العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > A 113

قديم 09-11-2012, 04:05 AM
abdelwahab.uwk abdelwahab.uwk غير متواجد حالياً

abdelwahab.uwk is on a distinguished road
للاهمية خايف اجيبها و اندم !!!!

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اولا ب احب اشكر الاعضاء الكرام على النصايح و المعلومات القيمة عن كل العربيات ... و احب اخد ارآئكوا و اطرح عليكوا مشكلتي
اولا ... كان والدي عارض عليا اني لو دخلت كلية هندسة هيجيبلي عربية ف حدود 120000 جنيه و كنت عرضت الموضوع ده في المنتدى هنا عن انسب عربية ممكن اجيبها شبابي و مريحة و تعتبر اول عربية ... و كانت الاراء كويسة جدا و افادتني كتير ... و الحمدلله بعد ما دخلت هندسة قرر والدي يجيب العربية بس حصلت ظروف مادية ادت ان العربية الوحيدة المتاحة هى اسبيرانزا A113 بسبب عروض ابو الفتوح مع شركة والدي ..... و بما انها هي الوحيدة اللي جاية كنت عايز اعرف يا ترى كويسة و تنفعني ولا ه تكرهني ف عيشتي زي مانا شايف ناس كتير كارهاها ... يا ريت تفيدوني بالمميزات و العيوب و كيفية التعامل معها لتقليل المشاكل .... ما تبخلوش ب حاجة عشان بجد خايف اجيبها و اندم
شكرا ليكوا و اسف على الاطالة
قديم 09-11-2012, 04:27 AM
ahmed el gendy ahmed el gendy غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مندوب دعايه طبيه

ahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond repute
افتراضي رد: خايف اجيبها و اندم !!!!

الاسبرانزا مش وحشه قووووي زي ما انت فاكر وهي عربيه شبابي جدااا علي فكره ومناسبه لشاب بيبدأ حياته بس اهم حاجه تكون مش ناوي تبيع قبل فتره عشان سعرها ف المستعمل واقع شويه
توكل علي الله واستخير ربنا قبل كل شيء
قديم 09-11-2012, 07:23 AM
الصورة الرمزية elmo7areb
elmo7areb elmo7areb غير متواجد حالياً
التخصص العملى: كمبيوتر
هواياتي: القراءه

elmo7areb is a splendid one to beholdelmo7areb is a splendid one to beholdelmo7areb is a splendid one to beholdelmo7areb is a splendid one to beholdelmo7areb is a splendid one to beholdelmo7areb is a splendid one to beholdelmo7areb is a splendid one to behold

هحكيلك قصه صغيره
واحد جارنا كلمني عاوز يشتري عربية صغيرة وثمنها قليل خدته ورحت المصرية اتفقنا ودفعنا واستلامنا تاني يوم بس راح لوحده
اتصلت علية بالليل قالى انه استلم ودفع وخد العربية مشي بيها 3 كيلو راح البنزينه لقى بقعت زيت تحتها وقعد يحكي لى حاجات كتير مع ان العربية زيرو
المهم راح المصرية حط لهم العربية وقالهم مش عاوزها ومش عاوز فلوسها حلال عليكو المهم المندوب طلع يجري وراه فى الشارع وفى الاخر اشتري الافيو دفع الفلوس بتاعت الاسبرانزا وقسط الباقى

نصيحه
لو حد من صاحبك معاه العربية جربها او حتي روح معرض اجرها يوم وجربها قبل ما تشتريها

قديم 09-11-2012, 09:31 AM
د/محمود عبدالمقصود د/محمود عبدالمقصود غير متواجد حالياً
من انا؟: د/ محمود رجب .... عاشق للسيارات الامريكيه gmc ford chevy و ليست الكوريه التي تدعي الامريكيه

د/محمود عبدالمقصود is a splendid one to beholdد/محمود عبدالمقصود is a splendid one to beholdد/محمود عبدالمقصود is a splendid one to beholdد/محمود عبدالمقصود is a splendid one to beholdد/محمود عبدالمقصود is a splendid one to beholdد/محمود عبدالمقصود is a splendid one to behold

اوووووعى اوعى اياك تشتري الصيني دي عربيات ميته و متأكلش عيش ممكن تأخذ عربيه فيات بونتو 2012 و دي ب72 الف و ممكن تأخذ بروتون ساجا اوتوماتيك ايرباج abs و دي ب72 الف جنيه برضوا و قسط عن طريق بنك ناصر بأقل فايده و مبرووووك مقدما لكن الصيني بعد 3 سنين تلاقي سعر العربيه نزل النص و الله حرااام
قديم 09-11-2012, 01:56 PM
Eng.M-KaSo Eng.M-KaSo غير متواجد حالياً

Eng.M-KaSo will become famous soon enoughEng.M-KaSo will become famous soon enough

انا معايا 113 موديل 2013
جايبها من شهر تقريبااا زيرو
اللي يقولك بلاش الصيني دة ميعرفش حاجة عن العربية وكلمة صيني دي مستفزة اصلا
العربية معايا ممتازة فعلا استهلاكها للبنزين مش كتير
تكيف بتاعها ثلاجة
سحب العربية ممتاز ومرحة جداااا في السواقة
مشكلة العربية دي في التقفيل بس وممكن تلاقي فيها بعض عيوب الصيانة البسيطة
انا مثلا بعد ما استملتها لقيت المساحات الخلفية متاكله
الابواب محتاجة تتظبط قفلها مش حلو لازم تهبد الباب عشان يتقفل
الفتيس تقيل شوية في الغيارات بس دي حلها انك تحط زيت فتيس يكون تقيل شوية

اخيرااا وبالعقل معتقدش انك تلاقي عربية منتشرة الانتشار الرهيب دة وتبقي عربية وحشة
واللي يقولك بلاش الصيني قولة انت جربتها قبل كدة ؟؟