العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > كيا سيراتو Cerato

كيا سيراتو Cerato من انجح سيارات كيا عامة وسميت باكثر من اسم منها فورت و سبكترا وشوما قديماً

قديم 24-03-2011, 01:42 PM
خالد دبي خالد دبي غير متواجد حالياً
من انا؟: خالد
التخصص العملى: استشارات ماليه
هواياتي: العربيات والدرجات الناريه

خالد دبي has a spectacular aura aboutخالد دبي has a spectacular aura aboutخالد دبي has a spectacular aura about
افتراضي رد: إلغاء جمارك السيارات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sherif ride مشاهدة المشاركة

أنا ولا معاك فى الجمارك ولا فى التجنيد الأجبارى و جزء التجنيد الأجبارى لانقاش فيه.
بخصوص الجمارك أنت لاتدرى مدى تأثير قرار كهذا على السوق ان حدث هذا فأنه يحدث بالتدريج حتى لا ينهار السوق.
+اذا ذاد عدد السيارات لأى سبب أخر دون الاعداد لهذه الضيادة التى سوف تكون ضخمة ستحدث كارثة مرورية بكل الأشكال+انى المواطن المصرى بيحب يعيش بالتعود مش فى المكان الأفضل .أنما يمكن ربط الجمارك كانوع من البرامج التحفيزيرة لشىء ما فى الدولة مثلا مدينة جديدة فى الصحراء يتم تخفيض جمارك سيارات من سيقيم هناك و تقسيطها بدون فوائد بحيث تكون كمساعدة ليه على استغلال الصحراء .لكن بلاد مثل القاهرة الكبرى و الأسكندرية لو لو جعلت الحكومة منهم فى يوم من الأيام ملاذ لعدد اكبر من السيارات...............لن تتمكن من قيادتها بسرعة اكبر من 10كم/س.
و لا تنسى اتفاقية الجات اعلم ان الموردين يتلاعبون بالمستهلك كعادتهم و لكن أتوقع من عام 2015-2019 ستنهار هذه اللاعيب إلى الأبد لأنى و ببساطة سأشترى السيارة من الخارج بنفسى طالما سيكون هناك جمارك قليلة.
كلامك تمام 100% في الحالتين ونفس اللي كنت عاوز اقوله هو لو الجمارك معقوله الموضوع هيمشي لكن الجمارك عندنا اللي حطها كان بيقعد مع معمر القذافي كتير فالظاهر اداله حبوب هلوسه
قديم 24-03-2011, 02:06 PM
adel_520305 adel_520305 غير متواجد حالياً

adel_520305 will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة HaMaDa-ToUBaR مشاهدة المشاركة

معاااااااك فى الجمارك اكيد
لكن التجنيد دة شىء اساسى والى يهرب منة يبقى مش راجل وميستاهلش غير الموت
احنا لية دايما عايزين غيرنا هو الى يعمل واحنا منعملش حاجة نعد نتفرج وخلاص
شعب ××××××× على راى عمرو اديب والله (منهم لله )
احنا لية دايما عايزين غيرنا هو الى يعمل واحنا منعملش حاجة نعد نتفرج وخلاص
شعب ××××××××××× على راى عمرو اديب والله (منهم لله )
شكـــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــرا

أنا مسامحك بس هناك آخرون يجب أن تعتذر لهم وأسلوب الجمع ( أحنا أنتم ) مش في صالحك وبخصوص( ع - أ ) بتاع اوربت مش بعيد يكون المرتب 100000 كل شهر من المال العام واحتكار قنوات واشتركات حاول يمكن يشفلك شغل في برنامج تسخين في توقيع وكمان شكـــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ــــــــرا

.

التعديل الأخير تم بواسطة حازم شاهين ; 05-04-2011 الساعة 06:45 PM سبب آخر: الرجاء الحذر عند إقتباس مشاركات تحتوى على ألفاظ غير لائقة
قديم 25-03-2011, 11:04 PM
msn_1987 msn_1987 غير متواجد حالياً

msn_1987 is a jewel in the roughmsn_1987 is a jewel in the roughmsn_1987 is a jewel in the rough

الجمارك هنقول ماشي لان كل واحد فينا عاوز يركب عربيه نظيفة بسعر قليل بس موضوع التجنيد اجباري واجباري لان الجيش درع الوطن وكلنا عارفين وضع مصر الاستراتيجي بالنسبه للعالم كله. ودمتم سالمين
قديم 25-03-2011, 11:22 PM
الصورة الرمزية سالم سلامه
سالم سلامه سالم سلامه غير متواجد حالياً

سالم سلامه has a reputation beyond reputeسالم سلامه has a reputation beyond reputeسالم سلامه has a reputation beyond reputeسالم سلامه has a reputation beyond reputeسالم سلامه has a reputation beyond reputeسالم سلامه has a reputation beyond reputeسالم سلامه has a reputation beyond reputeسالم سلامه has a reputation beyond reputeسالم سلامه has a reputation beyond reputeسالم سلامه has a reputation beyond reputeسالم سلامه has a reputation beyond repute

الجمارك نعم التجنيد لالالالالالالالالالا
قديم 26-03-2011, 01:22 AM
الصورة الرمزية MIDO-SPICY
MIDO-SPICY MIDO-SPICY غير متواجد حالياً
من انا؟: متأمل فى حال الدنيا
التخصص العملى: مدير فرع بشركة مطاعم بابا جونز

MIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة adel_520305 مشاهدة المشاركة

- نعم لإلغاء الجمارك والتجنيد الإجباري والدولة لا تحتاج لجيش يحميها ما دمت أنا قادر على حماية الجار وبدون سلاح
ازاى يعنى مش فاهم موضوع الغاء الجيش دا
نبقى دوله قرعه كده ؟؟؟ بدون جيش !!!!!!!!
جديده دى
:craz yW14: