العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية

سوق السيارات المصرية نصائح عامة وتجارب واخبار عن بيع وشراء السيارات فى السوق المصرى

قديم 26-08-2010, 12:16 PM
corsair
Guest

افتراضي رد: مين إللي إتقرص من تاجر عربيات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem_khidr مشاهدة المشاركة

كروسير :
شهاده المخالفات ساريه لمده شهر واحد فقط مش 14 يوم و انا متأكد من كلامي.
شراء السياره من المالك الاصلي طبعا احسن شئ لكن لو واحد ثقه و معاه توكيل مافيش مشكله.
انا عربياتي كلها بشتريها من تاجر واحد فقط و بيجيب معايا من الاخر و لو عجبتني العربيه من بره مش ببص جواها!!!! و الله دا حصل في اللانسر لاني واثق فيه و بشتريها لنفسي.
وكانت ملاكي اسكندريه و نقلتها في المرور عندي بمنتهي البساطه بمجرد وجود الرخصه ساريه و اللوحات و شهاده المخالفات و القد المسجل و خلصت كل حاجه في خمس ساعات(لاني كنت بنقل اللوحات من العربيه القديمه علي اللانسر و برخص العربيتين سوا) !!!

انا مصدقك يا حزومه بس انا بتكلم علي ايام ما كنت ببيع العربية ال 128 كانت فعلا شهادة المخلفات بتنتهي بعد 14 يوم من صدورها

وثانيا ممكن يكون النظام عندك في المحله غير عندنا في القاهره انا كنت بشوف ناس التراب كل وشها من كتر التنطيط علشان ينقلوا العربيات من المحافظات لمحافظة القاهره
قديم 26-08-2010, 12:17 PM
corsair
Guest

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد شهاب مشاهدة المشاركة

يا جماعة هو فعلا مدة شهادة المخالفات زمان كانت 14 يوم
بس ده كان زمان قوى
دلوقتى هى مدتها شهر وبقالها فترة طويلة على كده

تحياتى للجميع

انا يا جماعه بتكلم علي ايام ما كنت ببيع عربيتي ال 128 في 2007 كانت مدة سريان شهادة المخلفات 14 يوم من صدورها
قديم 26-08-2010, 04:25 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

وانا بكلمك علي النظام دا من يوم ما وعيت علي اني ابيع و اشتري عربيات في 1998 و شهاده المخالفات مدتها شهر
عموما ما علينا .
المهم ما تخليش حد يلعب بيك تاني في شراء العربيات و بيعها
الاخ اللي بدلت معاه ال128 دا كنت ممكن تلاعبه لعب جامد
و كنت ما تسجلش له العربهي و تاخد شيكاتك و صولاتك من غير ما تدفع مليم
دلوقتي العربيه ال 128 بالتوكيلات اللي فيها مكنش لا حيعرف يبعها و لا يعرف يسجلها لنفسه
و هو كده كده الخسران و لو كان قدم الشيكات في الشرطه كان زمان الموضوع اتحل ودي
و اخدت عربيتك و هو اخد عربيته من غير ولا مليم تدفعه
بس لسه بدري عليك علي م ا تعمل الحركات دي يا كروسير

حـازم خـضـر

قديم 26-08-2010, 05:52 PM
الصورة الرمزية abo-salama
abo-salama abo-salama غير متواجد حالياً

