العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 22-11-2013, 09:58 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تجربتى الشخصيه فى تنظيف المحرك من الداخل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ramy safwt مشاهدة المشاركة

الطريقة فيها خلل لكن ممكن تتحسن و تبقى حاجه كويسه

اولا البنزين اللى استخدمته هنستبدله ببنزين تنظيف الملابس الشفاف

ثانيا الزيت المحروق هنستبدله بجركن زيت جديد و فلتر زيت جديد

ثالثا البنزين هنسيبه يتبخر لوحده و نفتح الغطاء فوق و تحت

رابعا هنخلى خطوات الغسيل فيها الخطوة دية هتدلق لتر بنزين تنظيف و انت قافل الطبة هترج الموتور و تفتح الطبة تانى تنزله و بعدين تصفيه بشاش و تعيد الخطوات 5 -6 مرات

خامسا الصبابات مش هتعرف تنضفها غير اما تفتح الغطاء بتاعها فبعد ما تخلص وضع الزيت الجديد هتحط عليه زجاجة معزز لزوجة الزيت سنواكس المانى

سادسا مش محتاج تدور العربية من الاساس ولا تتعب المارش ارفع عجلة من اللى على الكرونة و هات الفتيس على اعلى غيار و لفها بأيدك رايح جي كام مره هتدور الكرانك

سابعا املاء المحرك حتى اخره مع وضع طبة مطاط " بالونة على صباع فلتر الزيت لأنك كده كده هتفكه

ثامنا بعد ما تخلص ده هتجيب بلاور و تنفخ فى غطاء الزيت من فوق و الطبة من تحت مفتوحة

النتيجة الموتور نظيف - البلوف و الجلد فى امان - زيت جديد بمعزز لزوجة - الشوائب بره عرابيتك
..................

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 05-01-2015, 12:06 AM
الصورة الرمزية foolh_old_man2010
foolh_old_man2010 foolh_old_man2010 غير متواجد حالياً

foolh_old_man2010 has much to be proud offoolh_old_man2010 has much to be proud offoolh_old_man2010 has much to be proud offoolh_old_man2010 has much to be proud offoolh_old_man2010 has much to be proud offoolh_old_man2010 has much to be proud offoolh_old_man2010 has much to be proud offoolh_old_man2010 has much to be proud of

أنا بقى اقولك ان الفكره انت عايز تجرب حاجه بس مش مع الجميع عشان ياباشا انا قرأت الموضوع كله بس محدش جاب سيرت كوتش الصبابات ممكن ينشف ويشقق
قديم 05-01-2015, 12:53 AM
cars admire
Guest

Icon14 بس هى جديره بالمحاوله

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة essamenen مشاهدة المشاركة

منذ 3 اسابيع كنت قاعد مع واحد صاحبى صاحب محل مكن رى زراعى كنت بتكلم عن عمرات المكن فقلى ان الصنايعيه سعات بيحطوا بنزين بدل الزيت وده بينظف المكنه من الداخل فجات لى الفكره انى ممكن احط للعربيه بنزين بدل الزيت لتنظيف محرك السياره على اساس
1- يداتير العربيه بيتسد من الاملاح ويجب تنظيفه كل فتره
2- الزيت بيكون فيه اضافات وممكن ان تتصلد فى مجارى الزيت داخل المحرك
3- فكره تصلب الشراين فى جسم الانسان
راجعت نفسى اكثر من مره لعمل الموضوع ده الى ان اتكلت على الله وقلت اجرب الموضوع ده على اساس انى عايز اغير الزيت
المواد المطلوبه
1- 4 لتر بنزين
2- 4-لتر زيت قديم ( كان عندى فى العربيه حطه احطياطى فى شنطه العربيه لاى طارئ
3- زيت السياره الى فى المحرك

