العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

قديم 19-12-2011, 07:37 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حقير يقتل فقير ليرضي غشيم بتأييد من غبي !

لو المجلس العسكري فعلا هو اللي بيشعلل ويقصد الناس تكرهه ، يبقى الناس اللي ماسكة المجلس العسكري دي أصلا ما تصلحش مديرين في أي شركة صغيرة... مش قيادة القوات المسلحة المصرية!!!!

حاجة كمان... الناس اللي بتتكلم على طريقة معاملة الجيش للمدنيين والأسلوب المتدني بتاع السحل والضرب... محدش فيهم دخل جيش؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

محدش فيهم عارف طريقة معاملة العساكر جوه الجيش؟؟؟ محدش عارف إن اللي يقول لأ حيتجازى ويدخل السجن لإنه ممنوع مخالفة الأوامر
محدش عارف إن أول حاجة بتتعمل في الجيش إنه يكسر كبرياءك عشان تطيع الأوامر من غير ما تفكر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اذن اللى طلعنا بيه ان القيادات فاشلة والاتباع همج وبرضو فشلة لان الاعتصامات مازالت قائمة والوضع من سئ الى اسواء

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 19-12-2011, 08:13 PM
مادا مادا غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب

مادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة borio1704 مشاهدة المشاركة

محدش شايف إننا بنتفرج على تمثيلية كبيرة قوي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وغرض التمثيلية إننا نوصل لحالة إن محدش يبقى عارف الصح فين.. وكل واحد فينا يشك في التاني

دور على المستفيد تعرف مين اللي ورا الأحداث

من وجهة نظري أنا شايف المستفيدين كتير، واللي بيحصل قدامنا ده نوع من الصراع على الكيكة... مين اللي حياخد النصيب الأكبر منها!! مش مهم الناس

ومع احترامي لكل الآراء اللي اتقالت.. وانا على فكرة مش معارض لمعظم اللي اتقال.. بس لازم نجمع الخيوط ونشوف

أول حاجة.. المجلس العسكري وطريقة استجابته للمواقف بتحط علامة استفهام كبيرة وتخلينا نشك (أو نتأكد) إنه أحد الأطراف اللي مش عايز الأمور تستقر.. يمكن لإنه لسه موالي لنظام مبارك.. أو يمكن لأن الناس اللي في السجن ماسكة عليهم حاجات .. فلو سمحوا بمحاكمتهم حيتكشفوا.

بس فيه حاجة مهمة لازم ناخد بالنا منها... على فرض إن المجلس العسكري هو اللي بيشعل الموقف... حط نفسك مطرحه... إنت لو عايز تشعلل الدنيا حتيجي تعمل حاجة الناس تاخدها عليك؟؟؟ ولا تشتغل من بعيد لبعيد من غير ما حد ياخد باله؟؟؟؟

لو المجلس العسكري فعلا هو اللي بيشعلل ويقصد الناس تكرهه ، يبقى الناس اللي ماسكة المجلس العسكري دي أصلا ما تصلحش مديرين في أي شركة صغيرة... مش قيادة القوات المسلحة المصرية!!!!

حاجة كمان... الناس اللي بتتكلم على طريقة معاملة الجيش للمدنيين والأسلوب المتدني بتاع السحل والضرب... محدش فيهم دخل جيش؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

محدش فيهم عارف طريقة معاملة العساكر جوه الجيش؟؟؟ محدش عارف إن اللي يقول لأ حيتجازى ويدخل السجن لإنه ممنوع مخالفة الأوامر
محدش عارف إن أول حاجة بتتعمل في الجيش إنه يكسر كبرياءك عشان تطيع الأوامر من غير ما تفكر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

أنا مش مع الأسلوب المتدني ده في التعامل ولا ببرر للجيش طريقته... بس للأسف هي دي الحقيقة... وما ينفعش نتجاهلها.

...

