العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Elantra - النترا

قديم 25-06-2011, 06:39 PM
muslim_nsb muslim_nsb غير متواجد حالياً

muslim_nsb will become famous soon enough
افتراضي بعد الاستفسارات عن النترا 2005 مهم وضروري

الاول السيارة النترا 2005 كامله اتوماتك حساسات خلفيه تكييف ديجيتال
الاستفسارات :-
1- ايه افضل نوع زيت للفتيس الاتوماتك وياخد كام كيلوا الفتيس وسعره في حدود كام ؟
لاني شاري العربيه قريب وحبيت اغير زيت الفتيس احسن

2- ناوي احط زيت ماتور شيل 10000 ايه رايكم فيه مع الانترا ؟

3- بالنسبه لزيت الباور افضل نوع وسعره وياخد كام كيلو تقريبا ؟

4- في بعض الاحيان بشعر بالنقل في الغيارات على 2 الى 2.5 ار بي وده لما اكون ماشي هادي بالعربيه
انما لما اقرص بشعر بالنقل على 3 الى 4 ار بي هل ده طبيعي ولا ممكن يكون مشكله في حساس خاص بالفتيس الاوتو مثلا

5- لما بضغط فرامل او اشد فرامل اليد بيكون في صوت صفاره زي تزييق زي ما يكون الفرامل اللي بيركب فيها التيل عاوز يتزيت او يترش عليه w40 حاجه زي كده بس مش صوت صفارة تيل

6- لما بدور العربيه الصبح بسمع صوت تكتكه خفيف جاي من ناحية سيور العربيه في المتور زي ما يكون ( تك تك تك تك ) خفيف وبسرعه بس لو العربيه سخنه مفيش الصوت ده .

7- لما بشغل التكيف بشعر بالعربيه تقيله في المشي والسحب

8- بشعر بأن مشوار الفرمله طويل نسبيا وبحس ان العربيه مش هاتوقف بسرعه في مكانها لقدر الله اذا حصل توقف مفاجئ
فهل ينفع اني اقصر شوت او مشوار الفرامل .

9- ايهما افضل في الركن اشد فرامل اليد واخلي العربيه على حرف ( n ) ولا حرف ( p ) لاني سمعت قبل كده لو العربيه على حرف p وحد حركها تعمل مشكله في الفتيس

10- هو فعلا لو العربيه عطلت في مكان ومرديتش تدور مينفعش اخليها على حرف ( n ) المور يعني واجرها او احركها من مكانها .

12- انا شايف في الطابلوه عند العدادات جميع اشارات كماليات العربيه زي abs , airbag وغيره بس في حاجات لما ادور مفتاح الكنتك تنور احمر وفي حاجت مش بتندور زي
abs , airbag هل ده لان الكماليات مش موجوده او ده ممكن يكون مشكله في الفيوز مش راكبه مثلا واعرف ازاي الكماليات دي في العربيه ولا لأ .
بصراحه انا حابب العربيه دي جدا وعلشان كده اشتريتها استعمال وغاليه 70 الف بس انا شكلها عاجبني جدا والحمد لله عربيه واسعه ومريحه .
والعربيه الحمد لله بتستجيب معايا بسرعه لما اضغط اقل دوسه على البنزين بشعر بيها و الار بي بيتحرك ويستجيب الماتور بسرعه .
ودي استفسارات علشان احافظ على العربيه لاني عاوزها تعيش معيا ربنا يدينا ويديكم طول العمر في الخير ان شاء الله

وآسف جدا على الإطاله ،،،
لكل من يسام في الموضوع
قديم 25-06-2011, 07:33 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: بعد الاستفسارات عن النترا 2005 مهم وضروري

اولاً مبروك عليك العربيه ربنا يهبك خيرها ويكفيك شرها

ثانياً اسمحلى ارد على اللى اعرفه والباقى ان شاء الله الاخوة يكملوه

بالنسبة لزيوت الفتيس الاتوماتيك اعرف ان الموبيل كويس بس فيه ايه تانى افضل بصراحة معرفش ولا جربت لانى مليش فى الاتوماتيك خالص

لكن بالنسبة لزيت الموتور الشيل ممتاز طبعاً انت بتتكلم عن الجيركن الازرق

بالنسبة لباقى المشاكل ياريت توضح العربيه عاملة كام كيلو متر دلوقتى والصيانات اللى اتعملتلها قبل كده كانت ايه واخر صيانة كانت امتى

