العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > A 113

قديم 11-06-2011, 08:02 PM
الصورة الرمزية saasaa29
saasaa29 saasaa29 غير متواجد حالياً

saasaa29 is a jewel in the roughsaasaa29 is a jewel in the roughsaasaa29 is a jewel in the roughsaasaa29 is a jewel in the rough
للاهمية الابواب فى السيارات...

لو سمحت انا معايا عربيه a113 وكان عندى مشكله ان فى بابين كده تقال عندى اوى لزم ارزغ الباب عشان يتأفيل فيريت لو حد عارف اى حاجه ممكن اعملها او اشتريها يكون ليه جزيل الشكر
مع العلم انا جبت مزيل الصدأ ده بس شبه معملش حاجه
وشكرااا جدااا ليكم....
قديم 11-06-2011, 09:02 PM
Kemo Kono Kemo Kono غير متواجد حالياً

Kemo Kono is a jewel in the roughKemo Kono is a jewel in the roughKemo Kono is a jewel in the roughKemo Kono is a jewel in the rough
افتراضي رد: الابواب فى السيارات...

.... عموما انت جرب تغسلها كويس ؟؟
خد العربية و روح بنزينة فيها غسيل ... قولهم عايز اغسل رفارف ... هتدفع بتاع 3 جنيه و 2 جنيه قهوة للراجل بالكتير اوى ... اكسر العجل و خليه يغسل لك العفشة و الاجهزة ... كل ده مش مهم
افتح له الباب المطلوب او ممكن كل الابواب .. و قوله اغسل لى حجر الباب ( جوف الباب - الحلق و المفصلات يعنى ) و هيغسلك العفشة و الاجهزة و الرفارف و الابواب ... المفروض تلاقى الباب احسن و بالمناسبة هتحس بفرق ف العفشة و الدركسيون هيتظبط ( ده لو انت مغسلتش العفشة من فتره ) ... لو متظبطش روح لاى ميكانيكى معرفة او بتاع ظبط ابواب و خد منه المزيته و حط شوية زيت ع المفصلات و ابتدى حرك الباب لبره و جوه .. لبره و جوه و حط كمان شوية و حرك تانى ... و هكذا للابواب كلها و ممكن تحط شوية زيت قليلين للطبلة بتاعت الباب ( اللى ف قايم الباب -اللسان ) ... كل ده مش هيكلفك خالص ......

يعنى باختصار اغسل الباب و مفصلاته بضغط ميه عالى زى اللى ف البنزينة ....

و لو متظبطش روح زيت الباب ....
لو محصلش تغيير ايجابى ( بس صعب اوى متحسش بفرق ) روح لبتاع ظبط ابواب و زجاج و خليه يشتغل و يشوف فى ايه ....

بس خلى بالك و حاول تقيم اللى عمله و متديلوش كتير ... لو ظبطه بس يبقى 10-20 جنيه لتزييت و تنضيف الابواب كلها
اغسل بس الاول و شوف
و طمننا عليك بقى يا باشا : HAPPY_~211::f un_36_3_1[1]:
قديم 11-06-2011, 09:24 PM
مصطفى عبد الوهاب مصطفى عبد الوهاب غير متواجد حالياً

مصطفى عبد الوهاب is on a distinguished road

لو العربية جديدة ما تعملش فيها أى حاجة
هى هاتنعم لوحدها مع الوقت
كل موديلات الاسبرانزا كده
قديم 12-06-2011, 01:06 AM
الصورة الرمزية أشرف صبرى
أشرف صبرى أشرف صبرى غير متواجد حالياً
من انا؟: حلمى الأكبر مجاورة النبى فى الجنه بدون حساب
التخصص العملى: ضابط مهندس

أشرف صبرى has much to be proud ofأشرف صبرى has much to be proud ofأشرف صبرى has much to be proud ofأشرف صبرى has much to be proud ofأشرف صبرى has much to be proud ofأشرف صبرى has much to be proud ofأشرف صبرى has much to be proud ofأشرف صبرى has much to be proud ofأشرف صبرى has much to be proud of

لو العربيه لسه جديده استنى شويه
و لو مارحتش لوحدها روح توحه هوا مسئول يحلهالك

قديم 12-06-2011, 10:06 AM
الصورة الرمزية saasaa29
saasaa29 saasaa29 غير متواجد حالياً

saasaa29 is a jewel in the roughsaasaa29 is a jewel in the roughsaasaa29 is a jewel in the roughsaasaa29 is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Kemo Kono مشاهدة المشاركة

.... عموما انت جرب تغسلها كويس ؟؟
خد العربية و روح بنزينة فيها غسيل ... قولهم عايز اغسل رفارف ... هتدفع بتاع 3 جنيه و 2 جنيه قهوة للراجل بالكتير اوى ... اكسر العجل و خليه يغسل لك العفشة و الاجهزة ... كل ده مش مهم
افتح له الباب المطلوب او ممكن كل الابواب .. و قوله اغسل لى حجر الباب ( جوف الباب - الحلق و المفصلات يعنى ) و هيغسلك العفشة و الاجهزة و الرفارف و الابواب ... المفروض تلاقى الباب احسن و بالمناسبة هتحس بفرق ف العفشة و الدركسيون هيتظبط ( ده لو انت مغسلتش العفشة من فتره ) ... لو متظبطش روح لاى ميكانيكى معرفة او بتاع ظبط ابواب و خد منه المزيته و حط شوية زيت ع المفصلات و ابتدى حرك الباب لبره و جوه .. لبره و جوه و حط كمان شوية و حرك تانى ... و هكذا للابواب كلها و ممكن تحط شوية زيت قليلين للطبلة بتاعت الباب ( اللى ف قايم الباب -اللسان ) ... كل ده مش هيكلفك خالص ......

يعنى باختصار اغسل الباب و مفصلاته بضغط ميه عالى زى اللى ف البنزينة ....

و لو متظبطش روح زيت الباب ....
لو محصلش تغيير ايجابى ( بس صعب اوى متحسش بفرق ) روح لبتاع ظبط ابواب و زجاج و خليه يشتغل و يشوف فى ايه ....

بس خلى بالك و حاول تقيم اللى عمله و متديلوش كتير ... لو ظبطه بس يبقى 10-20 جنيه لتزييت و تنضيف الابواب كلها
اغسل بس الاول و شوف
و طمننا عليك بقى يا باشا : HAPPY_~211::f un_36_3_1[1]:
شكراا جدااا على اهتمام حضرتك
هوا انا معرفش ايه موضوع غسيل الرفارف ده مش لما يغسل العربيه من تحت وكده بالميا اسمع انوه غلط لازم زيت وكده !!! وبعدين حضرتك قولتلى ده هيغسل الاجهزه هيغسل كل ده بميا!! مش الموضوع مخيف شويه؟؟ انا عموما بغسل فى الوطنيه ديما بس عمرى معملت كده ومره غسلت موتور و غسلت عفشه من تحت بس كان بميا وزيت وانا اصلا العربيه لسه مكملتش 20000 فأيه رد حضرتك ؟؟؟