العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Matrix - ماتريكس

قديم 21-09-2012, 09:36 PM
nizer nizer غير متواجد حالياً

nizer is on a distinguished road
افتراضي استفسار مهم جدا لذوي الخبرة في موضوع تراخيص المعاقين

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اعضاء المنتدى الكرام يشرفني اني اشارك معاكم بعد متابعتكم لفترة كبيرة وبصراحة ربنا يكرمكم على كل المعلومات الي افدتوني بيها
انا من اسكندرية وبإذن الله كمان اسبوعين ناوي انزل بورسعيد علشان اشوف عربية معاقين واستقريت على انها هتكون ماتريكس وكنت عايز استفسر منكم عن كام حاجة كدة علشان الصورة عندي تكتمل
لو انا حبيت اشتري عربية من مستورد سيارات هنا في اسكندرية هل حيكون فرق السعر كبير عن جمرك اسكندرية او بور سعيد
مع العلم انه كان معروض عليا لافيتا 2006 اوتوماتيك كاملة ب 40000 هل دة سعر كويس ولا في الجمرك هتكون الاسعار احين من كدة
وهل في فرق كمان بين جمرك بورسعيد وجمرك الاسكندرية
وإذا كان جواب الكومسيون موجه لجرم الاسكندرية مثلا هل ينفع اني احولة على بور سعيد والعكس
ثاني حاجة تنصحوني باية ماتريكس ولا لافيتا لاني بصراحة سمعت ان اللافيتا مقرفة شوية في الصيانة لان ملهاش مراكز معتمدة هنا وقطع الغيار بتاعتها قليلة
واسف للاطالة
قديم 21-09-2012, 10:46 PM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: استفسار مهم جدا لذوي الخبرة في موضوع تراخيص المعاقين

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nizer مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اعضاء المنتدى الكرام يشرفني اني اشارك معاكم بعد متابعتكم لفترة كبيرة وبصراحة ربنا يكرمكم على كل المعلومات الي افدتوني بيها
انا من اسكندرية وبإذن الله كمان اسبوعين ناوي انزل بورسعيد علشان اشوف عربية معاقين واستقريت على انها هتكون ماتريكس وكنت عايز استفسر منكم عن كام حاجة كدة علشان الصورة عندي تكتمل
لو انا حبيت اشتري عربية من مستورد سيارات هنا في اسكندرية هل حيكون فرق السعر كبير عن جمرك اسكندرية او بور سعيد
مع العلم انه كان معروض عليا لافيتا 2006 اوتوماتيك كاملة ب 40000 هل دة سعر كويس ولا في الجمرك هتكون الاسعار احين من كدة
وهل في فرق كمان بين جمرك بورسعيد وجمرك الاسكندرية
وإذا كان جواب الكومسيون موجه لجرم الاسكندرية مثلا هل ينفع اني احولة على بور سعيد والعكس
ثاني حاجة تنصحوني باية ماتريكس ولا لافيتا لاني بصراحة سمعت ان اللافيتا مقرفة شوية في الصيانة لان ملهاش مراكز معتمدة هنا وقطع الغيار بتاعتها قليلة
واسف للاطالة

أسألتك كثيرة ولكن هحاول اجاوب عليهم كلهم على قدر معرفتى

1- أنت حضرتك اللى تحدد هل فى فرق ولا لا. فى بورسعيد اللافيتا موديل 2001 بتبدأ من 36 الف وحتى 38 الف على حسب الحالة والأتوماتك بتكون أكثر بحوالى الف ونص إلا الفين. هل عندكم الاسعار كدة؟ الفرق بين أسكندرية وبورسعيد هو فرق فى عدد المعروض يعنى فى بورسعيد كذا تاجر وتلاقى فى مشوار واحد اللى أنتى عاوزة ولكن فى أسكندرية أعتقد العدد اقل. أنت من أسكندرية فهل رحت الجمرك وشفت عدد التجار هناك؟ لو عندكم تجار تقدر تختار منهم عربيات يبقى طبعا وفر مصاريف السفر وعلى الاقل ممكن كل كام أسبوع تروح لحد ما تلاقى اللى يعجبك،

2- لو لقيت لافيتا 2006 وبمبلغ 40 الف دى تبقى لقطة لو مش ملعوب فيها. حاسب حاسب حاسب. مش هتلاقى فى بورسعيد حاجة حديثة كدة. أتأكد من أنها موديل 2006 من الورقة اللى بتكون ملزوقة عند باب السواق اللى المصنع بيحطها. وجيب أكثر من واحد يشوف لك العربية.

