العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > سلامتك على الطريق

سلامتك على الطريق خاص بالسلامة المرورية ووسائل الامان ونظم حماية البيئة

قديم 13-02-2010, 07:02 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute
افتراضي رد: كم أكثر سرعة مشيت عليها؟؟؟

انا كنت بامشى على 140 بالفيات 128[/quote]
حرام عليك نفسك ياراججل انتى مستغنى عن نفسك طيب انا عربيتى مكتوب فى كتالوجها ان لاتزيد سرعتك عن 180 رغم ان امبيرها 220 ومع ذلك اخرى معاها 175 رغم ان اصحابها اللى عملوها قالو لحد 180 لكن انا بعمل حسابى تقوم بال28 تجيب ال140 حرام عليك نفسك والله دى نصيحة اخ ليك فى الله يااخوانى السرعات العالية تبقى حسب العربية وكل عربية حسب قدراتها وطولها وعرضها وارتفاعها يعنى العربيات الصغيرة اللى زى الفيرنا واللانوس ومع احترامنا لكل الاراء اخرهم 120 بعد كده مكن تفقد السيطرة فى لحظة لاقدر الله انا بتكلم عن معدلات امان زى عربيتى مثلا عدادها 220 لكن اصحابها قالو لاتزيد عن 180 هو ده معدل الامان رغم انى وصلت بيها لحد 195 و 200 كمان وكانت ثابتة جدا لكن قلت ياواد دى ناحية نفسية بس علشان توصل للسرعات دى ربنا يستر علينا وعليكم

التعديل الأخير تم بواسطة خالدخليفة ; 13-02-2010 الساعة 07:15 AM
قديم 13-02-2010, 07:24 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bmkbmk مشاهدة المشاركة

ربنا يكرمك يا باشا يا رب و يحفظك و يحفظنا جميعا من كل الشرور
ممكن يا باشا تشغل قرآن بصوت مقرئ يكون عذب و هادى و انت سايق هتلاقى نفسك هديت شوية ان شاء الله و العملية ظبطت و افتكر دايما ان الفرق فى الآخر بيكون فى دقائق معدودة بين السرعة العالية و السرعة العادية...
على فكرة انا اكتر واحد حاسس بيك لأنى كنت زيك بالظبط بس بصراحة لما اتجوزت هديت شوية من كام موقف حصلو و مراتى تتشاهد و هى قاعدة جنبى و لما جم الاطفال كمان الواحد هدى اكتر .. انا صحيح لما بكون لوحدى برده بجرى بس مش زى الاول خالص ... الاول انا كنت مستحيل افضل فى حارة واحدة اكتر من ثوانى و مكنتش بقلب لحد كنت باخد غرزة اسهل و اسرع......دلوقتى اهدا كتير جدا الحمد لله.
ربنا يحفظنا جميعا يا رب و تحية لأحلى اعضاء
ربنا يخليك ياحبيبى انا فعلا من اول م فتح الكونتاكت اذاعة القرآن تشتغل ومبشغلش غيرها بس ده تعود لكن لما لقيت مراتى وبنتى مقاطعيننى ومبيركبوش معايا وبيحصلونى مواصلات ومعظم الوقت فيها لوحدى بحاول وهما معايا جيبش اكتر من الغيار ال3 مراتى بتركب وعينها على عداد السرعة ونبقى بنتكلم فى اى حاجة وساعة ميوصل العداد ل 90 كيلو فى الساعة تفقد النطق لحد مينزل تانى الى 70 وادعيلى اخف من الحكاية دى وهوقللك نكتة هعمل عليها موضوع النهاردة رايح مطروح وسايق طول السكة 170 او 180 والرادار مصورنيش دخلت مطروح الرادار مسكنى سايق بسرعة كاااااااااااااااااام 65 فقط تصور ؟ودفعت 150 جنيه زى الشاطر
قديم 13-02-2010, 09:35 AM
الصورة الرمزية lol64
lol64 lol64 غير متواجد حالياً

lol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond repute

اقصى سرعه 190
نوع العربيه النترا2010
سبب السرعه عاوز اجربها لانى لسه شاريها +انى باحب السرعه (ربنا يشفينى )
المكان على طريق القاهره طابا
المده بالسرعه دى حوالى 2 دقيقه
احساسى انى ماشى على 100 وثبات جميل

نفسى ابطل سجاير وسرعه ادعولى
قديم 13-02-2010, 11:09 AM
SAbuhashem SAbuhashem غير متواجد حالياً
عضو ذهبى

SAbuhashem has a reputation beyond reputeSAbuhashem has a reputation beyond reputeSAbuhashem has a reputation beyond reputeSAbuhashem has a reputation beyond reputeSAbuhashem has a reputation beyond reputeSAbuhashem has a reputation beyond reputeSAbuhashem has a reputation beyond reputeSAbuhashem has a reputation beyond reputeSAbuhashem has a reputation beyond reputeSAbuhashem has a reputation beyond reputeSAbuhashem has a reputation beyond repute

السلام عليكم
قديم 13-02-2010, 09:58 PM
الصورة الرمزية bmkbmk
bmkbmk bmkbmk غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد كمال
التخصص العملى: Oracle systems consultant
هواياتي: العربيات ... الكمبيوتر ... الجيم

bmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدخليفة مشاهدة المشاركة

ربنا يخليك ياحبيبى انا فعلا من اول م فتح الكونتاكت اذاعة القرآن تشتغل ومبشغلش غيرها بس ده تعود لكن لما لقيت مراتى وبنتى مقاطعيننى ومبيركبوش معايا وبيحصلونى مواصلات ومعظم الوقت فيها لوحدى بحاول وهما معايا جيبش اكتر من الغيار ال3 مراتى بتركب وعينها على عداد السرعة ونبقى بنتكلم فى اى حاجة وساعة ميوصل العداد ل 90 كيلو فى الساعة تفقد النطق لحد مينزل تانى الى 70 وادعيلى اخف من الحكاية دى وهوقللك نكتة هعمل عليها موضوع النهاردة رايح مطروح وسايق طول السكة 170 او 180 والرادار مصورنيش دخلت مطروح الرادار مسكنى سايق بسرعة كاااااااااااااااااام 65 فقط تصور ؟ودفعت 150 جنيه زى الشاطر
يا نهار ابيض ... للدرجة دى .. مقاطعة ؟؟ بس 70 يا باشا ده بجد قليل قوى الله يكون فى عون حضرتك... و الحتة بتاعت مطروح دى انا كنت هلبسها الصيف اللى فات لولا ان واحد صاحبى شدد عليا انى لازم امشى 60 فى الحتة دى لأن دايما فى لجنة واقفة فى اخر الحتة دى علشان يسترزقوا ,,, معلهش يا باشا بقى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lol64 مشاهدة المشاركة

اقصى سرعه 190
نوع العربيه النترا2010
سبب السرعه عاوز اجربها لانى لسه شاريها +انى باحب السرعه (ربنا يشفينى )
المكان على طريق القاهره طابا
المده بالسرعه دى حوالى 2 دقيقه
احساسى انى ماشى على 100 وثبات جميل

نفسى ابطل سجاير وسرعه ادعولى
ربنا يكرمك يا باشا يا رب و يتوب علينا جميعا يا رب

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SAbuhashem مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته

......................... ..

يا ترى جاهزين لتجربة السواقة اللى جاية ؟؟؟؟؟!!!!!!!