العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > تكييف السيارة

تكييف السيارة ساحة مختصة فى تناول المواضيع الفنية الخاصة بأنظمة التكييف بالسيارة

قديم 07-07-2011, 03:41 AM
essamenen essamenen غير متواجد حالياً

essamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الفرق بين تكييف السيارات القديمة والحديثة والمنزل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sherif fersh مشاهدة المشاركة

الزرار الكهربائى بيعشق الكلتش الكهربائى اللى على وش الكومبريسور
و ده اللى بيخللى الكومبريسور يشتغل و يديك احساس ان العربية متكتفة
أو بكلام أخر الكومبريسور بيلف على طول مع الموتور بس وهوه مفصول
بيبقى زى ما تكون معشق الفتيس و دايس دبرياج و لما تدوس الزرار يبقى
كأنك رفعت رجلك من الدبرياج ( مجرد تشبيه غير دقيق )
و تحياتى
كلام حضرتك سليم بس فيه نقطه صغيره
الى بيلف على طول طمبوره الكمبروسر مش الكمبروسر والكلاتش او الاقط المغناطيسى بيعشق الطمبوره مع الكمبروسر
قديم 07-07-2011, 11:25 PM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute

الأستاذ essamenen
أقدر لك ردك واهتمامك

بس اسمحلي أختلف معاك تماما

الصمام اللي بتكلم عليه كان موجود في السيارات القديمة لحد التسعينات تقريبا، ومهمته إنه يحافظ على الضغط داخل المبخر شبه ثابت للأسباب اللي قلتها قبل كده، مش إنه يرفع الـRPM زي ما حضرتك بتقول، والدليل على اللي بقوله هو اللي مكتوب في اللينك ده:
http://www.tpub.com/content/construc.../14050_303.htm
واللينك ده برضو
http://youracauthority.com/acterms/S...TV_Valve.shtml

ده بالإضافة إلى تجربتي الشخصية في سيارتي السابقة (تويوتا كريسيدا 82)، لإن الصمام ده لما اتشال الـRPM كان بيعلى عادي جدا لما بشغل التكييف، بس في المقابل كفاءة التكييف انخفضت خالص لإنه كان بيبرد زيادة عن اللزوم وبعدين يعمل تلج فيحصل انسداد في الدايرة، وعشان كدة لازم التكييف يتفصل كل شوية.

وللأسف إصلاح الصمام ده سهل قوي زي ما فهمت من النت، بتغيير طقم الإصلاح بتاعه، بس لإن سوقنا جاهل، فالحاجات دي مش موجودة.

واسمحلي اختلف معاك للمرة التانية
سرعة الموتور سبب رئيسي في وجود الصمام ده، لإن سرعة الكومبريسور مش ثابتة، وبالتالي كمان كمية السريان مش ثابتة، وبالتالي الضغط الخارج من والداخل إلى الكمبريسور كمان مش ثابتين

وانت عايز ضغط ثابت داخل المبخر.... قوللي إزاي تعملها من غير حاجة تنظم الضغط؟؟؟؟؟

اللي أنا مقتنع بيه إن التكنولوجيا بتتطور، يبقى فيه حاجة مختلفة موجودة دلوقتي..... هي إيه؟؟؟؟

حد يقوللي يا جماعة!!!!!

...

التعديل الأخير تم بواسطة borio1704 ; 07-07-2011 الساعة 11:36 PM
قديم 07-07-2011, 11:54 PM
الصورة الرمزية borio1704

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute

اللي فهمته من الصور اللي حضرتك حاطتها إن فيه أنواع مختلفة من صمامات التمدد، بس لو رجعت للصورتين التانية والسادسة، مش باين فيهم إن فيه By-Pass عشان الضغط العالي يتصرف فيه.

لو حضرتك ترجع للصور اللي في أول الموضوع خالص، حتلاقي إن الصمام اللي بتكلم عليه واخد وصلة مباشرة من الإكسبانشن عشان الضغط لما يعلى (أو ينخفض قبل الكومبريسور) يخلي الدايرة شغالة عادي بدون خطر.

