العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > BYD

BYD من الشركات الصينية الطموحة التى تستثمر فى الابحاث والتطوير لانشاء سيارات وفقاً لاحدث المعايير البيئية ولديها مشاريع لانتاج سيارات هجينة

قديم 15-11-2012, 12:22 AM
almosawy81 almosawy81 غير متواجد حالياً

almosawy81 is on a distinguished road
افتراضي رد: هام وبعد التجربة: طريقة ضبط حساسية جهاز الإنذار

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة melsheshtawy مشاهدة المشاركة

إخوانى الأعزاء
إسمحولى بأول موضوع ليا أحاول أتكلم فى موضوع معقد شوية وهو طريقة ضبط حساسية جهاز الإنذار .. وطبعا أنا مكتبتش الموضوع غير لما جربت وإن كان ليا بعض الملاحظات هذكرها فى آخر الموضوع
فى البداية أنا هشرح إللى عملته بشكل أقرب إلى اللغة العامية عشان يكون واضح للجميع وبعيدا عن الترجمة الحرفية للكتالوج إللى كتير مننا مكنش فاهمها
نبدأ بسم الله
الخطوة الأولى : بعد ما حضرتك تفتح السيارة تدخل جواها وتقفل الأبواب وتحتفظ بالمفتاح فى إيدك (برة الكونتاكت) ومن الأفضل عمليا فى الوقت ده فصل الريموت عن المفتاح لو هم فى ميدالية واحدة ولاحظ لمبة الإنذار الموجودة فى التابلوه هتلاقيها بتنور وتطفى بسرعة

الخطوة التانية : دلوقتى حضرتك جوه العربية والمفتاح فى إيدك تنتظر حتى تدخل العربية فى وضع مانع السرقة (وهو حوالى 30 ثانية) بالمناسبة أثناء الوقت ده لو فتحت الباب إشارات الإنتظار هتشتغل لكن متحاولش تفتح الباب دلوقتى وعشان تتأكد إن السيارة فى وضع مانع السرقة هتلاقى نور الإنتظار نور مرة واحده وطفى واللمبة الحمراء إللى فى التابلوة بتاعت الإنذار (إللى فوق زرار المرايات) بدأت تنور وتطفى ببطء

الخطوة الثالثة : بعد ما ينور الإنتظار ويطفى مرة واحده ضع المفتاح فى الكونتاكت هتلاقى نور الإنتظار بدأ ينور ويطفى بشكل مستمر أثناء ذلك قم بفتح الباب وغلقة مرتين ثم إبدا فى فتح الكونتاكت على الوضع On أو بمعنى آخر لحد ما العدادات تنور ثم قم بإطفاؤة (الرجوع هنا هيكون لحد الوضع ACC لا تضغط على المفتاح وتحاول توصيه إلى lock قم بذلك 3 مرات فتح ثم غلق ثم فتح ثم غلق ثم فتح ثم غلق)

الخطوة الرابعة : بعد إتمام الخطوة الثالثة بشكل صحيح لاحظ اللمبة الحمراء بتاعت الإنذار هتلاقيها منورة بشكا ثابت (مش بتنور وتطفى) وهنا تكون السيارة مستعدة للبرمجة (تعديل الوظائف الإختيارية)

الخطوة الخامسة : بما إننا هنا بنتكلم عن حساسية جهاز الإنذار يبقى هختصر الجدول الموجود فى الكتالوج وندخل على موضوعنا وهو كما ورد بالكتالوج 8 ضغطات على زرار Lock ولاحظ إن فى كل دوسة العربية هتزمر معاك مرة وأحيانا مرتين بعد ما توصل للضغطة رقم 8 كده إنت هتبدأ تعدل فى الحساسية

الخطوة السادسة : ركزوا معايا فى الخطوة دى بقى إفتح الباب وإقفلة هتلاقى العربية زمرت مرة إفتح وأقفل هتلاقيها زمرت مرتين إفتح وإقفل هتلاقيها زمرت 3 والمرة الأخيرة هتزمر 4 مرات ودول الأربع حساسيات بتوع جهاز الإنذار (كل حساسية بيعبر عنها بعدد الزمارات)

الخطوة السابعة : لتثبيت أى حساسية أترك السيارة لمده 30 ثانية هتلاقيها إشتغلت جهاز الإنذار أو هات المفتاح على الوضع On برده هتلاقى الإنذار إشتغل

ملحوظة هامة : الدوس على زرار Lock أقل من العدد 8 سوف يؤدى إلى تعديل خصائص أخرى للسيارة (يرجى مراجعة الكتالوج فى هذا الشأن) لذلك تأكد من كل دوسة بسماع صوت الزمارة

فى النهاية أرجو أكون قدمت حاجة مفيده فى أول موضوع ليا أو على الأقل ساعدت فى فهم بعض طلاسم الكتالوج وللعلم أنا بردة جربت ده على سبيل العلم بالشئ ورجعت العربية تانى على الحساسية الرابعة عشان زى ما حضراتكوا عارفين فى بلدنا الأطفال أحيانا بيبقى مزاجهم اللعب فى العربيات إللى بتذمر لكن أنا حبيت أعرف التجربة عشان لو رحت مكان مش آمن أو حاجة أقدر أضبط الحساسية وأولا وأخيرا ربنا هو الحارس وإحنا بس بناخد بالأسباب

كنت هنسى ... إللى يحاول يجرب ميغلطش غلطتى ويسيب أى زجاج مفتح عشان أنا خلصت الموضوع وطلعت عرقان جدا جدا من الحر داخل السيارة
شكرا الك يا طيب بس ياريت توضح اكثر حيث لم افهم العبارات الكونتاكت يرجى التوضيح اكثر علما ان لدي g3
قديم 15-11-2012, 01:07 AM
rocky.83 rocky.83 غير متواجد حالياً

rocky.83 is on a distinguished road

انا هبيييييييييييع العربية ارجوجوا بيعوا العربية علشان التوكيل المؤرف ده انشروا الطلب ده ارجوجوا حراااااااااااااااااام البهدلة و قلت القيمة ده
قديم 15-11-2012, 01:13 AM
hal71 hal71 غير متواجد حالياً

hal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond repute

قديم 15-11-2012, 09:31 PM
melsheshtawy melsheshtawy غير متواجد حالياً

melsheshtawy is just really nicemelsheshtawy is just really nicemelsheshtawy is just really nicemelsheshtawy is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة almosawy81 مشاهدة المشاركة

شكرا الك يا طيب بس ياريت توضح اكثر حيث لم افهم العبارات الكونتاكت يرجى التوضيح اكثر علما ان لدي g3
أخى الكريم هذا الكلام لا ينطبق على g3 فقط F3