تاني حاجة... لازم نفهم إن مصر مستهدفة... للأسف دي حقيقة ما ينفعش نهملها... واللي باين لنا كلنا دلوقتي إن في مخطط عشان مصر ما تستقرش... المخطط ده إيه بالظبط؟؟؟

من وجهة نظري الخطة معروفة من زمان وموجودة على النت من فترة وبدأت الناس تسمع عليها... بس للأسف لسه فيه ناس كتير ماتعرفش عنها حاجة

عايز تعرف إيه الخطة؟؟؟
الشرق الأوسط الجديد
وقبل ما اتكلم عليها... مش عايز الناس تفهمني غلط.... أنا ضد الظلم بكل أشكاله ومن أي طرف.... وبقولها واضحة: البلد دي مستقبلها كبير ودي فرصتنا دلوقتي إننا نرجع أحسن بلد في الدنيا.... بس لازم نفهم إيه اللي بيحصل حولينا عشان ما نمشيش في سكة غلط
"الشرق الأوسط الجديد" دي خطة وضعها واحد إسمه "برنارد لويس" من حوالي 20 سنة، وهدفها إعادة تقسيم دول الشرق الأوسط على أسس عرقية ودينية ومذهبية... وزي ما حصل حوالي 100 سنة (بعد الحرب العالمية الأولى ظهرت اتفاقية سايكس-بيكو لتقسيم الدولة العثمانية) وظهرت الدول العربية بحدودها الحالية... وكل دولة ليها مصالح ممكن تكون متعارضة مع دولة عربية تانية وتفضل المصلحة الكبرى من نصيب الدول الكبرى.
...
طيب إزاي حنقسم الدول دي من غير ما تحصل حرب؟؟؟

يبقى مفيش غير إن تحصل مشاكل ... والمشاكل دي تعمل عدم استقرار وفوضى ... وده حيخلي فيه مشاكل بين الناس وبعضها (وغالبا المشاكل بسبب الدين أو العرق)... ولما المشاكل تستمر تخلي الناس ما تقدرش تعيش كده فكل واحد يقول أحسن حاجة كل واحد يروح لحاله.

في الخارجية الأمريكية .. الفوضى وعدم الاستقرار دول اسمهم "الفوضى الخلاقة" Creative destruction

طيب ... من الأول كده ... إيه اللي حيخلي المشاكل تحصل من الأول؟؟؟
أهم حاجة الناس تحس إن عيشتها كده ما تنفعش... الحكومة مش شايفة شغلها... الحكام همهم الأول هو نفسهم والحاشية بتاعتهم وبس... الظلم والديكتاتورية وتقديس الحاكم
وفي نفس الوقت تبدأ تظهر شخصيات توعي الناس ضد الحاكم وتكون جريئة في الوقوف ضده.. فالناس تمشي وراهم ... لحد ما تقوم ثورة
مرة تانية.... أنا مش ضد الثورة... أنا للأسف شايف إننا موجهين بشكل غير مباشر... بس الثورة دي فرصة عشان نبوظ المخطط القذر ده ونرجع تاني أحسن بلد في العالم
عايزكو بس تفكروا معايا

ليه دلوقتي المشاكل بين المسلمين والمسيحيين ظاهرة وواضحة ؟؟؟

ليه دلوقتي بدأ فيه ناس تتكلم عن حقوق النوبيين؟؟؟؟

ليه دلوقتي ظهرت مشاكل بدو سيناء؟؟؟
...
أسئلة تانية

ليه لما حصلت الثورة في مصر حصل مشاكل بين الشيعة والسنة في البحرين مع إن دول الخليج بتعامل ولاد بلدها كويس قوي ومميزين عن الوافدين على البلد ... عكسنا في مصر؟؟؟

ليه حصلت مشاكل في السعودية (في المنطقة الشرقية اللي معظمها شيعة) بعد الثورة؟؟؟

ليه المشاكل اللي كانت في اليمن السنة اللي فاتت بين الحكومة والحوثيين (اللي هما أصلا شيعة) كانت في التوقيت ده.. مش من زمان
ليه ؟؟؟

