العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > عالم تأمين السيارات

عالم تأمين السيارات خاص بكل شركات التأمين المصرية وتجارب الأعضاء مع شركات التأمين

قديم 27-07-2012, 01:12 AM
الصورة الرمزية ابو هيما
ابو هيما ابو هيما غير متواجد حالياً
من انا؟: أعمل ليومك كأنك تموت غدا
التخصص العملى: مرشد سياحى
هواياتي: العاب القوى والقراءة

ابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تجربتى الشخصية مع مصر للتامين

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة تامين سيارات مشاهدة المشاركة

السلام عليكم يا اخوانى ارجوعدم تحريم شى لم يرد فيه نص او حديث او راى صحابه او اى فرع من فروع التشريع لو حضرتكم اتصلتم بدار الافتاء مش هاتحرم التامين

و ايضا ان التامين لا يتحدى قدر الله ابدا و لنا فى قصه سيدنا يوسف الدليل القاطع ان التدبر فى امور الحياه من الامور الواجبه على الشخص

ارجو من الاخوه الاعزاء التعقل فى اصدار الفتاوى حيث انكم لستم من يجيز لكم الفتوى و شكراااااا

أولأ : أحب أبداء كلامى بالسلأم عليكم ورحمة الله وبركاته ورمضان كريم
ثانياً : أنا لم أصدر أى فتوى لأنى لست أهلأ لها ولكن عند حضرتك اللينك وده بتاع موقع أسلأمى خاص بالفتاوى الدينية.. أقرأه وتمعن فى كلماته وأنت بنفسك تحكم , ولو لسه مش مقتنع بالكلأم , ارفع سماعة التليفون وأتصل ببرنامج الفتاوى فى قناة الناس وأسأل بنفسك وشوف الرد هأيكون أيه
ثالثاً: قصة سيدنا يوسف مش عارف مالها ومال موضوعنا , القصة معروف الغرض منها وهوعدم التميز بين الأبناء فى المعاملة حتى لأ يتولد العداء بينهم , وكمان الصبر عند البلأء كما فعل سيدنا يوسف ثم الجزاء من الله على الصبر وأحتساب البلأء زى ما حصل فى القصة لأخرها .. مش عارف أحنا كدا بعدنا عن الموضوع خالص ليه!!!!
رابعاً : يا سيدي الفاضل أنا ماجبتش كلمة نصابين خالص فى كلامى , وكل اللى قلته وده من خلأل تجربة واقعية أن فعلأُ فى ناس وناس جامدة جداً فى شركة من ضمن شركات التأمين اللى ليها معايا موقف بيخلصوا وبيصرفوا بس مقابل أنه يأخد جزء من الفلوس من تحت الترابيزة , أنا فضلت سنتين فى الحوار ده ودايخ عشان أصرف والكل عرف حكايتى من أول البواب لحد الدش المتركب فوق العمارة , فبالتالى محدش عبيط عشان يكشف نفسه أدامى على طوول من أول مرة ولكن الكلأم ده بيجي بعد فترة فتلأقى الناس بتظهر لوحدها بس لما بيطمنوا ليك ..أنا عارف أن ديه لقمة عيشك وعارف أنك حضرتك وغيرك من ممثلى شركات التأمين بتضايق من الكلأم ده .
بس معلش .. الدين مافهوش فصال ورأى الدين واضح فى الكلأم ده .. والله أعلى وأعلم