3- طبعا تعرف تغير الجمرك بأن لما ورقك يوصل أسكندرية تروح الجمرك وتطلب انه يتحول إلى بورسعيد. بيأخد شهر لحد ما يروح..

4- أما الماتركس واللافيتا فطبعا أنصحك بالماتركس وهذا عن تجربة شخصية يعنى فى بعض المراكز المعتمدة من غبور بترفض التعامل مع اللافيتا وطبعا لو العربية ماتركس هتكون احسن لانها اقرب لما يتعاملوا فيه. الفرق بين اللافيتا والماتركس فروق طفيفة جدا والصيانة لو برة التوكيل فأى واحد يقدر يشتغل فيها وقطع الغيار واحدة. الفرق بيكون فقط فى الماتور يعنى اللافيتا 1500 سى سى زى ماتور الهيونداى اكسنت والماتركس 1600 سى سى. طبعا الماتور 1500 بتدفع مصاريف اقل فى الترخيص وكما سحب البنزين اقل. ولكن من حيث الشكل والإمكانيات فهى واحدة. وانقل لك خبرة لسة مارر بيها من أسبوع جاءت اغير تيل الفرامل للافيتا وأشتريت تيل gold من موزع معتمد ولما جاءت أركبة لقيت ان فى قطعة حديد زيادة فى التيل الجديد عن التيل القديم وعلى الرغم أن العلبة مكتوب عليها لافيتا و 1500 ولكن الظاهر ان التيل دة ينفع للماتركس مش اللافيتا وكان الحل قطع الحتة دى بالصاروخ وفعلا ركبت والفرامل فله. يعنى كل حاجة وليها حل ومفيش حاجة أسمها مش لها صيانة ولا قطع غيار، التاجر اللى بيستور بيعمل دراسة قبل ما يستورد أى عربية علشان الطلب مش يقل عليها وهما عرفين ان قطع غيار اللافيتا متوفرة.

وعلى الرغم من هذا لو فى ماتركس طبعا بتكون افضل علشان لما تبيع فى ناس بتكون فاكرة اللافيتا مختلفة وتكش شوية فى الشراء,,

أتمنى لك التوفيق وأرجو أن توافينا بكل جديد لان نادرا ما نعرف عن جمرك أسكندريا فيما يخص فى سيارات المعاقين.. ممكن حضرتك تعطينا معلومات على الجمرك هناك وأنواع العربيات وأسعارها الان كما ستراها؟؟؟
قديم 21-09-2012, 10:52 PM

شكرا جداااااا tham1010
فعلا كلامك منطقي جدا ورأيك كملي الفكرة اللي فدماغي جدا
وبإذن الله انا كمان يومين نازل الجمرك هنا في اسكندرية واول مارجع هقول كل الجديد اللي شوفتة هناك وكذلك برضة جمرك بور سعيد ان شاء الله .

مرة تانية لـ tham1010
قديم 21-09-2012, 11:08 PM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nizer مشاهدة المشاركة

شكرا جداااااا tham1010
فعلا كلامك منطقي جدا ورأيك كملي الفكرة اللي فدماغي جدا
وبإذن الله انا كمان يومين نازل الجمرك هنا في اسكندرية واول مارجع هقول كل الجديد اللي شوفتة هناك وكذلك برضة جمرك بور سعيد ان شاء الله .

مرة تانية لـ tham1010

بجد أتمنى لك كل توفيق ربنا يعترك فى عربية كويسة. واقولك كلمة اللى يركب اللافتيا أو الماتركس مش هيعرف يركب غيرها. والعربيات اللى بتيجى من برة لا يعلى عليها لو أحسن اختيارها..

وأنا شاكر لحضرتك بخصوص المعلومات ووعد الحر دين عليك. ونحن كلنا فى حاجة لان يكون هذا المنتدى مخزن لكل معلومة عن عربيات المعاقين. وأرجو فعلا ان تساهم بالمعلومات التى سوف تختبرها بنفسك فى مشوارك لتكون عوننا لاخرين.. بارك الله فيك يا أخى وننتظر مشاركاتك التالية....
قديم 21-09-2012, 11:21 PM

هههههههههههههههههه اكيد دين عليا متقلقش
وبإذن الله هوافيكم بكل جديد