العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > A 113

قديم 02-05-2009, 08:00 PM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute
افتراضي رد: غسيل السيارة

1- يا عم هم هم أنا مع غسيل الموتور حتى لو السيارة جديده ( يعن هيه ح تفضل جديده لحد امتى ) ؟؟

2- أنا مع الآخ لانسر بأن الغسيل يكون بالماء و الصابون بس ! ودلوقت فيه فوم حنين كمان ! بس الشطارة
ما تخليش الراجل يغسله بال Wash Gun ولكن خرطوم ماء عادى وطبعا نغطى الاسبراتير بكيس نايلون !

3- الآهم من نظافة الموتور هنا هو غسيل سرابنتينة الرادياتير لآنها بتشيل التراب اللى سادد المسام
وممكن يسخن السيارة ! بس خليه يغسل السربنتينه من الداخل للخارج و ليس العكس !

4- أخيرآ النظافه من الايمان ودى تمشى على كل حاجه من السيارات للبنى آدمين !

هذا هو رأيى و الآجر والثواب عند الله !!

Dr. Bolbolan ptmnlo123per1127
قديم 03-05-2009, 12:09 AM
MKN MKN غير متواجد حالياً

MKN will become famous soon enoughMKN will become famous soon enough

الuser manual بتاع كل العربيات الجديدة بيشدد على ضرورة غسيل السيارةبالكامل بما فيها الرفارف و فى اوقات محددة او عند تعرضها للاوساخ و كمان بيحدد الطريقة الصحيحة لغسيل غرفة المحرل بدون استخدام تيار شديد الاندفاع من الماء فلو الحاجات دى خطا مكانتش الشركات كتبتها كتعليمات لمالك السيارة
قديم 03-05-2009, 12:19 AM
الصورة الرمزية Nour_peugeot
Nour_peugeot Nour_peugeot غير متواجد حالياً

Nour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond repute

بعد اذن الجميع اضيف انا كمان حاجه تجربه معا غسيل الموتور

انا كان عندي اولسيه ضرب و محتاج يتغير

و عشان اعرف مكان الاولسيه ده لازم اغسل حوض الموتور بالكامل

و بعد غسيل الحوض تم معرفه مكان الاولسيه و تم تغيره

طيب لو كان علي عمانا كان ايه الحصل ؟؟

my peugeot 306 gti6
قديم 03-05-2009, 02:16 AM
humhum humhum غير متواجد حالياً

humhum is just really nicehumhum is just really nicehumhum is just really nicehumhum is just really nicehumhum is just really nice

دكتور بابلون
اللي بيحصل هو رش كميات من الجاز ، واستخدام مسدس الماء ، وبعد نص ساعه بالظبط لو غسلت العربيه ح تنزل نفس كمية التراب والطين والميه السودا
الكلام ده لو الجو غير الجو ، والبيئه غير البيئه ، احنا جونا في مصر ترابي بطبعه

MKN
اول مره اسمع المعلومه دي ، وح تخليني اسهر النهارده اقرا المانيوال بتاع عربيتي وعربيات الأسره كلها

الأستاذ نور
كلامي لا يتعارض مع كلام حضرتك ، انا بقول ان غسيل الموتور للضروره ، زي البيع ، او عشان تشوف فيه تسريب زيت منه بعد عمره مثلا .. والخ
انما غسيل موتور عربيه زيرو !!!! ايه الهدف منه ؟

طبعا النظافه من الإيمان
بس كل شيء له اصوله ، وانا شايف ان طريقة غسيل السيارات في محطات البنزين مؤذيه جدا جدا
وعلى أي حال تقبلوا تقديري واحترامي
قديم 03-05-2009, 02:48 AM
الصورة الرمزية Nour_peugeot
Nour_peugeot Nour_peugeot غير متواجد حالياً

Nour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond repute

لا لو بتتكلم اني اغسل موتور عربيه زيرو يبقي حرام طبعا هي لحقت تتوسخ عشان اغسلها

انا معاك في النقطه دي

my peugeot 306 gti6