لان ممكن تكون محتاج سرفيس كامل

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 25-06-2011, 07:43 PM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute

بص انا هجاوب على الله اعرفة ومتاكد منة
1-افضل نوع فتيس لا اعلم
2-زيت ما تورر شيل ممتاز على العربية دى بس بلاش 10000 حط 5000 وهتحس بفرق كبير لما تغير الزيت كل 5000 دا نصيحتى ليك
3-افضل زيت بارو لا اعلم ونفسى اعلم
4- معرفش والله السبب راجع الميكانيكى
5- الفرامل دى بتحصل كتير فى عربيات نصيحتى روح عند بتاع فرامل مش عفشجى لاة هتلاقى واحد متخصص فى الفرامل بس وخلية يفكها ويشحم وقولة ينظف البساتم وتغير زيت باكم وتيل ورا وقدام اصلى حتى لو لسة فى تيل فى العربية غيرة برضة وركب وراجع على البساتم بالشحم الابيض مش الاسود وركب ورش wd40 فين بقى عشان المكان دا محدش بياخد بالة منة بص عارف الطنبورة مش هتلاقى صفيحة موجودة عشان حماية ليها ورا الصفيحة هتلاقى عامود ماسكها وماسك الطنبورة حط بقى ورا الصفيحة دى رش وكدة وهتلين اوى العجلة معاك فى المشى وعن تجربة ورش برصة فى نهاية العامود يعنى امشى معاة ورش فى كل حتة راكبة معاها العامود دا

6- نفس الصوت كان عندى فى الفيرنا اول ما ادور الصبح رحت شيكت ملقيتش حاجة ولما يدوب تسخن الصوت يروح طلع انى سير الكاتينة عندى مريح سنة بسيطة اوى رحت مغيرة بالمرة والصوت راح فدا غير كاتينة افضلك وكدا كدا غيرة مدام مستعملة وغير برضة كل السيور وهتلاقى العربية سحب ائع ومفيش نتش ولا اى حاجة لما تشغل التكيف هتلاقى العربية ماسكة ومية مية بعد تغيير سير التكيف بالذات
7- دى مش مشكلة كل العربيات كدة بس مش اوى ليها حد معين بعد كدة هتلاقى مثلا السير مريح وواجب تغييرة او فلتر الهواء او البوجيهات او فلتر البنزين ودل لازم يتغيروا لازم لازم وياريت انهاردة كمان ولا تنسى فلتر التكييف مهم جدا جدا
خد بالك من الموضوع دا اوى
8- منصحكش انك تغيير شوت الفرامل ابدا لاة انت تعمل اللى قلت علية فى الفرامل وترجلش ورا بعد ما تركب تيل ورا وخد بالك اول ما تركب التيل ورا مش هيمسك الا بعد اسبوع مشى يعنى اصبر علية عقبال ما يطبع انا اخد معايا اسبوع او 10 ايام عقبال ما طبع تمام وبعدها رحت عملت رجلاش لانك هتحس بعد ما طبع انى مفيش فرامل يد اساسا وهتبقى تمام بعد الرجلشة بالنسبة للتيل اللى قدام بياخد يوم تقريبا ويطبع ويبقى تمام هات الاصلى من التوكيل حتى لو فية حد بيبع زى التوكيل متجبش هات من التوكيل وادينى حذرت عشان متقولش بيصفر ومش حلو
وبعدها الفرامل هتمسك حلو وخد بالك انى كل مشوار الفرامل فى الدواسة مجرد تهدئة بسيطة فاقوى فاقوى فاقوى لحد ما تنزل الدواسة للاخر ويكون فى دوسة بسيطة جدا عشان تمسك فى الارض وتزحف يعنى الزحف بيكون فى اخر مشوار الفرامل اللى اخر سنة فى الدواسة يعنى مش انت مثلا تدوس نص الدواسة تقوم تكلبش وتزحف لاة اخر سنة فى الدواسة ارجو انك تكون فهمتنى فى النقطة دى ولو فى اى حاجة اكتبلى واقولك اللى عايزة
9- الموضوع دا انا اسمع عنة وياريت لو حد يقولنا على الموضوع دا انهى حرف افضل
10-اعتقد غلط الكلام دا اتن بتمور عادى وتزقها عادى جدا بس مش هتنفع تدورها زق يعنى مثلا العربية المانيوال وقفت تقوم تجيب شوية شباب زقة يا رجالة هووووب تدور وتمشى عادى جدا لحد ما تروح تصلحها لكن الاتوماتيك الفيوز مثلا ضرب البطارية نامت شكرا كل الحكاية انك هتزقها على جمب تركن وتجيب واحد لحد عنها يصلحها فهمتنى لكن تكلبش وكدة ومتتحركش لاة طبعا مفيش الكلام دا بس اتاكد من الاعضاء وارائهم الاول مع انى شبة متاكد
12- انا عندى فى الفيرنا انوار لحاجات وفرامل abs ولمبة للسنطة لما تفتح اعرف منها انها مفتوحة وانوار تانى وكدة ومش شغالة لكن مش عيب لانة هو التصميم نازل مفهوش الكلام دا
فدا مش عيب فيوز دا هو العربية مش نازلة بالحاجات دى اساسا
واخيرا ربنا يكرمك فيها ويكفيك الشر والعربية جميلة حافظ عليها وبلاش تغسلها كل يوم غلط على البارومة والصدا اغسلها كل اسبوعين مثلاا بالكتير وكل 4 شهور اغسلها من تحت ونظف الماتور بالهواء وشوية مية صغيرين وخرقة ولمع كدة يعنى بالش المية الكتير فيها
واسف لااطالة
قديم 25-06-2011, 11:41 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