الخطوات
1- سخنت العربيه لحد ما الحراره وصلت الى 90
2- فضيت الزيت من طبه الزيت ( طبعا فى جركن مفتوح زى بتاع غيار الزيت )
3- قفلت طبه الزيت وبعدين حطيت البنزين فى فتحه الزيت الى موجوده فى اعلى المحرك
4- الخطوه ده مهمه جدا فصلت سلك الموبينه الى رايح الى الاسبراتير علشان البوجيهات متشتغلشى او ممكن نشيل كل سلوك البوجيهات للامان
5 - قعدت اشفل العربيه 4 ثوانى واستنى 10 ثوانى علشان المارش ميتحرقشى من كل التدوير . قعدت اعمل الموضوع ده 5 مرات تقريبا علشان البنزين يطلع فى كل مكان فى المحرك
6-انتظرت 30 دقيقه وبعدين كررت الخطوه السابقه
7- نزلت تحت العربيه وفكيت طبه الزيت علشان انزل البنزين فى جركن تانى واستنيت 15 ساعه لحد ما اتصفى كل البنزين وبعدين قفلت الطبه
8- حطيت الزيت القديم الى انا لسه منزله من العربيه
9- ركبت سلوك البوجيهات
10 - قلت بسم الله وشغلت العربيه 5 دقائق
11- نزلت الزيت الى اكيد كان خفيف بفعل البنزين الى موجود فى المحرك وقفلت الطبه
12- حطيط الزيت القديم الى كان موجود فى العربيه معايا احتياطى لو مش موجود ممكن تشترى ارخص زيت وتستعمله
13- شغلت العربيه وسبتها شغاله 30 دقيقه
كد انا خلصت ان شاء الله همشى بالزيت ده 20 كيلو وبعدين اروح واغير زيت جديد وفلتر عند بتاع الزيت بكره انشاء الله

ملاحظاتى
عند الانتهاء من وضع الزيت شغلت العربيه وسبتها شغاله 30 دقيقه وقعدت اراقبها من حيث لمبه الزيت ودرجه الحراره الحمد لله كله تمام الحراره لم ترتفع عن 70 طول فتره التشغيل بينما فبل ذلك كانت الحراره ترتفع تدريجيا الى 90 وتشتغل المروحه للتبريد الى ان تصل الى 80 وبعد كام دقيقه ترتفع الى 90

تفسيرى للى حصل ان مجارى الزيت تكون فيها ترسبات للزيت لا يقدر الزيت الجديد على اذابتها زى البنزين

ممكن تكون فى اضافات للتنظيف بس انا معرفشى عنها حاجه
التجربه ديه فيها شويه بهدله ونصيحه لو هتعملها تلبس هدوم مش عايزها لانك اكيد هتتوسخ بالزيت
ممكن الموضوع ميعجبشى كل الناس بس هى جديره بالمحاوله الى بيحب يعمل الحاجه بايده
وربنا يصلح الحال

قديم 05-01-2015, 01:59 AM
الصورة الرمزية momen_bondok
momen_bondok momen_bondok غير متواجد حالياً

من انا؟: أنا الفقيـرُ إلـى ربِّ السمـواتِ أنا المُسيكِينُ فى مجموع حالاتـي
التخصص العملى: فى مجال السياحه ( رحلات حج وعُمرة )
هواياتي: البرمجة , ما يخص السيارات , الكمبيوتر, الزراعة

momen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond repute

تجربة مميزة فعلا بس لازم يكون على دراية كويسة جدا بالميكانيكا والكهرباء اشكرك على التجربة

بسم الله الرحمن الرحيم
سؤال على بال كل شاب أو رجل يُريد أن يتزوج
كيف اختار الزوجة التي ستظل معي طوال العمر
اوووووووعة تفكر كتير شاهد هذة الحلقة وبأذن الله تأخذ القرار الأخير
وذلك مع فضيلة الشيخ أبي إسحاق الحوينى
الحلقة بجد راااااااائعة والله
طبعا الحلقة (مرئية) وبمساحة خيالية
قديم 06-01-2015, 04:58 PM
cars admire
Guest

[SIZE="7"]amr elsisi 1[/SIZ