العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > كيا سيراتو Cerato

كيا سيراتو Cerato من انجح سيارات كيا عامة وسميت باكثر من اسم منها فورت و سبكترا وشوما قديماً

قديم 29-06-2010, 09:45 AM
YusufWahdan YusufWahdan غير متواجد حالياً

YusufWahdan will become famous soon enoughYusufWahdan will become famous soon enough
افتراضي رد: الكروز احسن من السيراتو بالدليل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedbek مشاهدة المشاركة

انا قريت الموضوع بصراحه بصراحه شايفك تتخانقوا على ايه والى يقولك عديت من السيفيك و يقولك فشخت الاكورولا ده كلام يتقال

وعلى رأى ميرو بطلوا هجص على الناس شويه بقى

يا جدعان انا كان قدامى سيراتو شوفتها فى التوكيل اولا عربيه سيئه سمعتها وحشه من كتر الحوادث الى بتعملها
وانقلاب وفعلا انا شوفتت الفيديو بتاع الابيزا ده فعلا كلام كلوا هجص فى هجص على رأى ميرو
ياعنى الابيزا كسبتها يبقى الكورولا و السيفيك مش هتكسبها

و الفيديو اه

قبل ما ارد ... للعلم
الابيزا ...
القوة الحصانية 75 حصان لعزم 126 لفة دوران .. التسارع من 0 إلي 100 في 15.6 ثانية السرعه القصوي 169كم ... ((( يا راجالة انا بتكلم كمان علي موديل 2008 )) وطبعا 1400 سي سي حسب ما انت جايبها في الفديو ...

وحتي ال 1600 برده النسب ضعيفة مش مصدق ادخل هنا وشوف علشان متقولش ده كلامي وانا منحاز .. موقع عالمي اهه يجبلك معلومات اي سيارة يا معلم
http://www.drivearabia.com/ultimatec...-2007-2008-/81

وادي رابط السيراتو http://www.drivearabia.com/ultimatec...2010-2011-/486

ومش هقول عنه حاجة ادخل واحكم بنفسك

بص يا رجالة انا مش هتكلم بقلة زوق زي ما ناس اتكلمت ولا هشتم واقول هجص وفشر ومعر والحوارات ديه ... بس انا قدامي حاجة من اتنين يا اما سواق السيراتو ملوش فيها ... يا اما السيراتو في مصر منزلنها بموتور بسكلته بقي ... وده مينفعش ان شركة تنزل عربية بجودة في بلد وجودة تانية في بلد علي حد علمي ...

اللي اعرفة ان مثلا الكورولا علشان متقولوش كل كلامي علي السيراتو ... تقفيلها في مصر مش ياباني يا معلمين ... جنوب افريقيا ... وهتلي حد بيفهم بقي ولا ليه فيها ويعارضني .... لأن ده كلام من الوكلاء نفسهم ... اما دول الخليج تقفيل ياباني صرف ...

في مصر الكورولا مثلا عفشتها اقوي كتير من الخليجي ... وساجها اخف بنسبة 2.٪ من الخليجي ... سمك الزجاج ومقاومتة للحرارة هو والدهان اكثر من مصر بنسبة 6٪ نظراً لعوامل الطقس هنا حرارة ورطوبة ومطر ... يعني برومة من اول ليلة

اما بقي ان عربية تنزل هنا موتورها اجود من موتور بلد تانية ... ((( مش هفتي ))) بس معتقدش

علشان كده راجعو بقي الفديو ده وشوفو متصور ازاي

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Toyota Corolla مشاهدة المشاركة

انا مش هاتكلم و هاسيبكو تشوفو الفيديو كورولا vs سيراتو

يا راجل هتلي حد عاقل يصدق ان الاتنين طالعين مع بعض .. اصلا الفديو بادئ والعداد علي 40 او اكتر ... وشوف الكورولا اندفاعها جاي ازاي .... ما يللي بيتكلم عاقل يا اللي بيتفرج مجنون

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة miroseba مشاهدة المشاركة

يا سلام الرجاله قاموا بأحالى واجب وشكرا ليك يا احمد وشكرا ليك يا Toyota Corolla

هى ديه الفيديوهات ولا بلاش المشكله برده ان الواحد معاه اثباتات ان العربيه مش زى السيفيك والكورولا والفيات وعربيات كتير وبرده مفيش لا حياه لمن تنادى وعلى فكره هيخشوا دلوقتى يتخنقوا معانا احنا التلاته طبعا احنا بندى رشوه للسايق السيراتو عشان الكورولا تكسبه اصل احنا بنحقد عليهم ههههههههههههههههههه

وانشاء الله هجيب فيديو اللينيا بتخيط السيراتو

ياعم تخيطها هيه كانت من بقيت اهلي ....

