العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

قديم 17-06-2011, 02:57 PM
الصورة الرمزية mar mar
mar mar mar mar غير متواجد حالياً

مشرفة العام و منتدى البنات
من انا؟: :)
التخصص العملى: سكرتيره تحرير اب تيم
هواياتي: الشعر والكتابه عموما

mar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond repute
افتراضي رد: شهادة تأدية الخدمة العسكرية للمرحوم خالد سعيد

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mf86 مشاهدة المشاركة

العضو black_cres

انا عمري مهقول حاجه الا لما اكون متاكد منها

ودا سبب وفاة المرحوم خالد سعيد من تقرير الطب الشرعي

المتزور صح ها قولي انا هجبلك لفافه بانجو قد الخيارايا ووريني هتبلعها ازاي
بص انا مستعده اجبلك اقوال المخبرين المتضاربه في التحقيق علشان تعرف ان كل اللي انت بتوريهولنا لعبه من الدخليه علشان تبرا نفسها من حكايه موته

انا صوتي لخالد علي
http://www.youtube.com/watch?v=cPMgY...&feature=share
قديم 17-06-2011, 02:59 PM
الصورة الرمزية mar mar
mar mar mar mar غير متواجد حالياً

مشرفة العام و منتدى البنات
من انا؟: :)
التخصص العملى: سكرتيره تحرير اب تيم
هواياتي: الشعر والكتابه عموما

mar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mf86 مشاهدة المشاركة

العضو black_cres

انا عمري مهقول حاجه الا لما اكون متاكد منها

ودا سبب وفاة المرحوم خالد سعيد من تقرير الطب الشرعي

عارف ولو ده صح برضوا مالهش الحق انهم يضربوا الضرب الوحسي ده اعترضنا علي اسلوب الحوار وطريقه المعامله الغير ادميه بالمره

انا صوتي لخالد علي
http://www.youtube.com/watch?v=cPMgY...&feature=share
قديم 17-06-2011, 03:04 PM
mf mf غير متواجد حالياً
---------

mf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond repute

انتي مصممه ندخل في جدال وجدال وجدال

يااختي الكريمه انا لايعنيني خالد سعيد او غيره

انا ضد انه يكون واجهه للثوورة

ياريت حضرتك تفهميني

وبعدين انا معايا كامل تحقيقات النيابة مع كل الشهود

بل ومع والدة خالد سعيد

فياريت حضرتك بلاش ندخل في سجال ليس له معني

لان الورق والملفات اللي معايا فيها حاجات مؤسفه بجد

فاحتراما للاعضاء بلاش استفزاز ومحاولة قلب الحقيقة

واحترامي الكبير لحضرتك ولحماستك الثورية

ولهجتك في الحوار عادي انا متعود عليها ...اصدقائك في 6 ابريل كانوا بيبصقوا علينا في الشارع فدا شئ عادي يعني
قديم 17-06-2011, 03:07 PM
الصورة الرمزية د.هبه77
د.هبه77 د.هبه77 غير متواجد حالياً

د.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond repute

علي فكرة الميت له عرض مثلة مثل الحي!!!
وان كان القدح فيه اكبر لانه لا يستطيع الدفاع عن نفسة
وحتي في مثل بيقول _راجل لراجل_ مش حي لميت
وبعدين حتي لو كان كدة
هو الان رمز وقدوة
لازم كل رمز كويس او حاجة كويسة في حياتنا تتشوه
لازم دايما نكسر مقاديف الناس
لازم المثاليات والاخلاقيات دايما نطعنها ونكسرها جوة قلوبنا قبل عنينا
لية كل المبادئ الكويسة اللي المجتمع بيحاول يعيشها تنهار لية السرقة والغش وازاي ادي اللي جنبي علي قفاه هو اللي يمشي
يمكن انت قصدك انك تنبه لحاجه غلط حصلت ولكن مش مبرر لكسر كل القيم في حياتنا
عموما حسابة عند ربه
وانا لما شفت صور الوفاة حطيت نفسي مكانه وتخيلت لو انا اتضربت ربع اللي هو اتضربة كان هيبقي شعوري اية

في الاحياء قال الرسول صلي الله عليه وسلم “أتدرون ما الغيبة؟ قالوا: الله ورسوله أعلم”، قال: “ذكرك أخاك بما يكره” قيل: أرأيت إن كان في أخي ما أقول؟ قال: “إن كان فيه ما تقول فقد اغتبته وإن لم يكن فيه ماتقول فقد بهته”

كل بني ادم يخطئ وخير الخطائين التوابون
اما بقي حكم سب الاموات شرعا
إن الله تعالى جعل حرمة المسلم من أكبر الحُرمات ، و أوجب صونها على المسلمين و المسلمات ، و هذا ما فهمه السلف قبل الخلف ؛ عبد الله بن عمر رضي الله عنهما نظر يوماً إلى الكعبة فقال : ( ما أعظمَكِ و أعظمَ حُرمتِكِ ! و المؤمنُ أعظم حُرْمةً مِنْكِ ) .
و حرمة المسلم غير مقيدة بحياته ، بل هي باقية في الحياة و بعد الممات و يجب صونها و الذب عنها في كلّ حال ، و على كلّ حال .
فيه حديث ( كسْرُ عَظْمِ المؤمن ميْتاً كَكَسرِهِ حياً ) أخرجه أبو داود و ابن ماجه و صححه ابن حبان . اهـ .
و من المعلوم أن نصوص الشريعة جاءت بتحريم

سب المسلم على الإطلاق و لم تفرِّق في النهي بين الأحياء و الأموات و هذه النصوص و غيرها تراعي حرمة المسلم دون تفريق بين حال حياته ، و ما بعد مماته ، و يستفاد منها مجتمعة أن سبَّ المسلم على العموم كبيرة
فإذا أضيف إليها ما جاء في النهي عن سبِّ الأموات على الخصوص ، صار التحريم آكَد و النهي أبلغ .

بسم الله الرحمن الرحيم
وما كان ربك نسيا
صدق الله العظيم

قديم 17-06-2011, 03:17 PM
mf mf غير متواجد حالياً
---------

mf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond repute

احترامي لحضرتك يادكتوره

بس فيه فرق بين السب واظهار الحقيقه

انا متعرضتش بالسباب لاي حد انا بظهر الحقيقه ففقط

وبعدين رمز الثورة هو الشعب المصري كله مش فرد واحد بس