نيجى بقى لموضع الهيئة العامة للرقابة على التأمين .. هو مقرهم على ما أتذكر متفرع من شارع طلعت حرب , تطلع فوق تلأقى ناس محترمة جداً قاعدة فى التكيف يسمع كلأمك وبعدين يديك ورقة بيضة ويقولك أطلع أملأها برة وأكتب فيها مشكلتك كلها وصدقنى ما بيعملوش أكتر من كده , وتيجى تكلمهم بعده بفترة : عملتوا أيه فى مشكلتى , فيقول لك لسة مستنين الرد من شركة التأمين .. وحلني على بال ما يردوا ويفضل الورق عمال رايح من أيد دوول لدوول , ولأحد بيقدر ولأ حد بيحس بحد ... والحمد لله أن الرحمة فى أيد ربنا وحده ولولأ كدة كان زمان الواحد أنتحر !!!!!!
تصدق بالله العظيم ويمين أتحاسب عليه أمام الله عز وجل ليوم الدين
أنا بعد ما تعبت وزهقت وقرفت وكنت كل شوية أبعت زوجتى بتوكيل مني تنزل لهم من جنوب سيناء عشان تتابع معاهم , ولأ حد رحمها ولأ حد قدرظروف أنها واحدة ست .ومتقوليش كنت توكل محامى لأن واحد جارنا كان موكل محامى ول عمله أى حاجة ولحد دلوقتى ما صرفش وكل اللى كان بيعملوا المحامى انه كان بيأخد منه فلوس وخلأص ,, يعنى موت وخراب ديار . ..أكملك بقى كلأمى, مرة البيه اللى مش محترم مدير الماليات شتم زوجتى وقل أدبه عليها, تخيل لما راجل يشتم ست- يبقى ده تقول عليه أيه - وصدقنى هى ما غلطتش ولأ قلت أدبها عليه , وكل اللى عملتوا أنها زنت عشان تأخد حقها .. بعدها خرجت من بيتنا يوم 23/2/2011 توكلت على الله أولأً ثم نطقت الشهادة وقولت ياقاتل يامقتول وكنت ناوى على أذيته , وأقسم بالله أنى كنت فى اليوم ده مستعد أنى أتقتل يا أقتل عشان أخد حقى ... وأشكر الله عز وجل وأشكر نعمته صاحب الفضل الأول والأخير علي إلى يوم الدين, أنى أخدت حقى وربنا نصرنى عليهم .. عرفت ليه يافندم العلماء بيحرموا التأمين زى ما هو مكتوب فى الفتوى .. عشان ماتبقاش تحت أيد حد وعشان مايذلكش زي ما أحنا أتذلينا وأتبهدلنا على أيد شركات التأمين... وهاتروح لبعيد ليه , ما الراجل صاحب الموضوع اللى أحنا فيه بيشتكى وبيقول أنه أستلم العربية وما حدش رد عليه من شركة التأمين وياريت لو حضرتك عندك فتوى مختومة من دار الأفتاء بشرعية التأمين تحطها وتعرضها فى توقيعك ,, والموضوع سهل جدا ً ومش صعب .. تطلع على دار الأفتاء فى الدراسة وتدفع رسوم أصدار فتوى بشرعية التأمين بس ما أعتقدش أنهم هايصدروا الفتوى دى وأنا لم أقراء لهم أى فتوى شرعية تحلل التأمين زي تحريم التدخين مثلأ فى هذا الشأن ..
سامحنى أنا معرفكش ومش ضدك .. ولكن أنا صريح وحقانى وبتتبع اللى بيقولوا عليه علماء الدين... والله أعلى وأعلم

شـــــــــــقة مفــــــــــروشة للبيــــــــــع بــجــنـــــــــــــــوب
ســــــــــــــــــــــين اء

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــ

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
"خيركم للناس أنفعكم للناس"
صدق رسول الله

التعديل الأخير تم بواسطة ابو هيما ; 27-07-2012 الساعة 01:24 AM
قديم 27-07-2012, 03:35 AM
الصورة الرمزية تامين سيارات
تامين سيارات تامين سيارات غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان عادى
التخصص العملى: مراقب بشركة قناة السويس للتامين
هواياتي: كرة القدم

تامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو هيما مشاهدة المشاركة

أولأ : أحب أبداء كلامى بالسلأم عليكم ورحمة الله وبركاته ورمضان كريم
ثانياً : أنا لم أصدر أى فتوى لأنى لست أهلأ لها ولكن عند حضرتك اللينك وده بتاع موقع أسلأمى خاص بالفتاوى الدينية.. أقرأه وتمعن فى كلماته وأنت بنفسك تحكم , ولو لسه مش مقتنع بالكلأم , ارفع سماعة التليفون وأتصل ببرنامج الفتاوى فى قناة الناس وأسأل بنفسك وشوف الرد هأيكون أيه
ثالثاً: قصة سيدنا يوسف مش عارف مالها ومال موضوعنا , القصة معروف الغرض منها وهوعدم التميز بين الأبناء فى المعاملة حتى لأ يتولد العداء بينهم , وكمان الصبر عند البلأء كما فعل سيدنا يوسف ثم الجزاء من الله على الصبر وأحتساب البلأء زى ما حصل فى القصة لأخرها .. مش عارف أحنا كدا بعدنا عن الموضوع خالص ليه!!!!
رابعاً : يا سيدي الفاضل أنا ماجبتش كلمة نصابين خالص فى كلامى , وكل اللى قلته وده من خلأل تجربة واقعية أن فعلأُ فى ناس وناس جامدة جداً فى شركة من ضمن شركات التأمين اللى ليها معايا موقف بيخلصوا وبيصرفوا بس مقابل أنه يأخد جزء من الفلوس من تحت الترابيزة , أنا فضلت سنتين فى الحوار ده ودايخ عشان أصرف والكل عرف حكايتى من أول البواب لحد الدش المتركب فوق العمارة , فبالتالى محدش عبيط عشان يكشف نفسه أدامى على طوول من أول مرة ولكن الكلأم ده بيجي بعد فترة فتلأقى الناس بتظهر لوحدها بس لما بيطمنوا ليك ..أنا عارف أن ديه لقمة عيشك وعارف أنك حضرتك وغيرك من ممثلى شركات التأمين بتضايق من الكلأم ده .
بس معلش .. الدين مافهوش فصال ورأى الدين واضح فى الكلأم ده .. والله أعلى وأعلم

نيجى بقى لموضع الهيئة العامة للرقابة على التأمين .. هو مقرهم على ما أتذكر متفرع من شارع طلعت حرب , تطلع فوق تلأقى ناس محترمة جداً قاعدة فى التكيف يسمع كلأمك وبعدين يديك ورقة بيضة ويقولك أطلع أملأها برة وأكتب فيها مشكلتك كلها وصدقنى ما بيعملوش أكتر من كده , وتيجى تكلمهم بعده بفترة : عملتوا أيه فى مشكلتى , فيقول لك لسة مستنين الرد من شركة التأمين .. وحلني على بال ما يردوا ويفضل الورق عمال رايح من أيد دوول لدوول , ولأحد بيقدر ولأ حد بيحس بحد ... والحمد لله أن الرحمة فى أيد ربنا وحده ولولأ كدة كان زمان الواحد أنتحر !!!!!!
تصدق بالله العظيم ويمين أتحاسب عليه أمام الله عز وجل ليوم الدين
أنا بعد ما تعبت وزهقت وقرفت وكنت كل شوية أبعت زوجتى بتوكيل مني تنزل لهم من جنوب سيناء عشان تتابع معاهم , ولأ حد رحمها ولأ حد قدرظروف أنها واحدة ست .ومتقوليش كنت توكل محامى لأن واحد جارنا كان موكل محامى ول عمله أى حاجة ولحد دلوقتى ما صرفش وكل اللى كان بيعملوا المحامى انه كان بيأخد منه فلوس وخلأص ,, يعنى موت وخراب ديار . ..أكملك بقى كلأمى, مرة البيه اللى مش محترم مدير الماليات شتم زوجتى وقل أدبه عليها, تخيل لما راجل يشتم ست- يبقى ده تقول عليه أيه - وصدقنى هى ما غلطتش ولأ قلت أدبها عليه , وكل اللى عملتوا أنها زنت عشان تأخد حقها .. بعدها خرجت من بيتنا يوم 23/2/2011 توكلت على الله أولأً ثم نطقت الشهادة وقولت ياقاتل يامقتول وكنت ناوى على أذيته , وأقسم بالله أنى كنت فى اليوم ده مستعد أنى أتقتل يا أقتل عشان أخد حقى ... وأشكر الله عز وجل وأشكر نعمته صاحب الفضل الأول والأخير علي إلى يوم الدين, أنى أخدت حقى وربنا نصرنى عليهم .. عرفت ليه يافندم العلماء بيحرموا التأمين زى ما هو مكتوب فى الفتوى .. عشان ماتبقاش تحت أيد حد وعشان مايذلكش زي ما أحنا أتذلينا وأتبهدلنا على أيد شركات التأمين... وهاتروح لبعيد ليه , ما الراجل صاحب الموضوع اللى أحنا فيه بيشتكى وبيقول أنه أستلم العربية وما حدش رد عليه من شركة التأمين وياريت لو حضرتك عندك فتوى مختومة من دار الأفتاء بشرعية التأمين تحطها وتعرضها فى توقيعك ,, والموضوع سهل جدا ً ومش صعب .. تطلع على دار الأفتاء فى الدراسة وتدفع رسوم أصدار فتوى بشرعية التأمين بس ما أعتقدش أنهم هايصدروا الفتوى دى وأنا لم أقراء لهم أى فتوى شرعية تحلل التأمين زي تحريم التدخين مثلأ فى هذا الشأن ..
سامحنى أنا معرفكش ومش ضدك .. ولكن أنا صريح وحقانى وبتتبع اللى بيقولوا عليه علماء الدين... والله أعلى وأعلم