اولاً مبروك عليك العربيه ربنا يهبك خيرها ويكفيك شرها

بالنسبة لباقى المشاكل ياريت توضح العربيه عاملة كام كيلو متر دلوقتى والصيانات اللى اتعملتلها قبل كده كانت ايه واخر صيانة كانت امتى

لان ممكن تكون محتاج سرفيس كامل
العربيه عامله 98 الف لحد الان وانا مستلمها 96 الف وعامله صيانه دوريه في التوكيل لحد 95 الف ومتغيرها حتى ريداتير في الصيانه دي وكله متسجل ومختوم في جدول الصيانه
شاكر جدا لرد حضرتك
قديم 25-06-2011, 11:49 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة memodina1 مشاهدة المشاركة

بص انا هجاوب على الله اعرفة ومتاكد منة
1-افضل نوع فتيس لا اعلم
2-زيت ما تورر شيل ممتاز على العربية دى بس بلاش 10000 حط 5000 وهتحس بفرق كبير لما تغير الزيت كل 5000 دا نصيحتى ليك
طيب ليه بلاش 10 الاف ده مع انه في ناس بتنصح بيه
3-افضل زيت بارو لا اعلم ونفسى اعلم
4- معرفش والله السبب راجع الميكانيكى
5- الفرامل دى بتحصل كتير فى عربيات نصيحتى روح عند بتاع فرامل مش عفشجى لاة هتلاقى واحد متخصص فى الفرامل بس وخلية يفكها ويشحم وقولة ينظف البساتم وتغير زيت باكم وتيل ورا وقدام اصلى حتى لو لسة فى تيل فى العربية غيرة برضة وركب وراجع على البساتم بالشحم الابيض مش الاسود وركب ورش wd40 فين بقى عشان المكان دا محدش بياخد بالة منة بص عارف الطنبورة مش هتلاقى صفيحة موجودة عشان حماية ليها ورا الصفيحة هتلاقى عامود ماسكها وماسك الطنبورة حط بقى ورا الصفيحة دى رش وكدة وهتلين اوى العجلة معاك فى المشى وعن تجربة ورش برصة فى نهاية العامود يعنى امشى معاة ورش فى كل حتة راكبة معاها العامود دا

