العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > جمارك السيارات

جمارك السيارات استفسارات وموضوعات خاصة بجمارك السيارات وادخال السيارات المستورده لمصر

قديم 07-03-2012, 01:42 AM
الصورة الرمزية Marlborooo
Marlborooo Marlborooo غير متواجد حالياً
من انا؟: Hassan
هواياتي: مش عارف

Marlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: فى مصر موتورز فقط (تعديل اسعار جمارك السيارات 2012 وحسابتها) و أسعار جمارك 65 موديل سيارة

انا عندي فكرة جهنمية وصايعة بخصوص جمارك العربيات وعايز رأيك فيها يا احمد و اي حد عنده تعليق علي الفكرة يقول

دلوقتي جمارك العربيات ال1600 سي سي كويسة وطبعا لو العربية الماتور بتعها اعلي من كده الجمارك بتكون فلكية
طيب انا ممكن اشتري عربية من الخارج مثلا BMW M3 واحل الماتور بتاعها ( وهي برا مصر ) واركب ماتور 1600 سي سي وطبعا العربية هتدخل مصر خاضعة لجمارك ال1600 سي سي
بعد كده اخلي حد يبعتلي الماتور بتاع العربية الاصلي وادفع الجمارك بتاعته
بعد كده اشيل الماتور ال1600 واركب ماتور الM3 الاصلي ( وهيكون طبعا الماتور بنفس رقم الشاسيه ما هو بتاع العربية اصلا) ،
اروح المرور بعد كده اثبت الماتور اللي ركبته في العربية
وبكده اكون دفعت جمارك اقل جدا جدا من جمارك العربية الاصلية وكل شيء قانوني
ايه رأيكم
قديم 07-03-2012, 01:37 PM
الصورة الرمزية Felefel Ahmed
Felefel Ahmed Felefel Ahmed غير متواجد حالياً
من انا؟: 18 سنه عربيات
التخصص العملى: Senior Supply Chain Manager, now Project Manager
هواياتي: سيارات , صيد, غطس , PS , سفر ,كره سله سابقا

Felefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond repute
افتراضي رد: فى مصر موتورز فقط (تعديل اسعار جمارك السيارات 2012 وحسابتها) و أسعار جمارك 65 موديل سيارة

أبو الشوق باشا
الفكره حلوه (بس اتهرست فى 3000 فيلم) هاهاههاهاهاا
اول ما البودي يدخل هتدفع جمارك وهميه (علي اساس انها قطع غيار يا معلم)

من الأخر هتدفع تمن 3 عربيات حتى الترخيص ده غير خدلك اجازه مفتوحه من شغلك
الأفضل شوف عربيه صاحبها راميها و موتور بايظ او تعبان
تشتريها صاج وتركب موتور (ولا جمرك ولا شحن ولامرور)

Ahmed Felefel
قديم 07-03-2012, 04:26 PM

Marlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond repute

هههههههههههه ما هو عشان اتهرست في 3000 فيلم ده اللي مخليني متمسك بالفكرةههههههههههه:10FEE3 ~144:

انا بودي العربية هدفع عليه ليه جمارك وهمية
انا هدخلها علي انها عربية مش قطع غيار بس هي هيكون راكب فيها ماتور 1600 وبعدين استورد الماتور الاصلي بتاع العربية علي انه قطع غيار وارجعه في العربية ،
اعتقد هتكون اوفر بكتير في العربيات الغالية زي الm3 وغيرها

وطبعا انت ادري مني
قديم 07-03-2012, 04:48 PM
الصورة الرمزية Felefel Ahmed
Felefel Ahmed Felefel Ahmed غير متواجد حالياً
من انا؟: 18 سنه عربيات
التخصص العملى: Senior Supply Chain Manager, now Project Manager
هواياتي: سيارات , صيد, غطس , PS , سفر ,كره سله سابقا

Felefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond repute

لو هتجيب M3 بموتور بايظ هتدفع جمارك علي قيمه السياره الأصليه
يعنى لو موتور بايظ أو سليم يبقى هتدفع نفس الجمرك
لو العربيه متغيرلها موتور بتدفع جمارك علي الموتور الأصلي المثبت فى الكتالوج (الجمارك مش عبط) للأسف

Ahmed Felefel
قديم 07-03-2012, 04:57 PM

تصدق بتوع الجمارك دول طلعوا اصيع مننا ، بس اكيد هيكون للحوار ده صرفة ،

شكرا ليك يا معلم

الكلمات الدليلية
تعديل اسعار جمارك السيارات 2012