السلام عليكم الشركه الى حضرتك بتتكلم عنها انا عارفها ودى مشكله عامه والهيئه كل فتره بتصرف و موضوع الفلوس من تحت الترابيزه ده اونطه ما تسمعش كلام حد ان يبقى ليك شيك ب 50 الف تدفع 10 الاف كل ده نصب الى يقولك كده قوله هات الشيك وانا ادفعلك
المحامى لو رفع قضيه هايكسبها و اسال فى الموضوع ده كويس بس

نيجى بقى لموضوع حرام الحرام يا استاذى يبقى من عامه الفقهاء بمنى لو اختلف ابو حنيفه مع المالكى فى مساله و كل واحد قال راى يبقى لا تفرض راى احد منهم على احد

و هل سيدنا يوسف لما ادخر فىالسبع سنين الرخاء للجفاف كان يتحدى امر الله او قدره لا طبعا لاكن نتعلم ان ندخر فى الرخاء للجفاف

الفكره ان لا يكون العقد غر بمعنى انه مايكنش غصب عنك و الموضوع ده متوفر لان عندك شركات كتير ممكن تختار

اقولك بقى على حاجه مافيش فى الدنيا تامين بيجدد عربيه مستحيل شوف بقى فى ناس بتبقى عاوزه تجدد العربيه باعتقد منها انه ده حقها

و لو فتحنا موضوع حلال لانه ضد قدر الله مش هانجيب حاجه انا قلت لحضرتك اتصل بدار الافتاء و شوف هايردو عليك و يقولو ايه 83107

اخيرا الفكره بس انك ماتحرمش ليه لان دار الافتاء لا تحرم و ما تنساش ان التامين ده فى السعوديه بلد الشريعه واذا كان احد عنده راى يحترم لكن مايبقاش هو الصح المطلق الا اذا كان بنص او حديث او سنه

عمرو احمد
01003388954
قديم 27-07-2012, 03:55 AM
1alsakka 1alsakka غير متواجد حالياً