6- نفس الصوت كان عندى فى الفيرنا اول ما ادور الصبح رحت شيكت ملقيتش حاجة ولما يدوب تسخن الصوت يروح طلع انى سير الكاتينة عندى مريح سنة بسيطة اوى رحت مغيرة بالمرة والصوت راح فدا غير كاتينة افضلك وكدا كدا غيرة مدام مستعملة وغير برضة كل السيور وهتلاقى العربية سحب ائع ومفيش نتش ولا اى حاجة لما تشغل التكيف هتلاقى العربية ماسكة ومية مية بعد تغيير سير التكيف بالذات
7- دى مش مشكلة كل العربيات كدة بس مش اوى ليها حد معين بعد كدة هتلاقى مثلا السير مريح وواجب تغييرة او فلتر الهواء او البوجيهات او فلتر البنزين ودل لازم يتغيروا لازم لازم وياريت انهاردة كمان ولا تنسى فلتر التكييف مهم جدا جدا
خد بالك من الموضوع دا اوى
انا بفكر اروح اعمل صيانة 100 الف لانها عامله 98 الف الى الان في التوكيل واغير بقه السيور والفلاتر وخلافه
8- منصحكش انك تغيير شوت الفرامل ابدا لاة انت تعمل اللى قلت علية فى الفرامل وترجلش ورا بعد ما تركب تيل ورا وخد بالك اول ما تركب التيل ورا مش هيمسك الا بعد اسبوع مشى يعنى اصبر علية عقبال ما يطبع انا اخد معايا اسبوع او 10 ايام عقبال ما طبع تمام وبعدها رحت عملت رجلاش لانك هتحس بعد ما طبع انى مفيش فرامل يد اساسا وهتبقى تمام بعد الرجلشة بالنسبة للتيل اللى قدام بياخد يوم تقريبا ويطبع ويبقى تمام هات الاصلى من التوكيل حتى لو فية حد بيبع زى التوكيل متجبش هات من التوكيل وادينى حذرت عشان متقولش بيصفر ومش حلو
وبعدها الفرامل هتمسك حلو وخد بالك انى كل مشوار الفرامل فى الدواسة مجرد تهدئة بسيطة فاقوى فاقوى فاقوى لحد ما تنزل الدواسة للاخر ويكون فى دوسة بسيطة جدا عشان تمسك فى الارض وتزحف يعنى الزحف بيكون فى اخر مشوار الفرامل اللى اخر سنة فى الدواسة يعنى مش انت مثلا تدوس نص الدواسة تقوم تكلبش وتزحف لاة اخر سنة فى الدواسة ارجو انك تكون فهمتنى فى النقطة دى ( آه فاهم حضرتك حصل موقف معايا وشديت مع عربيه اسكودا جديده وكنت وراها ولسه هاعديها فجأة وقفت السكودا لان كان امامها عربيه بتنقل حديد مسلح ووقع منها فجأة رحت انا دوست مرة واحده على الفرامل كبست يعني راحت العربيه وقفت وسحفت شويه لحد قبل الاسكودا بنصف متر تقريبا ولو فى اى حاجة اكتبلى واقولك اللى عايزة
9- الموضوع دا انا اسمع عنة وياريت لو حد يقولنا على الموضوع دا انهى حرف افضل
10-اعتقد غلط الكلام دا اتن بتمور عادى وتزقها عادى جدا بس مش هتنفع تدورها زق يعنى مثلا العربية المانيوال وقفت تقوم تجيب شوية شباب زقة يا رجالة هووووب تدور وتمشى عادى جدا لحد ما تروح تصلحها لكن الاتوماتيك الفيوز مثلا ضرب البطارية نامت شكرا كل الحكاية انك هتزقها على جمب تركن وتجيب واحد لحد عنها يصلحها فهمتنى لكن تكلبش وكدة ومتتحركش لاة طبعا مفيش الكلام دا بس اتاكد من الاعضاء وارائهم الاول مع انى شبة متاكد
12- انا عندى فى الفيرنا انوار لحاجات وفرامل abs ولمبة للسنطة لما تفتح اعرف منها انها مفتوحة وانوار تانى وكدة ومش شغالة لكن مش عيب لانة هو التصميم نازل مفهوش الكلام دا
فدا مش عيب فيوز دا هو العربية مش نازلة بالحاجات دى اساسا
طيب ده معناه ان العربيه المفروض مجهزه للاشياء دي يعني ممكن الواحد يركبها ؟
واخيرا ربنا يكرمك فيها ويكفيك الشر والعربية جميلة حافظ عليها وبلاش تغسلها كل يوم غلط على البارومة والصدا اغسلها كل اسبوعين مثلاا بالكتير وكل 4 شهور اغسلها من تحت ونظف الماتور بالهواء وشوية مية صغيرين وخرقة ولمع كدة يعنى بالش المية الكتير فيها
واسف لااطالة
لا ده انا متشكر جدا على معلوماتك القيمة والوافيه والف شكر لحضرتك