ليه السودان تنقسم أول سنة 2011؟؟؟ ومشكلة دارفور.. خلصت ولا لسه حتولع تاني؟؟؟

حد يعرف إن المشاكل في سوريا دينية مش سياسية؟؟؟؟؟

ليه العراق دلوقتي شبه متقسمة (بعد أمريكا ما دخلتها) لأكراد وسنة وشيعة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
...
نرجع تاني للموقف في شارع قصر العيني
الصور اللي شوفتها ليا عليها كذا ملاحظة
بس قبل ما أقولهم.... أنا شايف الموضوع بنظرة تأمل... مش من ناحية عاطفية
فيه شوية تفاصيل محتاجين نتأمل فيها...
أكيد في ناس مش حيعجبها اللي أنا بقوله ده وحتقول: بقا انت سايب كل اللي بيحصل وماسك في دول؟؟؟
مثلا:
ليه المعتصمين سابوا ميدان التحرير وراحوا قدام مجلس الوزراء؟؟؟
ليه ظهرت صور بنات كتير بتتهان و جابوهومش وهما بيرمو طوب؟؟؟؟؟ عشان شعور النخوة يتحرك فينا والناس تنزل الميدان
البنت اللي اتسحلت على الأرض
مش غريبة شوية إن بنت منقبة تنزل الشارع (في الشتاء) ومش لابسة أي حاجة غير البنطلون الجينز والملابس الداخلية تحت النقاب؟؟؟؟؟ ولا ده حصل بغرض إن الناس تشوف واقعة زي دي فالدنيا تهيج!!!
حد لاحظ في الصور .... نوعية الملابس الداخلية؟؟؟ معلش سامحوني ... بس حسب ما أنا فاهم (وممكن أكون غلطان) ... الأندروير بتاعها مش من النوعية اللي ممكن بنت منقبة تلبسها (أنا آسف مرة تانية... وياريت حد يصححلي لو أنا غلطان)
العسكري اللي كان بيضربها... ما كانش لابس البيادة (البيادة هي الحذاء البوت الرسمي بتاع الجيش).. كان لابس سنيكرز.... فيه عسكري بيلبس سنيكرز؟؟؟؟ وعلى فكرة... السنيكرز مهياش جزمة الباتا بتاعة الجيش!!!
يا جماعة.... الوضع كبير قوي.. ولازم ناخد بالنا من الشغل اللي بيحصل في الدرا... ولازم نوعي بعضنا... عشان كل المخططات دي قايمة على جهل الناس واستغلال عواطفهم
...
احسن كلام سمعتوا ووفر علينا حكايات كتير مصر مستهدفه والشرق الاوسط كله مستهدف وخطط الشرق الاوسط الجديد تم تنفيذها مع حرب العراق فكانت حرب العراق البدايه ثم بعد ذلك الوطن العربى ككل واللى بيحصل فى مصر ده جزء من المخطط .. لكن فى ناس مش مصدقه .. الناس اتجاهها الان هوا الثورة لازم تكمل علشان المجلس العسكرى مع النظام القديم ومش حيسلم السلطه وايطلع مبارك براءه وايهرب جمال وعلاء والعادلى ومن خلال ذلك يقوموا بعمل اعتصامات ويخونوا المجلس العسكرى ثم ياتى من الجانب الاخر يوجد ثوار خائنين غرضهم حرق البلاد قيقوم الجيش بضرب الثوار . وهذه الدائرة تدار من اناس معنيين يعلمون هذا المخطط وينفذون الخطه باحترافيه و متدربين كويس جدآ وتم تدريبهم على اعلى مستوى ولكن للاسف هولاء الناس اصبحوا فوق مستوى الشبهات والشعب لا يصدق عليهم اى كلمه ....
قديم 19-12-2011, 08:54 PM
الصورة الرمزية alymonir
alymonir alymonir غير متواجد حالياً

من انا؟: مصري مسلم
التخصص العملى: مهندس سلامة مهنية بشركة بترول
هواياتي: لا يوجد حاليا

alymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond repute

تسجيل متابعة .........

[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/ragy/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-4.png[/IMG]
قديم 20-12-2011, 04:20 AM
الصورة الرمزية lost2008
lost2008 lost2008 غير متواجد حالياً

lost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond repute

عشان محدش يقول ديه مسدسات صوت فيه مشهد فرد الجيش بيصوب على متظاهر واقع على الارض و عن قرب.

سلم الحكم للعسكر و ادى صوته للى معملش الثورة=

قديم 20-12-2011, 04:30 AM
mf mf غير متواجد حالياً
---------

mf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond repute

ياحبيبي اللي نايم علي الارض ده العسكري بيرقده

اصل انته مدخلتش جيش ومحدش قالك ارقد فبل كده

ياخي وحياة الحبايب دي كلها مسدسات صوت

"كفي بالمرء اثما ان يحدث بكل ماسمع"