هيه بقي سيارة وحشة عندكم مش عجباكم متغاظين منها ... سواقينها حمير الله اعلم ... انا مليش فيه ... وربنا يخليلك سيارتك .... وتجبلها بكرة خيط كبيرة علشان تخيط اللي انت عايزة

انا ليا هنا اني لما بمشي علي طريقي كل يوم الحمد والفضل لله ... اللي عايز اعملة بعملة ... وخليك في الفيات والسيات ... انت لو جيت هنا هتلاقي عربيات اصلا انت مشوفتهاش قبل كده

اقولك ... ابقي حط للسيات ولا الفيات نيتروس .. ونزلها ديفل .. واعملها دعامات موتور علشان متتفكش بس لما تضرب بقي النيترو وكده ... واطلع بيها علي توكيو واعمل ريس في فاست اند فريوس

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة miroseba مشاهدة المشاركة

وكمان يقولك اكسيل عايشه لحد دلوقتى يا عم ده مفيش واحد ركبها غير لما سب الى صنعها و خلاه يشتريها ديه عربيه مفوته ملحوظه ولو انت بتقول كده

تاريخ كيا المشرف كانت بتصنع عجل وسكوتر اكتر من كده ايه بس بصراحه فيه تطور رهيب فى الصناعات الكوريه للسكوترات

ايه الى يخلى الانوس طول ماهى ماشيه تكركر وبتسمع نقله الفتيس
ايه الى يخلى الفيرنا يبقى فيها برومه وهيا 2008
ايه الى يخلي السيراتو اكتر عربيه حديثه هيا والفيرنا تتقلب
ايه الى يخلى عربيه اكسنت ماتورها يفوت وحديثه

ايه الى يخلى الكيا ريو اسوء عربيه كورى فى التاريخ

ملحوظه كيا كانت بتجمع فى السبعينات بيجو وفيات

شايفني بقولك هركبها ولا اجيبها انا عايز الفت نظرك ان حتة عربيات معمرة بس والقلق ده ... مصر بالزات متتكلمش عليه ... انت عندك سيارات من سنة ستين ومن كل الماركات ... وبتترزع عمرة ماتور وعافشة وتخش فرن .. وتمشي علي الطريق تاني

ومتقعدوش بقي تقولو احسن عربية بتتقلب ومش عارف ايه .. ما يللي بيسوقها بيتعلم لسة وعايز يعمل فسوكة علشان جايب عربية جديدة ... يا اما بقي الطرق الله ينور

وبرده مصدق انا بتتقلب .. اصلها مش دبابة علشان متتقلبش وتعالو شوفو هنا بقي الالب بيبقي عامل ازاي من كل نوع وماركة

وبعدين يا صديقي العزيز دا هنا اكتر ناس بترمي سيارات ... ياباني بقي هندي ... ان شالله يكون من الجيزة ... العربية بتترمي بعد سنة واتنين واخرها 3 سنين ... اللي بيجبها بعد كده اللي حالتة المادية تعبانة بقي

يعني انا النهاردة سايق بي ام السنة الجاية هسوق لكزس .. واللي بعدها هسوق موستانج .. واللي بعدها غيرهم

وعلي فكرة ... اقولك علي حاجة يللي بتقولو السيارات ومش عارف ايه ... انا كان قدامي بي ام دبليو 330 اي 2006 يعني الشكل الجديد ... وعلي 60 الف درهم ... ومجبتهاش

بالرغم انها سوري يعني ( ...... أم اي عربية جمبها) لا تقولي يا باني ولا كوري ولا الجن الازرق .. انت بتتكلم في وحش

بس هنا سيارة زي ديه اتباعت اعرف انها اتعلم عليها واتخيتط انا اجيب سيارتي ب 70 الف وكالة احسن واضمن ....

في مصر بقي لو الحوار ده موجود كله بيجري علي المستعمل واديلة ويرجع يقولك انا سوقت بي ام زبالة ... وسوقت سيراتو زفت ... و والله العظيم يا عم سوقت كامري زي البطيخة ... معفنة

طيب ما تشوف انت بتجيب ايه الاول ... وبعدين اتكلم

اخر الكلام يا شباب ... ولكل اللي اتكلم ... انا بحترم وجهة نظر كل الناس ... وشكرا يا رجالة علي اننا اتكلمنا اصلا واتناقشنا مع بعض ...

