العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الامريكية > جيب Jeep

قديم 08-12-2011, 10:44 AM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عاوز اشترى جيب شيروكى تنصحونى باية

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MAGEDTOHAMI مشاهدة المشاركة

والله اانا معاك فموضوع الشيروكي ده بس انا طويل 187 فمش عارف هل هتناسبني ولا لا يعني لو قارناها بالشاهين فالمساحه هتبقى اوسع ولا زيها ولا اديق ياريت حد يقولي ايه اوسع عربية فحدود الخمسينات وتكون ستيبل وقطعها متوفرة
اعتقد حضرتك حتكون مرتاح فيها وا نت سايق اكتر من الشاهين , الكنبة الخلفية ضيقة حبتين

فى رينج المبلغ ده .. اعتقد ممكن الفيتارا او التيريوس موديل اواخر التسعينات ... و ممكن الرانجلر نفس الموديلات ... او النيفا يا سلام .... ممكن موديلات 2008
قديم 09-12-2011, 06:46 PM
mik mik غير متواجد حالياً

mik has a spectacular aura aboutmik has a spectacular aura aboutmik has a spectacular aura about

يا جدعاااااااااااااااااااااا ااااااااااااان الي ميعرفش ميفتييييييش متعقدوش الراجل
بص ياعم العربية الشيروكي ال4 سلندر جميلة بجد عيبها الوحيد الضريبة بتاعتها غير كدا لو الموتور مش تعبان هتاخد منها احلي شغل ومش بتاكل بنزين وقطع غيارها ممكن تلاقيها باسعار قطع غيار عربيات كوري كتير ومتسمعش كلام الي يقولك قطع غيار نار وبنزين بالهبل والحجات دي انت اسال حد معاة العربية واسال علي قطع الغيار بنفسك هتتصدم لانك هتعرف ان الناس بتكبر المواضيع اوي ان العربية مظلووووووووومة جدا
بالنسبة للعربية انت هتشتري بالسعر دا شكل اول التسعينات بس حاول تزود شوية عشان تلاقي حاجة نضيفة
العربية طبعا مش محتاجة شرح ومعروف ثباتها وقوتها
هي افضل من اللبرتي الي بعدها بمرااااااااااااحل
حاول لو انت حابب عربية متدورش عالي الناس هيقولوهولك لان انت الي هتسوق مش هما
واي خدمة انا تحت امرك
قديم 10-12-2011, 06:58 PM
the joker the joker غير متواجد حالياً

the joker will become famous soon enough

انا هقول لحضرتك اللى انا اعرفة لانها كانت معايا موديل 1992 4 سلندر
اولا بالنسبة لاستهلاك البنزين لو العربية مظبوطة
ال4 سلندر 13.8 ليتر لكل 100 كم جوة البلد
11.2 ليتر لكل 100 كم عالطريق السريع
ال6 سلندر16.8 ليتر لكل 100 كم جوة البلد
13.1 ليتر لكل 100 كم عالطريق السريع
ثانيا بالنسبة للضريبة سواء 4 سلندر او 6 سلندر الضريبة 1160 لان العربية عدى عليها 10 سنين
قطع الغيار مش غالية لو قارنها بمثيلاتها وعشان حضرتك تتاكد انزل شارع شامبليون والحرفيين
لان دى اماكن بيع قطع غيارها واسال بنفسك عشان تتفاجأ لان فعلا فى تهويل بالنسبة لاسعار قطع الغيار مع ملاحظة ان اسعار قطع غيار ال4 سلندر اغلى من ال6 سلندر ولكن مش بفارق كبير
قطع الغيارالاصلية معمرة جدا جدا واسمها موبار وهتلاقى فى منها الصينى والتايوانى
ثالثا بالنسبة للمواتير
ال4 سلندر 2500 سى سى
130 حصان
عزم 203 نيوتن
ال6 سلندر 4000 سى سى
190 حصان
عزم 305 نيوتن
الشيروكى عامة اسف فى اللفظ حمارة شغل متقولش لأ على حاجة ولكن فى المقابل ايدك فيها
بمعنى متستناش لما العطل يكبر
وفعلا زى مالاخ الفاضل قال ان العربية دية مظلومة جدا جدا ولولا الكلام والاشاعات اللى طلعة عالعربية مكنتش هتلاقى حتى موديل الثمنينات فى الخمسينات
وبردة زى مالاخ الفاضل قال ان بالسعر دة هتشترى اول التسعينات مع العلم ان الشكل بتاع التسعينات كانت بدايتة من 1984 الى 1997 بعد كدة من 1998 الى 2001 كان فى تغيير فى الشكل مش كبير اوى من برة وكان فى تغيير كبير من جوة ودة الموديل اللى هو قبل الليبرتى
واى استفسار انا تحت امر حضرتك
واللة اعلى واعلم فيما قلت
قديم 10-12-2011, 08:35 PM
ehab98 ehab98 غير متواجد حالياً

ehab98 will become famous soon enoughehab98 will become famous soon enough

هي العربية دي ركوبتها عشرة علي عشرة .. و في السحب و الثبات ملهاش مثيل طبعا انا بتكلم عن 6 سلندر لكن العربية دي بتعطل كهربا كتير و في مشاكل في الضفيرة بتاعتها..
انا بشرف علي صيانة السيارات في الشركة الي انا بشتغل فيها و بقولك الكلام دة من خلال متبعتي للسيارات الشروكي الي عندنا.
فا انت لو تقدر تستحمل انك كل شوية تتابع اعطالها .. و تقدر تستحمل الضريبة بتاعتها توكل علي الله لان العربية كا ركوبة اكثر من رائعة.
قديم 10-12-2011, 09:53 PM
the joker the joker غير متواجد حالياً

the joker will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ehab98 مشاهدة المشاركة

هي العربية دي ركوبتها عشرة علي عشرة .. و في السحب و الثبات ملهاش مثيل طبعا انا بتكلم عن 6 سلندر لكن العربية دي بتعطل كهربا كتير و في مشاكل في الضفيرة بتاعتها..
انا بشرف علي صيانة السيارات في الشركة الي انا بشتغل فيها و بقولك الكلام دة من خلال متبعتي للسيارات الشروكي الي عندنا.
فا انت لو تقدر تستحمل انك كل شوية تتابع اعطالها .. و تقدر تستحمل الضريبة بتاعتها توكل علي الله لان العربية كا ركوبة اكثر من رائعة.
انا كانت معايا العربية وقعدت معايا فوق ال9 سنين هى عامة كهربتها رخمة ومحتاجة حد بيفهم فيها لان مش اى حد يشتغل فيها ودة من خلال تجربتى لان طلع عينى الغيط ملقيت كهربائى محترم فياريت حضرتك توضح يعنى اية بتعطل كهربا كتير واية المشاكل اللى فى الضفيرة ؟
وزى مقلت قبل كدة ان العربية دية واى عربية لو اخدت بالك منها ومن صيانتها مش هتحس بيها