1alsakka will become famous soon enough
خبر رد: تجربتى الشخصية مع مصر للتامين

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eman2205 مشاهدة المشاركة

اعتقد يا أ / محمد انى رديت على حضرتك و اعتقد ان جميع شركات التامين من حق مندوب التأمين انة يوافق على الاصلاحات التى تخص الحادث فقط
شركات التأمين كلها بتغطى الحوادث فقط مش بتجدد العربيات
و بالنسبة لمصر للتأمين فهى من الشركات اللى سمعتها كويسة جدا فى التأمين
واللة انا ما طلبت تجديد العربية كل الى طلبتة اصلاح الحادث على سبيل المثال الاشياء الى المندوب رفض اصلاحها كفر استبن الخلفى وحضرتك عارفة ان المندوب وافق على تغيير ساج الشنطة بالكامل لانها معجونة فكيف يرفض تغيير غطاء الاستبن الى العربية الى خبطنى دخلت فى الاستبن الخلفى والاستبن عجن ساج الباب مش غريبة
ثانيا رفض تغيير المساحة طبعا دى حاجة بسيطة بس الاصول ميرفضهاش ازاى زجاج مكسور وباب معجون ويرفض تغيير المساحة الخلفية
ثالثا رفض تغيير رفرف خلفى واكصدام امامى والصاج الى خلف الاكصدام الامامى ووافق على اصلاح الكبوت ودهانة واللة مش عارف اقول اية
قديم 27-07-2012, 04:01 AM
1alsakka 1alsakka غير متواجد حالياً

1alsakka will become famous soon enough
للاهمية رد: تجربتى الشخصية مع مصر للتامين

على فكرة كان هدفى من اضافة الموضوع فى المنتدى اظهار ايجابيات وسلبيات شركات التامين ولاكن حتى الان لم اجد اى ايجابية والاستاذة ايمان طلبت ملحق مقايسة واستلمت السيارة من التوكيل بعد شهر من الاصلاح ولم اكمل السيارة بسبب تاخر التامين فى ارسال المندوب الى قالت ان هتبعتة تانى يوم وربينا يسهل ونشوف اية الى هيتم فى باقى اصلاح السيارة وصرف مبلغ الاصلاح الى قالتلى الصرف بعد اسبوعين
قديم 27-07-2012, 05:26 PM
الصورة الرمزية ابو هيما
ابو هيما ابو هيما غير متواجد حالياً
من انا؟: أعمل ليومك كأنك تموت غدا
التخصص العملى: مرشد سياحى
هواياتي: العاب القوى والقراءة

ابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة تامين سيارات مشاهدة المشاركة

السلام عليكم الشركه الى حضرتك بتتكلم عنها انا عارفها ودى مشكله عامه والهيئه كل فتره بتصرف و موضوع الفلوس من تحت الترابيزه ده اونطه ما تسمعش كلام حد ان يبقى ليك شيك ب 50 الف تدفع 10 الاف كل ده نصب الى يقولك كده قوله هات الشيك وانا ادفعلك
المحامى لو رفع قضيه هايكسبها و اسال فى الموضوع ده كويس بس

نيجى بقى لموضوع حرام الحرام يا استاذى يبقى من عامه الفقهاء بمنى لو اختلف ابو حنيفه مع المالكى فى مساله و كل واحد قال راى يبقى لا تفرض راى احد منهم على احد

و هل سيدنا يوسف لما ادخر فىالسبع سنين الرخاء للجفاف كان يتحدى امر الله او قدره لا طبعا لاكن نتعلم ان ندخر فى الرخاء للجفاف

الفكره ان لا يكون العقد غر بمعنى انه مايكنش غصب عنك و الموضوع ده متوفر لان عندك شركات كتير ممكن تختار

اقولك بقى على حاجه مافيش فى الدنيا تامين بيجدد عربيه مستحيل شوف بقى فى ناس بتبقى عاوزه تجدد العربيه باعتقد منها انه ده حقها

و لو فتحنا موضوع حلال لانه ضد قدر الله مش هانجيب حاجه انا قلت لحضرتك اتصل بدار الافتاء و شوف هايردو عليك و يقولو ايه 83107