abo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud of

أنا اتنصب عليه ثلاث مرات عشان اهبل :
النصبة الأولى:
يوم ما اشتريت أول عربية فى حياتى وكانت عربية 128 بيضة موديل 84 وذلك بعد الخلاف بينى وبين اهل خطيبتى (اللى هى مراتى دلوقتى ) وقلت طلما ما فيش جواز يبقى اجيب عربية ورحت جبت ميكانيكى احسبه على خير (بيصلى وعلامة الصلاة تملأ وجهه الطيب ) المهم رحنا لتاجر بيعمل مائة رحمن دائما وشيكنا على العربية وشوفت المر ولبسنى فى شجرة خسرتنى 5000 جنية فى السعر غير 3000 محاولات صيانة فاشلة والحمد لله .
النصبة الثانية :
بعد ما بعت العربية واتجوزت ودفعت جميع الأقساط اللى عليه فكرت اشترى عربية وقولت انا مش هاجيب ميكانيكى أنا هاخذ ناس عايشة مع سواقة العربيات وخدت اتنين سواقين يعملوان منذ سنين فى مصنع اخويا ولديهم خبرة فى الصيانة وفى الاعطال المهم شوفت فى مجلة عربيتى صورة عربية حلوة قوى كانت جيب رانجلر حمره ونيكل واقصدمات وبلاوى روحت متصل بيه وخدت الناس معايا بعد ما دفعت العربون خد من العربية الكاسيت وغيره بواحد حقير وغير الخمس فرد كويتش بعد 15 يوم غيرتهم ولدهان مش عارف ايه الى حصل له وكانت بتاكل بنزين بالهبل المهم كرهت العربية جدا وبعدين كان عندى سيكشن فى الكلية وبعد ما خلصته كان فيه سيمينار قولت اروح اتغدى فى السنتر وانا قاعد بتغذى لقيت واحد صاحبى بيعمل دراسات عليا فى الكلية ما شوفتوش من ثلاث سنين بقول لى تبيع عربيتك قولته ماشى وخلصت ساعتى .
النصبة الثالثة :
روحت سوق الجمعة لوحدى وقلت لنفسى بس بقى العربية اللى تعجبك اشتريها قبلت عربية تريوس تحفة كلها على بعضها تحفة وكان واقع قدمها (شيخ ملتحى ) وانا اقدر الناس دى قوى لأنى التزامى يعنى نص نص فأقسمى لى بالله انها تحفة وفيها تكييف عايز شحن ودفع رباعى(طلع مش شغال ) الماتور حالته جيده (غيرته بعدين) والعربية فابريكه جوه (والدهان اللى بره نضافه ) يعنى فبريكه المهم خدعت نفسى وقلت الشيخ عمره ما يكدب المهم كان معايا سبع مائة جنيع فقط دفعتهم عربون خد رخصتى الخاصة وسجل لى العربية بيع وشراء على طول ورحت البيت جبتله 47 الف جنيه عليهم وبعد كده عرفت انه تاجر عربيات فى حلوان اسمه الشيخ ناصر ربنا ينتقم منه ويدفع المال الحرام اللى عمله من بيوت الناس السذج اللى زيى فى شيى غير مفيد والله لا يبارك له فيه ابدا ابدا . لأنى صرفت على العربية اللى طلعت عاملة حدث ما يقرب من ثلاثون الف جنيه فى 4سنوات وحسبى الله ونعم الوكيل لدرجة انى عايز اغير العربية ومش عارف ابيع اللى معايا
قديم 26-08-2010, 06:17 PM
xabi xabi غير متواجد حالياً
من انا؟: محمود مدحت
التخصص العملى: طالب بكليه تجاره

xabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem_khidr مشاهدة المشاركة

وانا بكلمك علي النظام دا من يوم ما وعيت علي اني ابيع و اشتري عربيات في 1998 و شهاده المخالفات مدتها شهر
عموما ما علينا .
المهم ما تخليش حد يلعب بيك تاني في شراء العربيات و بيعها
الاخ اللي بدلت معاه ال128 دا كنت ممكن تلاعبه لعب جامد
و كنت ما تسجلش له العربهي و تاخد شيكاتك و صولاتك من غير ما تدفع مليم
دلوقتي العربيه ال 128 بالتوكيلات اللي فيها مكنش لا حيعرف يبعها و لا يعرف يسجلها لنفسه
و هو كده كده الخسران و لو كان قدم الشيكات في الشرطه كان زمان الموضوع اتحل ودي
و اخدت عربيتك و هو اخد عربيته من غير ولا مليم تدفعه
بس لسه بدري عليك علي م ا تعمل الحركات دي يا كروسير

أستاذ والله ياحازم باشا.
انا بقى اتنصب عليا فى علابيه لانسر كريستاله كانت معايا..التاجر اللى احنا اخدنا العربيه منه كان من نفس البلد وكان يعتبر اشهر واحد فى تجاره العربيات عندنا فقلنا نروحله واكيد مش هيجبلنا حاجه وحشه.
وجبنا العربيه بحوالى45 الف جنيه واكتشفنا بعدها ان العربيه رشه بره وجوه وكانت حالتها يصعب على الكافر.الحمد لله خلصنا منها وبعنها بخساره حوالى 7000 جنيه.