...
قديم 08-07-2011, 02:49 AM
essamenen essamenen غير متواجد حالياً

essamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة borio1704 مشاهدة المشاركة

الأستاذ essamenen
أقدر لك ردك واهتمامك

بس اسمحلي أختلف معاك تماما

الصمام اللي بتكلم عليه كان موجود في السيارات القديمة لحد التسعينات تقريبا، ومهمته إنه يحافظ على الضغط داخل المبخر شبه ثابت للأسباب اللي قلتها قبل كده، مش إنه يرفع الـRPM زي ما حضرتك بتقول، والدليل على اللي بقوله هو اللي مكتوب في اللينك ده:
http://www.tpub.com/content/construc.../14050_303.htm
واللينك ده برضو
http://youracauthority.com/acterms/S...TV_Valve.shtml

ده بالإضافة إلى تجربتي الشخصية في سيارتي السابقة (تويوتا كريسيدا 82)، لإن الصمام ده لما اتشال الـRPM كان بيعلى عادي جدا لما بشغل التكييف، بس في المقابل كفاءة التكييف انخفضت خالص لإنه كان بيبرد زيادة عن اللزوم وبعدين يعمل تلج فيحصل انسداد في الدايرة، وعشان كدة لازم التكييف يتفصل كل شوية.

وللأسف إصلاح الصمام ده سهل قوي زي ما فهمت من النت، بتغيير طقم الإصلاح بتاعه، بس لإن سوقنا جاهل، فالحاجات دي مش موجودة.

واسمحلي اختلف معاك للمرة التانية
سرعة الموتور سبب رئيسي في وجود الصمام ده، لإن سرعة الكومبريسور مش ثابتة، وبالتالي كمان كمية السريان مش ثابتة، وبالتالي الضغط الخارج من والداخل إلى الكمبريسور كمان مش ثابتين

وانت عايز ضغط ثابت داخل المبخر.... قوللي إزاي تعملها من غير حاجة تنظم الضغط؟؟؟؟؟

اللي أنا مقتنع بيه إن التكنولوجيا بتتطور، يبقى فيه حاجة مختلفة موجودة دلوقتي..... هي إيه؟؟؟؟

حد يقوللي يا جماعة!!!!!

...
اخى العزيز
انا بتكلم عن جزء وحضرتك بتتكلم عن جزا اخر
سوف اقسم كلامى الى نقاط لو فى نقطه مش واضحه انا مستعد للنقاش فيها بس نحدد النقطه

1-الصمام الى انا بتكلم عليه هو وظيفته هو تعليه rpm فليلا ليرفع قدره المحرك لتشغيل التكييف وهو موجود فى كل التكيفات قديمه وحديثه ويوجد منه نوعين ميكانيكى بيتركب مه المانفول والثانى كهربى وبيعطى الامر الى الكمبيوتر
اما الجزء الى حضرتك بتتكلم عليه هو عوامل تزود كفئه التبريد

2-الفريون المستخدم فى تكييف السيارات هو فريون 12 او 134a وهو نفسه الى موجود فى الثلاجات بينما الفريون المستخدم فى التكييفات المنزليه 22
بالنسبه للثلاجه المنزليه يكون ضغط المبخر 10 ps وذلك لانها يوجد بها تجميد عندما يتلف الضاغط (الثلاجه المنزليه يفوت) لايستطيع للوصول لضغط 10 انما 20 او 30 وتكون داخل الثلاجه تبريد فقط دون تجميد اذا لابد من الوصول الى ضغط 10 الو اقل لحدوث التجميد اتفقنا كده
بالنسبه لضاغط السياره عند تشغيل التكييف على السلانسيه يكون الضغط على 30 يعطى فى تلك الحاله تبريد (زى التبريد الى موجود فى كابينه الثلاجه المنزليه عند تفويت الظاغط )بس يبيدى تاثير تبريفقط مش تجميدد, قشطه
لما نمشى بالعربيه وسرعه محرك السياره بيوصل الى 4000 rpm يكون ضغط السحب (المبخر ) وصل الى 10 او 5 psi طبعا هيعمل ثلج على المبخر ( ثلاجه العربيه ) التلج ده المفرض يسيح على طول ليه لان الهواء المفروض يسيح الثلج ليه الفقض الحرارى من زجاج السياره يكون كبيرا جدا فيتم زوبان الثلج بسرعه واذا لم يزوب الثلج يبقى يجد عيوب فى دائره الهواء

