العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > تعديلات رفع الاداء

تعديلات رفع الاداء car performance tuning - قسم خاص بتعديلات رفع أداء السيارة من محرك وأجهزة تعليق وفرامل الخ ...

قديم 12-05-2012, 11:25 AM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سيتم البدء ان شاء الله فى عمل مشروع انتاج الهيدروجين من الماء فهل من مساعد

فيه مشكلة بتواجهنى وبصراحه مهمه جداااا

وهى الامان

لان الغاز الصاعد من التجربة اللى هنعملها
ليس الهيدروجين فقط ولكن مزيج بين الهيدروجين النقى والاكسجين النقى

واسمه الهيدرواكسى

وده ممكن ينفجر فى اى وقت بدون اى شرارة فهل احد يعرف كيفية فصل الغازين

جروب رابطه هيونداى اكسيل على
Facebook
اضغط هنا
-------------------------
للبيع قطع غيار السيارة هيونداى اكسيل
وكل السيارات الكورى
اضغط هنا
--------------------------
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات

سيد عصام
قديم 12-05-2012, 02:24 PM
الصورة الرمزية حازم شاهين
حازم شاهين حازم شاهين غير متواجد حالياً

من انا؟: متسامح و حسن النية
التخصص العملى: محاسب

حازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سيتم البدء ان شاء الله فى عمل مشروع انتاج الهيدروجين من الماء فهل من مساعد

مجهود طيب موفق بإذن الله
و الموضوع بقى فيه كمية معلومات رائعة لمحبى العلوم و التكنولوجيا
قديم 12-05-2012, 02:26 PM
cars admire
Guest

مميز شوف احنا فى مصر كده هنبداء متاءخرين جدا فا انت لازم تعبك ومجهودك على الاقل يوصلوا للنتيجة ديه وبعدين انت بنفسك تدخل عليها تعديلاتك الخاصة!!!!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sayed2077 مشاهدة المشاركة

فيه مشكلة بتواجهنى وبصراحه مهمه جداااا

وهى الامان

لان الغاز الصاعد من التجربة اللى هنعملها
ليس الهيدروجين فقط ولكن مزيج بين الهيدروجين النقى والاكسجين النقى

واسمه الهيدرواكسى

وده ممكن ينفجر فى اى وقت بدون اى شرارة فهل احد يعرف كيفية فصل الغازين

Hydrogen - Oxygen Separator Cell Build Mileage Report

شوف احنا فى مصر كده هنبداء متاءخرين جدا فا انت لازم تعبك ومجهودك على الاقل يوصلوا للنتيجة ديه وبعدين انت بنفسك تدخل عليها تعديلاتك الخاصة!!!!

:C HUBBY~36:
قديم 12-05-2012, 02:58 PM
cars admire
Guest

Hisham.Elgazzar, حازم شاهين

قديم 12-05-2012, 03:05 PM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute

الف شكر لتشجيعك يا استاذ حازم وادعيلنا ربنا يوفقنا

وطبعا مش عارف اشكرك ازاى يا استاذ كارس ادمير على مجهودك الجبار وبصراحه اخر فيديوهات كانت اكثر من رائعه و ان شاء الله النهارده هنزل اخد البطارية من الراجل بتاع البطاريات و المياه ولكن فيه حاجة دلوقت مش فاهمها الشرائح الموجوده فى البطارية انا طبعا هشيلها وهرميها وهجيب شرائح اخرى بدلا منها حضرتك اجيب شرائح ستانلس ستيل وتبقى فى حدود سمك اد ايه

وعموما يا استاذ كارس ادمير

زى ما انا قولت انا دلوقت فى المرحلة الاولى من المشروع
وهى مرحلة (صنع الخلية القادرة على توليد الهيدروجين)
فلو عرفنا ازاى نعمل ديه مظبوط وان شاء الله هنعملها هيبقى بعد كدا كله سهل بامر الله
بس طبعا عاوز اعملها ان الامان بتاع التشغيل بتاعها يوصل لحد كبير لانى الى الان بتواجهنى مشكلة ان الغاز الناتج هو مزيج الاكسجين والهيدروجين
فيه حاجه بتقول ان الماء لما هيتفكك هيبقى على الشرائح السالبه بيطلع منها اكسجين فقط و الشراح الموجبه اكسجين فقط وان احنا لازم نعمل حاجه بحيث يبقى طالع من الخلية فتحتين
فتحه للهيدروجين فقط
واخرى للاكسجين فقط وانا هبقى احط مشاركه لواحد عمل كده فالبطارية انفجرت منه وبصراحه مش عارف هل بيقول كده لانه عاوز يخوفنا ولا بيقول كده علشان فعلا صادق وربنا ييسر لنا الامور ان شاء الله

جروب رابطه هيونداى اكسيل على
Facebook
اضغط هنا
-------------------------
للبيع قطع غيار السيارة هيونداى اكسيل
وكل السيارات الكورى
اضغط هنا
--------------------------
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات

سيد عصام