العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > كهرباء السيارة

كهرباء السيارة ساحة مخصصة للمواضيغ الفنية المتعلقة بجميع اﻷنظمة الكهربية فى السيارة بما فيها أنظمة التسلية

قديم 08-08-2010, 12:01 AM
sasso_soha sasso_soha غير متواجد حالياً

sasso_soha is on a distinguished road
افتراضي رد: صندوق الفيوزات و خريطته لهيونداى - ﻻفيتا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samehlila مشاهدة المشاركة

بسم الله
الفيوز المسئول ن الولاعه هتلاقي مكتوب عليه RAD
وهوه عندك لونة لبني رابع واحد من تحت شمال في الفيوزات الكبيرة
و ده مسئول عن الراديو كاسيت و الولاعه
جرب و هيطلع هوه ان شاء الله
م / سامح ليله

الصورة المرفقه بتحدد مكان الفيوز بالظبط
جزاك الله خيراً اخى , ولكن لدى كام سؤال كده:
1- ازاى الفيوز ده بتاع الكاسيت و الوﻻعه و الكاسيت شغال و الوﻻعة مش شغاله !!!
2- فى علبة الفيوزات 2 RAD فما فائدة الاخر؟
3- اعتقد والله اعلم وصحح لى ان كنت غلط ان فى فيوز او اكتر مسئول عن الوﻻعة و كمان 2 شاحن بتوع الموبايل (عندى 2 واحد فى الامام وواحد فى الشنطة)
و شكراً لوقتك و مجهودك معى.
قديم 09-08-2010, 08:20 AM
samehlila samehlila غير متواجد حالياً
من انا؟: نائب مدير ادارة المعلومات - الهيئة العامة للتأمين الصحي - فرع البحيرة
التخصص العملى: مهندس كمبيوتر
هواياتي: السيارات و الاجهزة الالكترونية

samehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud of

بسم الله
كده هتلاقي فيه علبة فيوزات تانية فرعية تحت التابلوة و غالبا هتلاقيها شمال جنب فيشة الكمبيوتر و عليها غطا كأنها جزء من التابلوة و دي هتلاقي فيها فيوزات للولاعة و نور الصالون و فيوز فرعي للكاسيت و كمان فيوزات العدادات و لو عندك ايرباج هتلاقي له فيوز و كمان لو فيه مرايات كهربا و لو الفتيس اوتوماتيك هتلاقي فيوز للاوفر درايف و كمان فيوز لوحدة التحكم عن بعد و الايموبلايزر و ممكن تلاقيها في داخل علبة التابلوه نفسه

و الفيوز اللي انا شاورت لك عليه غالبا و في معظم العربيات بيكون فيوز الكاسيت و نور الصالون و الولاعه و التلاتة بيكونوا مرتبطين ببعض لو اتحرق بيحصل عطل في التلاته دول اما التاني اللي مكتوب عليه rad2 ده مش فيوز ده كتاوت او كونداكتور او ريلاي الراديو و ده غالبا بيبقي موجود في العربيات اللي فيها اريال كهربا علشان حمل الايريال يبقي عليه مش علي الكاسيت او لو الكاسيت خرجه قوي جدا و الوات بتاعه عالي فبيحتاج تغذية مباشرة من البطارية فبيتعمل ليه الريلاي ده
و اي خدمة

و طالما عندك البلجات دي كلها ابقي علي الفيوز شوية يعني انتا غالبا هتلاقيه 10 او 15 امبير خلليه 20 امبير علشان لو ركبت حاجات كتير في نفس الوقت مش يتحرق بسهوله من الحمل
سلام
م / سامح ليله
قديم 11-08-2010, 05:31 AM
sasso_soha sasso_soha غير متواجد حالياً

sasso_soha is on a distinguished road

بسم الله
كده هتلاقي فيه علبة فيوزات تانية فرعية تحت التابلوة و غالبا هتلاقيها شمال جنب فيشة الكمبيوتر و عليها غطا كأنها جزء من التابلوة و دي هتلاقي فيها فيوزات للولاعة و نور الصالون و فيوز فرعي للكاسيت و كمان فيوزات العدادات و لو عندك ايرباج هتلاقي له فيوز و كمان لو فيه مرايات كهربا و لو الفتيس اوتوماتيك هتلاقي فيوز للاوفر درايف و كمان فيوز لوحدة التحكم عن بعد و الايموبلايزر و ممكن تلاقيها في داخل علبة التابلوه نفسه