3-اذا ضاغط تكييف السياره عندما يشتغل على سرعات متغيره يعطى نفس تاثير التبريد ولكن بنسبه صغير على السرعات المنخفضه

- بالنسبه للكروسيد 82 صممام تنضيم الضغط داخل المبخر الى حضرتك بتفول عليه مش موجود فيها اساسا وعربيتك كانت شغاله كويسولما باض علايه التكيف بتاع رفع rpm بدات تعمل ثلج مع ان ده ملوش علاقه بتكوين الثلج بتاتا (كان ولدى معه كروسيدا 84 تكيفها اكثر من ممتاز مع انها استيشن )

4-بالنسبه للنكات الى حضرتك كاتبها ده انواع من صممامات التمدد سواء كانت حراريه او اتوماتكيه الى انا اشرت لها سابقا لانواع الصممامات وليست الهدف الاسساسى تثبيت الضغط انما تثبيت درجه حراره التبخير للفريون وذلك للوصول لدرجه معينه وذلك للتغيرات الحادثه فى حيز التبريد ويوجد منه ثابت اى درجه حراره التبخيرالخارجه منه لاتتغير بتغير الضغط ويتم ضبطه على درجه معينه فى الصنع وصممام تمدد متغير اى المستخدم يضبط الدرجه حسب حراره التبخر المطلوبه ويتم استخدامها فى المنشات الصناعيه الكبيره والتجاريه

5-فى حالات قليله جدا يتم عمل ثلج فى مبخر تكييف السياره ويكون ذلك دليل على كفائه الدائره الميكانيكيه للتكييف انما يوجد عيب فى دائره الهواء لابد من اصلاحها وذلك العيب لا يتطلب استعمال صمام تمدد متغير الضغط لكن يتم اصلا العيب

6- عند تصميم الى سياره يمكن وضع اجهزه تحسن اداء السياره مثل abs الى فى الفرامل بس لو مش موجود الفرامل هتشتغل برده كذالك الصمام الى حضرتك بتتكلم عليه لايضر اذا استعمله فى السياره ولكن يعتبر تكلف ذائده والهدف منها لن نستفيد منه بدرجه كبيره مين منا بيشتكى من تكون ثلج فى مبخر السياره واذا تكون ثلج يبقى مهناه يوجد عيب فى دائره الهواء ( تكييف البيت عندما يكون فلتر الهواء مسدود لا يحدث تاثير هواء فى الغرفه ونجد ان المبخر بدء بتكوين ثلج )
اسف على الاطاله
قديم 08-07-2011, 05:37 PM
الصورة الرمزية borio1704

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة essamenen مشاهدة المشاركة

اخى العزيز
انا بتكلم عن جزء وحضرتك بتتكلم عن جزا اخر
سوف اقسم كلامى الى نقاط لو فى نقطه مش واضحه انا مستعد للنقاش فيها بس نحدد النقطه

1-الصمام الى انا بتكلم عليه هو وظيفته هو تعليه rpm فليلا ليرفع قدره المحرك لتشغيل التكييف وهو موجود فى كل التكيفات قديمه وحديثه ويوجد منه نوعين ميكانيكى بيتركب مه المانفول والثانى كهربى وبيعطى الامر الى الكمبيوتر
اما الجزء الى حضرتك بتتكلم عليه هو عوامل تزود كفئه التبريد