اللي عايز يجيب سيراتو .. اهلا وسهلا ... اللي مش عايز انا مش باخد عمولة من الشركة يعني

انا عن نفسي جبت سيراتو مش علشان هيه بتسبق فيراري ولا بيطلعلها جنحات يا رجالة زي ما بتتريقوا

انا جبتها لأني راجل متجوز ومخلف وعايز سيارة جديدة (كويسة) فيها راحة في الركوب امان (من وجة نظر الوكيل والاختبارات الكرتون اللي بتخبط فيه هههههه )

وشكلها مقبول ... يعني مغلطش لما جبتها ... كل واحد وليه زوقة

حكاية بقي افرح بيها او لأ ,,, ترجعلي انا ... وانت مش عايز تفرح بيها ليك حق تفرح بسيارتك طبعا وتقول سيارة حلوة

بس في الاخر ... برجاء محدش يزعل مني لو قولت حاجة بلهجة مش كويسة

وعلي فكرة للمعلومية مش علشان نعيد النقاش
( كل كلمة قولتها بحلفان او من غير حلفان انا صادق فيها وربنا يحاسبني علي كده سواء بقي سبقت فلان ... اتقطعت من النيسان التيما انا قولت اللي حصلي من ساعت ما جبت السيارة ... حتي لما دخلت في رصيف والعربية حصلها اللي حصل ... قولت .... علي فكرة انا اسمي يوسف وهدان ... مش يوسف سيراتو او يوسف كيا ... يعني الحمد لله مش عميل هههههههه

شكرا يا رجالة ... والواحد برده استفاد من المناقشة

سلام عليكم

التعديل الأخير تم بواسطة YusufWahdan ; 29-06-2010 الساعة 09:57 AM
قديم 29-06-2010, 02:55 PM
miroseba miroseba غير متواجد حالياً

miroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud of

يا بنى والله اشك انك عندك عربيه اصلا والله

لا حول ولا قوه الا بالله

ياعنى جاييبن فيديو وبرده بتتهجص طب يا عم جيب فيديو او اى حاجه يمكن انا معرفش

وفيات وسيات الى انت بتتريق عليهم دول لو جيت مصر يا عم حاول تشد بس فكر مجرد تفكير

وياعم انتا هتقولى عزم ومش عزم وقدره حصانيه انت شوفت العربيه وهيا ورا ولا

بس ياعنى عايز اكتر من كده ايه وعلى فكره ملحوظه انت عارف السيات والفيات ليه محدش بيجبهوم فى الخليج عشان سيارات صغيره هاتش باك وانتو بتحبوا العربيات 10 متر فامش هتنفعكم اصلااا

وياعم الحاجات ديه نازله بالفبريكه بتعتها ياعنى لا بركبلها حاجه ولا بتنجان العربيه بتبقى كده ووتخش فاستتتتت اند فريوس وتعمل احلا شغل

ملحوظه ياعنى يابانى ايه الى بيترمى بعد 3 او 4 سنين

ده واضح انك مييييييييييييح خالص ده السيراتو وكله دماغك هههههههههههههههههههه

والمفروض اصدقك وانت بتحلف و تقول انا كذا وكذا وكلام مش منطقى ولو روحت قولت كده لأى واحد خليجى هيدحك عليا المهم ولا اصدق الفيديو الى شوفتو بعنيا اذا كانت 1.4 س سى 75 حصان او غيرو يا عم ده يدل ان الكوريين دول اكبر كدابين وناصبين وارقام اصلا خاطئه ويابنى الكلام الى انت بتقوله ده انا هعمله قصه ومسلسل
قصه يوسف وهدان و الكيا .................. مش هتقدر تغمض عينك

الذى تخلى عن بى ام الفئه ااالسابعه واتى بالكيا سيراتو لانه يعلم انها افضل طبعا يا معلم السيراتو اشد من الماكلرين
ارحمنا يا ارحم الراحمين

قديم 29-06-2010, 03:26 PM
saadelden saadelden غير متواجد حالياً

saadelden is a jewel in the roughsaadelden is a jewel in the roughsaadelden is a jewel in the roughsaadelden is a jewel in the rough

انت بتقارن تكنولوجيا بتكنولوجيا تانيه خالص
كوريا تكنولوجياتها قديمه نسبيا في العربيات الصغيره و بتحاول تحط كماليات علي قد ماتقدر
لكن ماتور عفشه فرامل بادي كيت كل دا مابيتغيرش غير فين وفين

