العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT

رينو RENAULT RENAULT شريك اساسى مع نيسان اليابانية وتحتل المركز الرابع عالمياً تحت قيادة كارلوس غصن اشهر الموديلات سينيك كليو ميجان

قديم 26-04-2010, 06:10 PM
الصورة الرمزية Bendary
Bendary Bendary غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مكافح بشرف
التخصص العملى: Trading - Buiness Development
هواياتي: طوابع - رسم - قراءة ، لكن بعد الشغل والجواز بقت الهوايه : أكل العيش

Bendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond repute
افتراضي رد: نصيحة لوجه الله

نصيحة بلاش الاتنين
تريوس مو2000 : هيه صحيح مش متهانه عامله 100 الف كم فى 10 سنين بس - فى ناس بتعمل ال 100 دول فى 3 سنين
لكن عربيه ثباتها ضعيف جدا وضيقه من الداخل ( مش بتاعت عيله ) وقطع غيارها مش رخيصة .
اما الكليو : سمعت من ميكانيكى معرفه ان مشكلتها موضوع الكمبيوتر بتاعها ، لو حصل فيه مشكله هتدفه دم قلبك فى التوكيل عشان تصلحه وغالبا مش بيتصلح وبيتركب جديد ومش موجود بره يعنى لازم فى التوكيل
ولو حبيت تبيعها تخسر فيها كتير اوى

من الاخر لو ميزانيتك 40-45 الف : فكر فى كريستاله او على الاقل فيرنا - لانوس اللى همه منتشرين ومفيش خوف من تكلفة صيانتهما
أما تريح دماغك خالص وتحطهم مقدم زيرو - والمصاريف اللى هتروق بيها اى عربيه مستعمله هتتشتريها ادفعهم قسط .

Mohamed Bendary
اللهم فرغنى لما خلقتنى له ولا تشغلنى بما خلقته لى
اللهم ولا تحرمنى وانا أسألك ولا تعذبنى وانا استغفرك
مصر هاتفضل غاليه عليا
قديم 26-04-2010, 06:31 PM
الصورة الرمزية omardivel2005
omardivel2005 omardivel2005 غير متواجد حالياً

omardivel2005 is a jewel in the roughomardivel2005 is a jewel in the roughomardivel2005 is a jewel in the roughomardivel2005 is a jewel in the rough

بصراحة انا لو مكانك عالطول افكر فى أوبل طبعااااا
قديم 26-04-2010, 09:17 PM
الصورة الرمزية POP EL GAMED
POP EL GAMED POP EL GAMED غير متواجد حالياً
من انا؟: بوب الجامد
التخصص العملى: I.T Administrator
هواياتي: كمبيوتر وسيارات

POP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Bendary مشاهدة المشاركة

نصيحة بلاش الاتنين
تريوس مو2000 : هيه صحيح مش متهانه عامله 100 الف كم فى 10 سنين بس - فى ناس بتعمل ال 100 دول فى 3 سنين
لكن عربيه ثباتها ضعيف جدا وضيقه من الداخل ( مش بتاعت عيله ) وقطع غيارها مش رخيصة .
اما الكليو : سمعت من ميكانيكى معرفه ان مشكلتها موضوع الكمبيوتر بتاعها ، لو حصل فيه مشكله هتدفه دم قلبك فى التوكيل عشان تصلحه وغالبا مش بيتصلح وبيتركب جديد ومش موجود بره يعنى لازم فى التوكيل
ولو حبيت تبيعها تخسر فيها كتير اوى

من الاخر لو ميزانيتك 40-45 الف : فكر فى كريستاله او على الاقل فيرنا - لانوس اللى همه منتشرين ومفيش خوف من تكلفة صيانتهما
أما تريح دماغك خالص وتحطهم مقدم زيرو - والمصاريف اللى هتروق بيها اى عربيه مستعمله هتتشتريها ادفعهم قسط .
باشا مع كامل احترامى ليك بس الميكانيكى ده نصيحه اخويه متوديلوش عربيتك عشان كده ده واضح انه مالوش فى الميكانيكا اساسا
الكليو يا سيدى الفاضل لا تختلف عن اى عربيه فى مستواها والعربيه اللى فيها حساسات كتير هى الميجان ومش موضوعنا نقاش حول الميجان
انما الكليو فيها ECU زى اى عربيه زى اللانوس والفيرنا والاسبيرانزا والفيات سينا وكتير غيرهم اللى هما عربيات اقتصاديه مش معقده ومفيش الكلام اللى الميكانيكى قاله لحضرتك ده العيب الوحيد المعروف للكليو فى الموديلات القديمه هو طلمبه البنزين لو انت من النوع اللى بيجيب اخر التانك كتير هتبوظ مع الوقت ودى حلها بسيط وكل اللى معاهم كليو بيعملوه انه بيعتبر التانك بتاعه تلات اربع العربيه يبقى فيها ربع يدخل يمون وبكده اعرف اتنين محتاجوش انهم يعملوا اى حاجه فى طلمبه البنزين اللى هى العيب اللى الناس بتتكلم عليه فى الكليو
وياباشا العربيات الرينو موجوده ومنتشره استيراد فيه اربع وانصاص وعربيات كامله كمان مين اللى مش موجود غير فى التوكيل حضرتك تقصد الفلوانس؟؟؟؟
الكليو موجوده جوه التوكيل وبره التوكيل وبأسعار فى متناول الجميع ومش غاليه
ونصيحه لوجه الله بلاش تسمع كلام الميكانيكى ده

انتظروا تجربتى مع رينو فلوانس

قديم 27-04-2010, 11:22 AM
gym1974 gym1974 غير متواجد حالياً

gym1974 will become famous soon enough

انا معايا كليو موديل 2003 / 1200 سى سى عاملة لحد دلوقتى 155000 كيلو والله العظيم العربية تحفة واول مرة اسمع ان فى مشكلة فى طرمبة البنزين ما فيش أى مشاكل معايا خالص قطع غيار زى الفل ومتوفرة فى كل مكان مراكز صيانة كتير ونصيحة لك يا ابعد عن كلام اى ميكانيكى لأن الناس ده والله العظيم ما يعرفوا أى حاجة فى أى حاجة ودول كتيرهم يصلحوا الفيات القديم فقط
قديم 27-04-2010, 12:49 PM
الصورة الرمزية Bendary
Bendary Bendary غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مكافح بشرف
التخصص العملى: Trading - Buiness Development
هواياتي: طوابع - رسم - قراءة ، لكن بعد الشغل والجواز بقت الهوايه : أكل العيش

Bendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond repute

[quote=omardivel2005;17137 6]بصراحة انا لو مكانك عالطول افكر فى أوبل طبعااااا[/quot

اه صحيح اوبل طبعا
وكمان سيارة تانيه منسية شويه على الرغم من انها سيارة محترمة جدا وكل من يعرفها يشكر فيها وهى :
تويوتا كورولا 1998 او كورولا عيون بس دى ممكن توصل لخمسين الف حسب الحالة

Mohamed Bendary
اللهم فرغنى لما خلقتنى له ولا تشغلنى بما خلقته لى
اللهم ولا تحرمنى وانا أسألك ولا تعذبنى وانا استغفرك
مصر هاتفضل غاليه عليا