اخيرا الفكره بس انك ماتحرمش ليه لان دار الافتاء لا تحرم و ما تنساش ان التامين ده فى السعوديه بلد الشريعه واذا كان احد عنده راى يحترم لكن مايبقاش هو الصح المطلق الا اذا كان بنص او حديث او سنه
شوف ياباشا أنا الأول عاوز اقول لحضرتك كل سنة وأنت طيب ورمضان كريم .
ثانياً : قبل ما أنهى الموضوع ده معاك فأنا مش عاوزك تاخد الموضوع بمحمل شخصى وتزعل عشان أنا وأنت ما نشلش ذنوب فى رمضان , أنا عارف أن الموضوع بالنسبة لك مصدر رزقك ومن حقك أنك تدافع عن مصدر لقمة عيشك وماحدش يقدر يلومك فى كده , بس أنا هأقول لحضرتك أخر كلمتين وبردوا من كلام أشرف الخلق قدوتنا ورسولنا محمد صلى الله عليه وسلم
(( الحلال بين و الحرام بين و مابينهما شبهات ، فـأجتنبوا الشبهات )).. يعنى أحنا هنا واقفين فى موضوع كتر فيه الكلأم فيبقى البعد عنه أحسن وأفضل , وأنا أهو بنى أدم زيي زيك ذكرت تجربتى الشخصية وأقسم بالله أنها حقيقية وهى أنى لما بعدت عن التأمين ومابقتش أأمن ,, أقسم بالله أن ربنا بارك لى فى العربية وماكنش فيها الهوا وكنت على طول بسافر بيها كتير جداً, لدرجة انى بعتها بعد ما شبعت منها كأنها زيرو وكسبت فيها كمان , فى حين أن الأتنين اللى قبلها كنت مأمن عليهم فمتنصفتش فيهم , وأنا ذكرت الكلأم ده فوق فمفيش داعى لتكراره تانى..
وبعدين ياسيدي موضوع قصة سيدنا يوسف والأدخار للسنين فهو شىء ليس به شىء وهو مدبر ومقدر من الأول للأخر بيد الله عز وجل , حين أظهره بالمنام للملك , فليس به شىء , وأيضاً الأدخار أظهره الله عز وجل فى القران فى
قوله تعالى:{ولا تجعل يدك مغلولة إلى عنقك .. "29" }(سورة الإسراء)كمان ممكن تأخد من شبابك لهرمك ,ومن صحتك لمرضك , وكلها أمور تدل وتحس على العمل لغد والدخار له , وسامحنى مش لأزم نتطرق للموضوع ده أكثر من ذلك لأنه بعيد شوية عن قضيتنا ...
نيجي بقى لموضوع السعودية وشركات التأمين اللىحضرتك ذكرته .. أنا هرد على حضرتك وأقول طب ما الكل عارف أن موضوع البنوك وفوايد البنوك والقروض والحاجات دي كلها كتر فيها الكلام بين الحلأل والحرام وأكثرالأقوال يقول ان فوايد البنوك والقروض حرام وبالرغم من ذلك فيوجد بالسعودية بنوك كتير ..القضية هنا أن السعودية ليست دولة صغيرة وانما لها كيان ووضع كبير بين الدول الأسلأمية بما تحويه من أماكن مقدسة , وأيضاً كيان دولى على الخريطة السياسية والعالمية نتيجة الموقع الجغرافى وبما تحويه من ثروات معدنية تصدر للخارج وحركة تجارة داخلية وخارجية وشركات أستثمار أجنبية وسياحة دينية كبيرة.. فكل هذه الأشياء تفرض عليها بحكم البروتوكلأت والأعراف الدولية أن تفتح مجال للبنوك ولشركات التأمين لضمان الحقوق للمستثمرين والأفراد , وبما أن مرجعيتهم دينية بحتة فعشان كده بيطبقوا كل حاجة صح وبيعطوا كل ذى حقاً حقه بلأ نقاش ولأجدال يضيق صدر الطرفين وينفر بينهم ... وإليك الدليل بالرد فى نفس الموضوع من مشاركة احد الأعضاء من السعودية وشوف قال أيه بالنص كده
(لا حول و لا قوة إلا بالله
أيه آليه العمل الغريبة دي..
في السعوديه بكل بساطه إذا سويت حادث الله يعافينا فقط نفذ الخطوات التالية :
- إتصل بالشركة المسؤوله عن حوادث المرور "نجم"
- تجيك سيارة نجم .. يعمل محضر بالحادث و رسم كروكي و يصور السيارات ..
- و يعطيك ورقة إصلاح "لا يمكن إدخال السيارة أي ورشة بدون هذه الورقه"
- و يعطيك و رقة أخرى موجهة إلى شركة التأمين مكتوب فيها رققم الحادث.
- طبعا تعمل 3 تسعيرات أو مقايسات مع قطع الغيار ..
- و تأخذ الأوراق و تذهب بهم لفرع شركة التأمين
- تعطيهم الأوراق .. مع العلم أن الشركة تعتمد التسعيرة الوسط
- و يقولك راح نتصل بيك
- و تقوم الشركة بالإتصال بيك لإعلامك بإن الشيك جاهز
أو للإعتراض على شيء ما ..
و طبعا الإعتراض ده نسبته لا تذكر.
- و طبعا أنت تكون أدخلت السيارة ورشة و بتصلح لحين ما يجيك الشيك ..