العربيات الكوري بتنجح في مصر بس دونا عن العالم كله
و غير كدا هو مش نجاح بمعني نجاح
هو نجاح تجاري و تحقيق اكبر مكاسب علي قفا الزبون

انا شوفت السيراتو الهاي لاين في المعرض و لقيتها عربيه عاديه مفيهاش اي جديد
و من الداخل خامات الطبلو متوسطه و يمكن سيئه بالنسبه للفئه دي

ردي مش هجوم لكن انا بقول الي شوفته مش اكتر
قديم 29-06-2010, 03:28 PM

YusufWahdan will become famous soon enoughYusufWahdan will become famous soon enough

علي فكرة اسلوبك في منتهي الـ ........ انا مش عارف انت المفروض بتتكلم علي منتدي بوجهة نظر محترمة ... لكن جو اسلوب الكلام ده ... الصراحة بتاع ناس ............

قول بقي اللي تقولة ... واقرأ كويس قبل ما تقول بي ام الفئة السابعه ... انا كاتب 330 يعني اساسا مش بتقرأ صح ...
وانت مش هتفرق معايا اقنعك طلعت من كرولا ولا ديناصور حتي ... انا ليا اللي عندي ومكفيني .. اشبع بالفيات يا بتاع الفيات ... يعني انا قايل اخر كلام بإحترام وبقول للناس شكرا برده علي وجهة نظركم وانت ماشي في خط مع نفسك

اقولك افتح منتدي لوحدك وخلي الفيات تخيط كل العربيات الموجودة ... ايه رأيك يارب بس ده يرضيك

وقلة الزوق طبعا ... لما تقول واضح انك ميح ... تعالي ياللي تعرف كل حاجة ... وشوف ايه اللي بيحصل هنا ... لما تسافر الامارات والسعودية والبحرين ولا غيرهم وتشوف الاول ابقي اتكلم

وأسأل فعلا عن سيارات متحلمش تركبها وناس بتركبها وترميها باي سعر بعدها بسنة

ولا صحيح ما انت اخرك جمصة بالفيات ماشي علي سرعة النملة وفاكر نفسك شومخر

خليك بقي في مسلسلك انت بتاع الفيات والسيات .. ومازنجر وافروديت
شكلك هتروح في الاخر البرازيل مع كابتن ماجد وتركب علي كورة وتسوقها

مكنتش احب ابدا اني اتكلم بالشكل ده ... بس يا اخي لازم ناس تستفز الواحد بالأسلوب ... يعني ممكن تقول اللي انت عايزة ويكون برده بتكلم بشكل محترم

نهايتة .... مات الكلام علي كده

التعديل الأخير تم بواسطة YusufWahdan ; 29-06-2010 الساعة 03:34 PM
قديم 29-06-2010, 03:32 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة saadelden مشاهدة المشاركة

انت بتقارن تكنولوجيا بتكنولوجيا تانيه خالص
كوريا تكنولوجياتها قديمه نسبيا في العربيات الصغيره و بتحاول تحط كماليات علي قد ماتقدر
لكن ماتور عفشه فرامل بادي كيت كل دا مابيتغيرش غير فين وفين

العربيات الكوري بتنجح في مصر بس دونا عن العالم كله
و غير كدا هو مش نجاح بمعني نجاح
هو نجاح تجاري و تحقيق اكبر مكاسب علي قفا الزبون

انا شوفت السيراتو الهاي لاين في المعرض و لقيتها عربيه عاديه مفيهاش اي جديد
و من الداخل خامات الطبلو متوسطه و يمكن سيئه بالنسبه للفئه دي

ردي مش هجوم لكن انا بقول الي شوفته مش اكتر

طبعا انا معاك في اللي بتقولة ... يعني اجيب لكزس ولا نيسانات ولا بعض التويوتات لكوري ... لأ اكيد

بس اللي بنتكلم فيه يا اخي الفاضل ... ان السيارة ديه علي سعرها ادت الغرض واكتر

وبالنسبة لخامات التابلوة ... انا بالنسبالي مش سئة للغاية زي ما موجود مثلا في المازدا اوقات او الرينو ... بس برده مجبهاش زي تابوة السيفك مثلا ... ومش هنجيب حاجة اقول علشان منخرجش عن الرنج اللي بنتكلم فيه

السفك تابلوه بالنسبة لوجهة نظري برده .... خامات ونظام اضاءة ومريح وعملي كده

شكرا علي وجهة نظرك