2-الفريون المستخدم فى تكييف السيارات هو فريون 12 او 134a وهو نفسه الى موجود فى الثلاجات بينما الفريون المستخدم فى التكييفات المنزليه 22
بالنسبه للثلاجه المنزليه يكون ضغط المبخر 10 ps وذلك لانها يوجد بها تجميد عندما يتلف الضاغط (الثلاجه المنزليه يفوت) لايستطيع للوصول لضغط 10 انما 20 او 30 وتكون داخل الثلاجه تبريد فقط دون تجميد اذا لابد من الوصول الى ضغط 10 الو اقل لحدوث التجميد اتفقنا كده
بالنسبه لضاغط السياره عند تشغيل التكييف على السلانسيه يكون الضغط على 30 يعطى فى تلك الحاله تبريد (زى التبريد الى موجود فى كابينه الثلاجه المنزليه عند تفويت الظاغط )بس يبيدى تاثير تبريفقط مش تجميدد, قشطه
لما نمشى بالعربيه وسرعه محرك السياره بيوصل الى 4000 rpm يكون ضغط السحب (المبخر ) وصل الى 10 او 5 psi طبعا هيعمل ثلج على المبخر ( ثلاجه العربيه ) التلج ده المفرض يسيح على طول ليه لان الهواء المفروض يسيح الثلج ليه الفقض الحرارى من زجاج السياره يكون كبيرا جدا فيتم زوبان الثلج بسرعه واذا لم يزوب الثلج يبقى يجد عيوب فى دائره الهواء

3-اذا ضاغط تكييف السياره عندما يشتغل على سرعات متغيره يعطى نفس تاثير التبريد ولكن بنسبه صغير على السرعات المنخفضه

- بالنسبه للكروسيد 82 صممام تنضيم الضغط داخل المبخر الى حضرتك بتفول عليه مش موجود فيها اساسا وعربيتك كانت شغاله كويسولما باض علايه التكيف بتاع رفع rpm بدات تعمل ثلج مع ان ده ملوش علاقه بتكوين الثلج بتاتا (كان ولدى معه كروسيدا 84 تكيفها اكثر من ممتاز مع انها استيشن )

4-بالنسبه للنكات الى حضرتك كاتبها ده انواع من صممامات التمدد سواء كانت حراريه او اتوماتكيه الى انا اشرت لها سابقا لانواع الصممامات وليست الهدف الاسساسى تثبيت الضغط انما تثبيت درجه حراره التبخير للفريون وذلك للوصول لدرجه معينه وذلك للتغيرات الحادثه فى حيز التبريد ويوجد منه ثابت اى درجه حراره التبخيرالخارجه منه لاتتغير بتغير الضغط ويتم ضبطه على درجه معينه فى الصنع وصممام تمدد متغير اى المستخدم يضبط الدرجه حسب حراره التبخر المطلوبه ويتم استخدامها فى المنشات الصناعيه الكبيره والتجاريه

5-فى حالات قليله جدا يتم عمل ثلج فى مبخر تكييف السياره ويكون ذلك دليل على كفائه الدائره الميكانيكيه للتكييف انما يوجد عيب فى دائره الهواء لابد من اصلاحها وذلك العيب لا يتطلب استعمال صمام تمدد متغير الضغط لكن يتم اصلا العيب

6- عند تصميم الى سياره يمكن وضع اجهزه تحسن اداء السياره مثل abs الى فى الفرامل بس لو مش موجود الفرامل هتشتغل برده كذالك الصمام الى حضرتك بتتكلم عليه لايضر اذا استعمله فى السياره ولكن يعتبر تكلف ذائده والهدف منها لن نستفيد منه بدرجه كبيره مين منا بيشتكى من تكون ثلج فى مبخر السياره واذا تكون ثلج يبقى مهناه يوجد عيب فى دائره الهواء ( تكييف البيت عندما يكون فلتر الهواء مسدود لا يحدث تاثير هواء فى الغرفه ونجد ان المبخر بدء بتكوين ثلج )
اسف على الاطاله

