافضل بدل ما تدفع 500 جنية فى صيانه الفتيس انك تشترى واحد استيراد ب 1000 جنية بالكتير ..

لكن بالنسبة لمشكلتك دى .. انا اعتقد انه عيب فى احد حساسات الفتيس لان اللمبه بتنور .. اكشف على الفتيس بالاسكنر فى مكان محترم وشوف هيقولك ايه ...
السلام عليكم ،

أنا حبيت أقول بس ان مشكلة الفتيس اتحلت ولله الحمد العيب طلع فى حساس السرعة "Speed Sensor" , وغيرتوا وكل بقى تمام الحمد لله.

الكلمات الدليلية
اسبكترا, سيفيا