العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 12-02-2010, 04:48 AM
AAAH AAAH غير متواجد حالياً

AAAH is a jewel in the roughAAAH is a jewel in the roughAAAH is a jewel in the rough
افتراضي مشكلة الطحينة وجوان وش السلندر

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
معلش يا جماعة الموضوع طويل شوية بس استحملونى شوية وانا هاحاول اختصر
جبت بطارية جافة وركبتها بنفسى عشان القديمة بنت القديمة مرضيتش تدور العربية
ركبت البطارية غلط الاقطاب معكوسة
قاعده سليكونات الدينامو اتحرقت
البيه الكهربائى جه غيرها وماركبش سير الدينامو كويس (الله لا يسامحه)
السير وقع من غير ما احس وسقت العربية يومين لحد ما خدت بالى بس طبعا بعد خراب مالطة
سمعت صوت السير وانا ماشى بالليل متأخر فى مكان هادى عمال يحك فى المروحه
بصيت على مؤشر الحرارة لقيته فى السما بطلت العربية وفتحت الكبوت وكان معايا واحد قريبى حاول يفتح القربة لقينا خرطوم الميه هرب من الافيز وقام ضارب مية سخنة لما حمانا انا وهو والشارع والعربيات بعد الموضوع ماهدى لقيت السير واقع جبت واحد ركبه وركب الخرطوم وزود ميه وتوكلنا على الله بعد حوالى 10 ك الحرارة رفعت تانى فوقفنا فتحنا الكبوت واستنينا شويه ودورنا المهم قعدنا نعمل كده لحد ما روحنا بالسلامة
تانى يوم واحد فتى فتوى وقاللى ده الردياتير المهم روحت لواحد فكه وسلكة ومليناه ميه واتحركت بالعربية نفس القصة بتاعه الحراره لحد ما ميكانيكى قاللى ده جوان وش السلندر فسيبتله العربيه وقولتله غيره
المهم الزيت طبعا كان عامل طحينة جامد قوى وبعد ما ركب الجوان برده الحراره عالية والزيت زى ما هو قاللى على فكرة بلوكة الماكنة فيها شروخ وممكن تكون هيا اللى بتدخل الميه على الزيت فجيبنا ماده كده حمراء حطناها فى المية عشان تعالج الشروخ
الكلام ده كان من يومين
النهارده الصبح لقيت الزيت رجع لطبيعته والطحنة اختفت ورجع زيت اسود عادى والحرارة طول اليوم ازيد من الطبيعى بشويه ( بعد النص ) بس ما بتوصلش للأخر زى الاول
دلوقت مش عارف اعمل ايه
هل اغير الزيت والفلتر والا استنى شويه (الميكانيكى قاللى الميه هاتتبخر) هل ده حقيقى؟
الميكانيكى اقترح عليا اننا نغير الفارغة ووش السلندر عشان هو مخروط قبل كده هل الكلام ده مظبوط؟
بصراحة انا عايز مساعدتكم لأنى والله بفكر اجيب موتور جديد بدل الفيلم الهندى ده لو موضوع الحراره ده ما اتظبتش فياريت ماتبخلوش عليا بنصيحة لوجه الله
اخوكم
ابو احمد

على عبد الفتاح
أبو أحمد
قديم 12-02-2010, 06:28 AM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مشكلة الطحينة وجوان وش السلندر

للآسف واضح انك بتروح لكهربائيه و ميكانيكيه أى كلام ! وأنصحك بتغييرهم !

حضرتك ما قلتش نوع السياره و موديلها !

اذا غيرت الفارغه و وش السلندر ! يبقى محتفظ بايه من الموتور ؟؟؟ القطع المتحركه

الداخليه ؟؟ العقل بيقول تمشى بيها زى ما هى كده بدون مشاوير سفر و اذا تكرر الطحينه

تانى مع سابق تغيير جوان وش السلندر يبقى زش السلندر مشروخ و فى مكان خبيث لن يصله

لحام ولا تصليح ! يبقى سعادتك تشترى وش سلندر جديد فقط و عمل روديه و تطبيع للصبابات

و الدلايل القديمه عليه اذا كانت حالتهم جيده أو هاته كامل أحسن ! أما اذا كان من السهل شراء

موتور جديد وليس استعمال ! فتوكل على الله !

Dr. Bolbolan ptmnlo123per122

ليت الشباب يعود يوما فأخبره بما فعل المشيب بى ! ptmnlo123per1127
قديم 12-02-2010, 07:11 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

يا ابو احمد انا كمان والله اتلخبطت انت كنت بعتلى على الخاص استفسارات بخصوص تغيير البطارية وبعدين حكيتلى مشكله الدينامو وبس ايه اللى حصل للماتور كل ده والموتور ايه وحالته قبل الموضوع ده كانت ايه والعربية اصلاً ايه وعامله كيلو متر قد ايه
لكن عامه انا مع رأى الدكتور بانك تستنى ومتستعجلش وتبعد عن الصنايعيه العكاكين دول شوف انت علشان تغير بطاريه هتخش فى عمرة موتور لو كملت على كده هتغير العربية خالص اشرحلنا التفاصيل بس وادى نفسك وقت لاختبار العربية كويس

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 12-02-2010, 10:36 AM
corsair
Guest

الموضع ده حصل معايا قبل كدا بتاع الطحينة ده واطريت اني اغير الزيت والجونات وتسليك الريداتير
قديم 12-02-2010, 01:06 PM
AAAH AAAH غير متواجد حالياً

AAAH is a jewel in the roughAAAH is a jewel in the roughAAAH is a jewel in the rough

للآسف واضح انك بتروح لكهربائيه و ميكانيكيه أى كلام ! وأنصحك بتغييرهم !
صح

حضرتك ما قلتش نوع السياره و موديلها !
داتشيا موديل 95

ذا غيرت الفارغه و وش السلندر ! يبقى محتفظ بايه من الموتور ؟؟؟ القطع المتحركه

الداخليه ؟؟ العقل بيقول تمشى بيها زى ما هى كده بدون مشاوير سفر و اذا تكرر الطحينه

تانى مع سابق تغيير جوان وش السلندر يبقى زش السلندر مشروخ و فى مكان خبيث لن يصله

لحام ولا تصليح ! يبقى سعادتك تشترى وش سلندر جديد فقط و عمل روديه و تطبيع للصبابات

و الدلايل القديمه عليه اذا كانت حالتهم جيده أو هاته كامل أحسن ! أما اذا كان من السهل شراء

موتور جديد وليس استعمال ! فتوكل على الله !
يعنى اغير الزيت واجرب والا اسيب الزيت القديم
وبالنسبه لوش السلندر مفيهوش شروخ بس كان مخروط قبل كده والخراط قال لو خرطناه تانى هاتحط جلبتين او جوانين مش فاكر بدل واحد
بالنسبة للفارغة ووش السلندر يعملوا 700 جنيه
الموتور كله يعمل فى حدود 1800 جنية ودى برده نفس تكلفة العمرة

على عبد الفتاح
أبو أحمد