و الفيوز اللي انا شاورت لك عليه غالبا و في معظم العربيات بيكون فيوز الكاسيت و نور الصالون و الولاعه و التلاتة بيكونوا مرتبطين ببعض لو اتحرق بيحصل عطل في التلاته دول اما التاني اللي مكتوب عليه rad2 ده مش فيوز ده كتاوت او كونداكتور او ريلاي الراديو و ده غالبا بيبقي موجود في العربيات اللي فيها اريال كهربا علشان حمل الايريال يبقي عليه مش علي الكاسيت او لو الكاسيت خرجه قوي جدا و الوات بتاعه عالي فبيحتاج تغذية مباشرة من البطارية فبيتعمل ليه الريلاي ده
و اي خدمة

و طالما عندك البلجات دي كلها ابقي علي الفيوز شوية يعني انتا غالبا هتلاقيه 10 او 15 امبير خلليه 20 امبير علشان لو ركبت حاجات كتير في نفس الوقت مش يتحرق بسهوله من الحمل
سلام
م / سامح ليله
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
كل سنة و انتم طيببين و بخير يارب..
بعد نصيحة الاخ سامح جزاه الله خيراً الحمد لله قدرت افتح علبة الفيوزات الى تحت الدريكسيون و لقيت خريطة الفيوزات (طبعا كله كورى لأن العربية اساساً نازلة لكوريا) ترجمت على قد ما قدرت و لقيت فيوز ولاعة السجاير (시가라이타 --- Cigar lighter --- 15A) و لقيته فعلا محروق بدلته بواحد من الفيوزات الاحتياطية و اخيراً الولاعة اشتغلت (اساساً هنستخدمه علشان mp3 player)
الف مليون شكر للاستاذ سامح.... و جزاكم الله خيراً اخوانى.
قديم 11-08-2010, 10:20 AM
samehlila samehlila غير متواجد حالياً
من انا؟: نائب مدير ادارة المعلومات - الهيئة العامة للتأمين الصحي - فرع البحيرة
التخصص العملى: مهندس كمبيوتر
هواياتي: السيارات و الاجهزة الالكترونية

samehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud of

بسم الله
الف مبروك علي اصلاح العطل و كل سنه و الناس كلها بخير
و اي خدمة
م / سامح ليله

امتلك ماشئت ستذهب كما جئت
قديم 15-08-2010, 06:53 PM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

ساسو أنا سعيد جدا! لانك قدرت تصلح العطل. أنت فعلا إنسان مثابر. أقولك الحق لو أنا كنت مكانك كنت سبتها زى ما هى أو رحت لميكانيكى بس بجد فرحة الواحد لما بيصلح الحاجة بتبقى مخلياة يتنطط لانه أكتسب خبرة..
ومش هنسى أنى أشكر الأستاذ سامح لانه كان نعم العون. أحلى حاجة حاجة أن يكون فى المنتدى واحد فاهم والحقيقة دى بيسعدنا ويخلينا نحب المنتدى اكتر وأكتريا أستاذ سامح....

سؤأل للأستاذ ساسو.... حضرتك جبت الفيوز منين؟؟ وبكام سعره؟؟ وتركيبة كان أزاى ( باللحام ولا بيتشد ويتحط غيرة زى فيشة الكهرباء؟؟) نرجو الإفادة يا أستاذ ساسو ليعم الفائدة على الكل

لكم منى كل الشكر