العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > متسوبيشى Mitsubishi > لانسر شارك

لانسر شارك متسوبيشى لانسر

قديم 04-09-2009, 11:39 PM
الصورة الرمزية egypt_farmer
egypt_farmer egypt_farmer غير متواجد حالياً

egypt_farmer has much to be proud ofegypt_farmer has much to be proud ofegypt_farmer has much to be proud ofegypt_farmer has much to be proud ofegypt_farmer has much to be proud ofegypt_farmer has much to be proud ofegypt_farmer has much to be proud ofegypt_farmer has much to be proud ofegypt_farmer has much to be proud ofegypt_farmer has much to be proud of
افتراضي رد: هو مفيش حد يجاوب على الاستفسارات ولا ايه

قديم 05-09-2009, 01:17 AM
الصورة الرمزية محمد حنفى
محمد حنفى محمد حنفى غير متواجد حالياً
التخصص العملى: رسام كمبيوتر
هواياتي: حب السيارات

محمد حنفى has a reputation beyond reputeمحمد حنفى has a reputation beyond reputeمحمد حنفى has a reputation beyond reputeمحمد حنفى has a reputation beyond reputeمحمد حنفى has a reputation beyond reputeمحمد حنفى has a reputation beyond reputeمحمد حنفى has a reputation beyond reputeمحمد حنفى has a reputation beyond reputeمحمد حنفى has a reputation beyond reputeمحمد حنفى has a reputation beyond reputeمحمد حنفى has a reputation beyond repute

بص يا باشا انا معايا لانسر شارك موديل 2008
بس أنا بنصحك بالمازدا 3

قديم 05-09-2009, 01:51 AM
bob bob غير متواجد حالياً

bob is on a distinguished road

اللانسر ال 1500 فى منها ك>ا مواصفه اللى بضمان الوكيل و الاردنى و الخليجى و كل وحده فيهم فيها تعدد فى الفئات اللى بأبنوس و اللى بدون و اللى بجنط و اللى بدون و اللى بعتب و اللى بدون و اللى بأكر نيكل و بدون و سبويلر و 2 ايرباج او واحد و فى كمان بعفشه رياضيه و بدون و فى منها 5 جنط اسبور و فى اربعه ف عشان متتعبش نفسك حضرتك قولى العربيه انت محتاج فيها ايه و انا اقولك سعرها النهارده كام فى السوق المصرى و زى ما الاستا> ميدو بيقولك مننصحكش بالعربيه دى لانها مش ناجحه فى السوق المصرى و من عيوبها الخطيرة ارتفاعها عن الارض اللى يأدى بدوره الى عدم اتزان العربيه على السرعات العاليه ده بجانب ان اعاده البيع فيها سيئه جدا لكون العربيه تابعه لميتسوبيشى و فى عرييات فى نفس رينج السعر ده تديك الاداء اللى انت عايزة و مفيهاش العيوب دى و ده رأى اخوك فى الله و انا بشتغل فى العربيات و ممكن اساعدك فى اختيار حاجه محترمه بس قولى حضرتك محتاج ايه من العربيه او محتاج فيها ايه بالظبط عشان اقدر افيدك ptmnlo123per1146
قديم 05-09-2009, 02:38 AM
abdo_mahmoud abdo_mahmoud غير متواجد حالياً

abdo_mahmoud will become famous soon enough

ربنا يخليكم على ردودك الممتازه
و بالنسبه للاخ ميدو انا كنت عايز اسالك طيب بتنصحنى بالمازدا ليه هى ايه عيوب اللانسر
و شكر خاص للاخ bob
انا عايز عربيه تكون شكلها يشد زى اللانسر و تجميع طبعا
بس مش عايز فتحه سقف والكلام ده
بس تكون عربيه محترمه
فيريت قولى رايك كده ايه رايك
اختارلى انت عربيه
و يريت تساعدنى لانى لسه فى البدايه ومش عارف حاجه
و

شكرا شكرا للاخ egypt farmer
لانه اول واحد ساعدنى وخليك معانا كده يمكن تفيدنا برايك
و عندك حق البيجو ملهاش حل والله وحش ترميه فى الحيطه يردلك تانى
هههههههههههههه
مشكورين جميعا ومستنى ردودك
كل واحد يقولى ؤايه
قديم 05-09-2009, 05:47 AM
الصورة الرمزية horas3000
horas3000 horas3000 غير متواجد حالياً
من انا؟: شريف بيومي منسي
التخصص العملى: Executive Manager
هواياتي: السيارات و التكنولوجيا و الموسيقي

horas3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond repute

بص يا سيدي
العربيتين ميفرقوش عن بعض كتير لكن زي ما انت عارف في عوامل بتميز عربية عن التانية خصوصا في مصر

اللانسر معروفة اكتر في مصر و ليها توكيل كبير و مراكز خدمة معتمدة كتير و قطع غيارها متوفرة و العربية بشكل عام سواقتها كويسة و مريحة و اعتماديتها عالية و اكبر عيوبها (حسب كلام الناس) ان المتور ال 1500 الجديد مش بنفس قوة متور البوما ال 1600 و ان العربية تقيلة في طلعتها و السرعة القصوة مبتعديش ال 190

المازدا طبعا انتشارها اقل و ده بيديها تميز لكن في نفس الوقت ملهاش توكيل في مصر (هي ليها بس متطنشة) و قطع غيارها غالية (اغلي من اللانسر) و مش متوفرة برة التوكيل بكثرة و اهم مميزاتها متورها النشيط الثبات و برضة سواقتها كويسة و مريحة لكن معطم الناس اشتكت من وطوها و احتكاكها بالمطبات خصوصا و هي محملة و طبعا الشكل الجديد نزل منها و سعرة مبالغ فيه و بشدة 150 البيسك و 170 الفل اوبشن (اسعار سونستا)

انا و الحمد لله جتلي فرصة و جربت اللانسر (سواء البوما او الشارك) و المازدا 3 الشكل القديم مش ال 2010
و في راي الشخصي ان العربيتين شبة بعض قوي و الفروق ما بينهم لا تذكر. طبعا الشكل الداخلي او الخارجي ده اذواق . من ناحية المواتير انا بحكم تعودي علي عربية 8 سلندر كنت حاسس ان العربيتين ضعاف جدا و ان كان موتور المازدا نشيط اكتر من اللانسر لكن الاتنين مالهومش اي فرصة قدام عربيات اقوي زي الكرولا و السيفك و طبعا ممكن الالينترا و السيراتو يحرجوهم. من ناحية الثبات محستش بفرق كبير ما بينهم و شايف اني مش هكون مبسوط منهم فوق ال 160 (بحكم تعودي علي الالماني). طبعا الاوبشنز دي ترجع ليك و لمقدرتك

و في النهاية انا راي تروح تتفرج و تركب و لو امكن تسوق الاتنين و تشوف انهي فيهم مريحاك و مناسبة ليك اكتر و عموما سواء جبت دي او دي مش ههتضايق ان شاء الله

Sharief Mansy

Farewell my Cayenne, you were the best car i ever had and driven

التعديل الأخير تم بواسطة horas3000 ; 05-09-2009 الساعة 05:50 AM

الكلمات الدليلية
مازدا, ميتسوبيشى لانسر, ميتسوبيشي لانسر