العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA

كيا KIA احد اعمدة عملاق الصناعة الكورى اندمجت مع هيونداى لتصبح اكبر مجموعة فى كوريا الجنوبية بينما بدات باعادة تجميع موديلات مازدا القديمة من اشهر الموديلات بيكانتو - سيراتو - ماجنتيس - كارينز - ريو - اوبيروس - كارنفال - سورانتو

قديم 01-11-2011, 11:30 AM
sameh_saso sameh_saso غير متواجد حالياً
من انا؟: Heliopolis

sameh_saso is a jewel in the roughsameh_saso is a jewel in the roughsameh_saso is a jewel in the rough
افتراضي رد: رابطة مالكي الكيا سيفيا فيد واستفد ( صداقة - نقل خبرات )

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مجتهد مشاهدة المشاركة

معمول ليها صيانه من قريب بس مش متأكد أن صاحبها الأول غير الفلاتر أم لا ولكن ممكن نستخدم الجهاز كما قلت ولكن عايز أعرف هل هذا الجهاز المقصود به الكمبيوتر وأنا أعرف أن سعره تقريبا 100 ج مش عارف أنا فاهم صح ولا خطأ وهل هذا الجهاز موجود فى أى بنزينه وأسأل عنه إزاى
الجهاز موجود عند اي حد ميكانيكي محترم وكبيره بياخد من 20 الي 30 جم مش 100 جم خالص
بس سؤال انت غسلت حوض الماتور بالمية او حاجة زي كده؟

التعديل الأخير تم بواسطة sameh_saso ; 01-11-2011 الساعة 11:38 AM
قديم 01-11-2011, 11:45 AM

sameh_saso is a jewel in the roughsameh_saso is a jewel in the roughsameh_saso is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كيا سيفيا مشاهدة المشاركة

الاخ الفاضل / محمد
بعد التحيـــــه....
اولا : اسئلة حضرتك مشروعه تماما ومن حقك تعرف كل شىء عن سيارة سوف تقتنيها من حيث عمليات التشغيل كلها من صيانه واستهلاك بنزين وكذلك اسعار قطع الغيار وايضا اعادة سعر البيع ومدى الاقبال عليها فى السوق . ومن هنا سوف انقل لحضرتك تجربتى مع السيفيا بأعتبارى احد ملاك هذه السيارة التى سبقت عصرها بحق .
فانا امتلك السيفيا موديل 2000 المجمعه محليا حصلت عليها من احدى السيدات فى عام 2005 وكانت ماشيه فى ذلك الوقت حوالى 40000كم فقط ومن ذلك التاريخ حوالى 6 سنوات لم اذهب الى الميكانيكى سوى مرتان اولهم عام 2008 ليس بسبب عطل مفاجىء او خلافه بل لاجراء الصيانه الكامله العاديه من تغيير مجموعه السيور - دينامو وتكييف وكاتينه وكبالن واجراء صيانه للتكييف وكذلك اجراء بعض السمكرة الخفيفه الناتجه عن احتكاكات عاديه وبالتالى دهان خارجى بالكامل ولم اصادف مطلقا اى صعوبه فى الحصول على قطع الغيار وكذلك مستوى الاسعار الذى يعتبر عادى جدا ومقارب تماما ان لم يكن اقل فى بعض القطع عن اسعار الهيونداى او الدايو وحتى بعض انواع الفيات. المرة الاخرى منذ حوالى ثلاثة اشهر وتحديدا قبل شهر رمضان مباشرة لتبديل جوز المساعدين الخلفى وحينها اشار على الميكانيكى بشراء مساعدين استيراد الامر اللذى انا شخصيا ارفضه فى قطع غيار الميكانيكا والكهرباء فلابد من الجديد فى هذه الحاله واشتريتهم طبعا جديد كورى بمبلغ 340 جم للجوز وايضا تيل فرامل كورى بمبلغ 65 جم وفلتر بنزين بمبلغ 40جم او 45 جم مش فاكر. اما سؤال حضرتك عن مدى سهوله ميكانيكا وكهرباء السياره فانا اؤكد لحضرتك تماما على سهولة ميكانيكا وكهرباء السيفيا المهم انك تذهب لمركز صيانه فاهم ومتخصص وانا ممكن افيد حضرتك جدا عن مكان يعمل به احد اقربائى متخصص كيا وبالذات السيفيا ميكانيكا وكهرباء وتكييف على اعلى مستوى من الاتقان وباسعار مناسبه. اما نقطه اعادة البيع فالسيارة مطلوبه جدا وهامش تراجع اسعارها معقول جدا وجرب حضرتك واعمل حتى اعلان وهمى عن سيارة بمواصفات جيده وسوف ترى كم الاتصالات بحضرتك.
النقطه الرئيسيه والمهمه:
ان تحصل عل سيارة جيده وخاصه الصالون والاساسيات العامه والا تكون مهانه وتتم صيانتها بصفه دوريه . اخير ربنا يوفق حضرتك فى كل ما تتمناه
وتقبل تحياتى
تحياتي لحضرتك وردك الرائع 100 100 وكل سنة وانت طيب
قديم 01-11-2011, 11:50 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mozerts مشاهدة المشاركة

