العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > عفشة السيارة

عفشة السيارة عفشة السيارة تشمل أنظمة التعليق و التوجيه و نقل طاقة المحرك للعجلات

قديم 12-01-2012, 05:57 PM
الصورة الرمزية fire storm
fire storm fire storm غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب

fire storm is a jewel in the roughfire storm is a jewel in the roughfire storm is a jewel in the roughfire storm is a jewel in the rough
افتراضي رد: عايز ارفع العربيه شويه

طبعا زى ما رجالتنا قالو فوق بلاش العليات عشان العربيه هتعوم منك و مش هتبى لذيذه فى حاجه كنت اسمع عنها اسمها صدادات بتتركب فى العربيه عند المساعدين كده مش عارف فين بالظبط بس هى مبتخليش المساعد يوصل لحد الاخر حتى لو محمل جامد و على فكره بتزود من احساسك بثبات العربيه عشان مبيخليش المساعد كل شويه يطلع و ينزل مع الطريق.....بس عيبها بقى انها بتنشف العفشه شويه
قديم 12-01-2012, 08:45 PM
كمال.... كمال.... غير متواجد حالياً
هواياتي: السفارى-الصيد

كمال.... is a splendid one to beholdكمال.... is a splendid one to beholdكمال.... is a splendid one to beholdكمال.... is a splendid one to beholdكمال.... is a splendid one to beholdكمال.... is a splendid one to beholdكمال.... is a splendid one to beholdكمال.... is a splendid one to behold

فى كاوتش تعلية للمساعد اسال علية فى محلات الفيات
قديم 20-03-2012, 03:24 PM
mohamed2001982 mohamed2001982 غير متواجد حالياً

mohamed2001982 is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كمال.... مشاهدة المشاركة

فى كاوتش تعلية للمساعد اسال علية فى محلات الفيات
بسم الله
بالنسبة للتعليه اصبح الان يوجد عليات لجميع الانواع فيات مرسيدس هيونداى لانوس لانسر اسبرانزا
وكل منها له مقاس ثابت حسب النوع
والله اعلم
قديم 06-04-2012, 06:00 AM
الصورة الرمزية Felefel Ahmed
Felefel Ahmed Felefel Ahmed غير متواجد حالياً
من انا؟: 18 سنه عربيات
التخصص العملى: Senior Supply Chain Manager, now Project Manager
هواياتي: سيارات , صيد, غطس , PS , سفر ,كره سله سابقا

Felefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond repute

السلام عليكم
بلاش تعلي الفيرنا هى مش ناقصه عومان
موضوع تثبيت المساعد عند حد معين زي ما أتقالك + حيأثر علي البطاحه واليايات , الحمل بتاع المطب أللي هوا حمل العربيه + سرعتك لازم يتوزع علي 3 محاور المساعد (مساعد + ياي + بطاحه) هتقلل رد فعل المساعد يبقى هتزود مقدار الضغط علي البطاحه والياي

الحكه فى العربيه الفيرنا أو الفيفا فى علبه الشكمان
غيرها بعلبه شكمان فيرنا 2010 نفس الأداء بس العلبه صغيره مش هتحك معاك وريح دماغك ومتلعبش فى المساعد

Ahmed Felefel
قديم 12-04-2012, 04:01 PM
الصورة الرمزية handtools123
handtools123 handtools123 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد دياب
التخصص العملى: مهندس كمبيوتر
هواياتي: صيانة العربيات

handtools123 has much to be proud ofhandtools123 has much to be proud ofhandtools123 has much to be proud ofhandtools123 has much to be proud ofhandtools123 has much to be proud ofhandtools123 has much to be proud ofhandtools123 has much to be proud ofhandtools123 has much to be proud of

كلام Felefel Ahmed مقنع وصح عشان الفيرنا بتعوم لوحدها من غير ما تعلا وجرب فكرة Felefel Ahmed وحاول فى المطبات تخدها بزاوية عشان العربية متحكش من تحت