بدون أرق أو مشاكل أوي إحساس بإن في حد بيتربص بيك و قبلها بكم شهر كان بيقنع فيك ..)))

فرحت أنت جيت رديت عليه وقلت ردوا بالنص :

((السلام عليكم

ولهى كلامك زى الفل بجد و فعلا ده نظام التامين فى السعوديه لكن عاوز تبقى زى السعوديه خلى مؤسساتك زى مؤسسات السعوديه

من الاخر كده مافيش واحد سعودى بيشترى عربيه و ياجرها و مايبلغش التامين
و التوكيل هناك مش بيضرب الفاتوره فى 5 على شان مصلحه

غير شوارعك و انهى على الميكروباص بص الموضوع كبير اوووى و نحمد ربنا انها شغاله ))

يعنى حضرتك معترف فى كلأمك ان فى عندك فساد وعندك عدم انضباط فى الشارع المصرى لتطبيق فكرة التأمين كما تطبق عليه بالخارج .
أذاً كل شركات التأمين الموجودة وبنفس منطق حضرتك فى الكلأم وبالأخص فى أخر سطر لك من كلأمك, لأتصلح لتحقيق مبدأ التأمين على الحياة والمنشأت والأفراد لأن الكيان و الأساس والمنظومة المجتمعية كلها من الأول للأخر بأيظة وفاسدة ومتهالكة وعاملة زى الجسد اللى أصابه السرطان وتفشى فيه المرض وأصبح لأينفع به علأج ولأ مضادات حيوية وأن علأجه بس هو الموت ..!!!!!!!!!!!!!!!!!!
تصدق بالله وأسمح لى أنى أفتح لك قلبى كأخ وأقولك , أنى كتير وانا قاعد مع صحابى واهل بيتى بقول لهم .. أن مصر بلدنا عشان يتصلح حالها وحالنا ونبقى زي الدول المحترمة اللى بتحترم حقوق الأنسان والمواطن , محتاجة شدة وأحنا كلنا محتاجين شدة تفوقنا وتصحينا وترجع الضماير اللى ماتت وأتدفنت من زمان .. سأمحنى أنى بعدت عن الموضوع شوية ومش عاوزك تزعل وتاخد الموضوع بصورة الند .. أنت قولت رأيك وأنا قولت رأئى وأكيد القارى اللى بيشارك معانا فى الموضوع له رأيه ووجهة نظره اللى طلع بيها من الموضوع ..

فى الأخر , أنا ليا طلب واحد صغير عند حضرتك وعند الأستاذة إيمان بشركة مصر للتامين .. أنا عاوزكم تشوفوا الراجل صاحب الموضوع أيه اللى ناقصه وتريحوه , وربنا يجعلها لكم بحق الأيام المفترجة دي فى ميزان حسناتكم . أعتبروا أن الصح اللى أنتوا هتعملوا مع الراجل ده ,هو عمل صالح بتقدموا لربنا فى الشهر الكريم ده .

ربنا يهدينى ويهديك ويهدى المسلمين جميعهم ,ويجعلنا من عتقائه فى هذا الشهر الكريم ويحسن لنا الخاتمة جميعاً
تقبل تحياتى , وكل عام وانت بخير

شـــــــــــقة مفــــــــــروشة للبيــــــــــع بــجــنـــــــــــــــوب
ســــــــــــــــــــــين اء

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــ

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
"خيركم للناس أنفعكم للناس"
صدق رسول الله