هذا الكلام ليس له اى اساس من الصحه فاداء السيارة اى سيارة يعتمد على حالتها الميكانيكيه . كما انه ليس هناك اى فرق اطلاقا بين السيفيا 99 او 2000 سواء من ناحية الشكل الخارجى او الداخلى وكذلك قطع الغيار.
تحياتى......
متشكر جدا انا سمعت الكلام دة وكنت بس عايز اتاكد لانى تعبان فى اللف على عربية سيفيا نظيفة
بس لو تسمح كان فى استفسار على ان الموديل الكورى هو اللى فية ساعة رقمية غير التقفيل المصرى مفهوش[/QUOTE]

موضوع الساعة الرقمية موجوده عندي وانا عربيتي تقفيل مصري موديل 2001 و
قديم 01-11-2011, 01:50 PM
abuzaid30 abuzaid30 غير متواجد حالياً

abuzaid30 is on a distinguished road

عملة طقم شنبر للموتور لان سحبه كان ضعيف وبيخرج منه دخان ابيض عند التدوير صباحا , المهم نصحنى الميكانيكى ان اغير ضفيرة السياره لانها وحشه وهتعمل مشاكل على حد قوله !! وذهبت لكهربائى المفروض انه جيد معرفة احد الاصدقاء ,كشف على الضفيره وقالى الافضل تتغير ونجيب ضفيره استيراد بعلبة الفيوزات , وثمنها الف جنيه , قلت له ماشى , واحضر الضفيره بمعرفته ورأيتها وركبها تمام , ثم اتصل بى وقالى هنغير الكارته (الكمبيوتر) علشان كارة السياره الاصليه غير متوافقه مع الضفيره الجديده وهندفع فرق 150 ج !!! قلت له انا مستغرب من عدم توافق الكارته على الضفيره وعامة اللى انت شايفه صح اعمله , ركب الكارته واستلمت السياره , وكانت معقوله وفضلت الين السياره لمدة اسبوعين او اكثر وكله تمام !!!! وبعد حوالى شهر لمبة اوفر دريف نورت ( تنور وتطفى ) والجيربوكس (اتوماتيك) بيطلع على الثالث !! ارسلتها للكشف بالكمبيوتر فأكتشفت ان كارتة السياره شوما مش سيفيا !!! وده سبب عدم توافقها مع الضفيره , المهم رجعت للكهربائى وواجهته بتركيب ضفيرة وكارتة شوما فى السيفيا فحاول اقناعى ان المكنه واحده وماتفرقش والدليل ان السياره كانت ماشيه لمدة شهر !! وجدت ان كلامه معقول ووعدنى بأنه سيبحث فى موضوع لمبة الاوفر درايف هيضبط الجيربوكس لان المشكله كما حددها كهرباء مش جيربوكس !!! ولزيادة التأكيد اتصلت بصيانة سيفيا وحكيت الموضوع فقاللى المهندس ان الكلام ده عك ومايعرفش يجاوب على سؤالى اذا كان فيه مشكله من هذا التبديل ام لا لانه لم يجربه من قبل !! طبعا عنده حق , ولكن زادت الحيره فأردت ان اشاركك اعضاء الرابطه الافاضل لعلى اسمع منهم رأى فصل علما بأننى من الاسكندريه والسياره موديل 99 كورى وكانت معى اكثر من ممتازه قبل هذا العيب . شكرا مقدما لكل من ساهم فى الرأى .
قديم 02-11-2011, 11:01 AM
الصورة الرمزية sharooo
sharooo sharooo غير متواجد حالياً
من انا؟: سعادتي في مساعده الناس وحل مشاكلهم المستعصيه
التخصص العملى: الاشراف على شركات صيانه وعمرات محركات الديزل
هواياتي: صيانه السيارات-تكنولوجيا محركات البنزين والديزل-الكره الطائره

sharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond repute

السلام عليكمfficeffice" />
انا هحاول اقول رايي الشخصي ويا رب افيدك
1-بالنسبه لطق الشنبر انا رايي ان لو كنت عملت عمره كامله وخرطت البلوك وجيبت بساتم اكبر كان هيبقى افضل لان العمر الافتراضي للشنبر قصر مهما طول ..لان التأكل بيكون في البلوك والشنبر مش في الشنبر بس!!
لكن مش مشكله اهم حاجه انها كويسه دلوقتي
2-خطوه ممتازه انك غيرت الضفيره وخد ضفيرتك القديمه من الكهربائي عشان بتتباع فيشها بالواحده...خليها عندك عشان ممكن تحتاج منها حجات. وبعدين فرق الكومبيوتر ده المفروض هو الي يتحمله لو هو الي كان موجود اثناء شرا الضفيره وهو الي ركبها
3-بالنسبه للكارته بتاعه سيفيا او شوما مش هتفرق في حاجه من وجهه نظري(وممكن تكون بتفرق)
4-بالنسبه للفتيس..ده مشكله ولازم تروح لواحد متخصص فتايس محترم متخليش اي حد يلعب فيه او تاخدها من قصيرها تغير الفتيس كله.وهيه حجات بتتحكم في الفتيس زي حسساس تي بي اس وحساس الكيلومتر و سعات عداد الكيلو متر
مبدئيا كده غير زيت الفتيس وجرب ..ممكن يبدأ يزبط وربنا معاك

الكلمات الدليلية
اسبكترا, سيفيا