اتفق معاك في النقطتين 1 ، 2
انما باقي النقاط أنا مش معاك فيها بصراحة

وخلينا نمسك نقطة نقطة

النقطة 3
تغير سرعة الضاغط أكيد هتغير قوة التبريد، والدليل من كلام حضرتك نفسه اللي كاتبه في النقطة 2....
"لما نمشى بالعربيه وسرعه محرك السياره بيوصل الى 4000 rpm يكون ضغط السحب (المبخر ) وصل الى 10 او 5 psi طبعا هيعمل ثلج على المبخر"

بس المشكلة اللي بتنكلم عليها هي الحصول على درجة حرارة شبه ثابتة داخل المبخر عن طريق ضبط الضغط جواه

وبالنسبة للكريسيدا... أنا مصدقك إن الكريسيدا 84 ممكن مايكونش فيها نفس الصمام لإن معدل التطوير في الموديلات الياباني في الفترة دي كان عالي جدا، بحيث إنك ممكن تلاقي تعديلات ميكانيكية كتير قوي في نفس الموديل على حسب السوق، وانا لاحظت الكلام ده لما كنت بروح أشتري قطع غيار للعربية

على فكرة عربيتي كانت مواصفات خليجي من الكويت، وكان فيها المنظم اللي بقول لحضرتك عليه وأنا فكيته من جوه وانا اللي مركبه بإيدي وواخد بالي أنه واخد وصلة من المبخر ووصلة من الاكبانشن وبيودي على الضاغط

النقطة 4

درجة حرارة التبخير مرتبطة بالضغط بشكل مباشر ولكنها تختلف باختلاف نوع الفريون والدليل في هذا الرابط
http://www.e38.org/pparish/pt-table.htm
إذا لو الضغط انخفض درجة الحرارة حتنخفض مباشرة

النقطة 5

لاحظ إن الصمام اللي بتكلم عليه مش صمام التمدد

صمام التمدد مكانه دايما قبل المبخر
الصمام اللي بتكلم عليه (خلينا نسميه المنظم) مكانه دايما بعد المبخر

النقطة 6

أنا دورت شوية في النت وقدرت أوصل للمعلومات دي

أنظمة التكييف في السيارات واحدة من 3

1- نظام صمام التمدد + مستقبل/مجفف (Receiver/Dryer + Expansion Valve)
وده أبسط نظام، وبيعتمد إنه يفصل الضاغط لما درجة الحرارة توصل للمطلوب، ولكنه غير كفء في درجات الحرارة العالية جدا

2- نظام المجمع - أنبوبة الفوهه (Accumulator - Orifice Tube)
وهنا المجمع هو اللي بيعوض فرق الضغط داخل دايرة التبريد والمبخر، وهو ده النظام المستعمل حاليا في السيارات الجديدة

3- نظام صمام خنق الشفط (Suction Throttling Valve)
وهنا المنظم هو اللي بيضبط الضغط داخل دايرة التبريد والمبخر، والمنظم ده فيه منه نوعين:
Suction Throttling Valve - STV
Pilot Operated Tube - POA
والنظام ده أكثرهم تعقيدا وأكثرهم استهلاك للوقود، لإنه بيخلي الضاغط شغال علطول من غير ما يفصل بسبب الوصول لدرجة الحرارة المطلوبة، ولكنه الأكثر كفاءة في درجات الحرارة العالية جدا

وحضرتك ممكن ترجع للروابط دي لمعلومات أكتر
http://www.e38.org/pparish/ac_works.htm
http://www.aircondition.com/dsmobileac/expvalve.html
http://www.cardictionary.com/definit...ing-valve.html
http://what-when-how.com/automobile/...ol-automobile/
http://www.brighthub.com/engineering...les/58365.aspx