العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > برايد Pride

برايد Pride اقدم سيارات كيا انتشاراً فى مصر تم اعادة تجميعها استنادا على موديل فورد - مازدا المسماه فورد فيستيفا او مازدا 121 ويعاد تصنيعها فى ايران وسوريا حتى الان

قديم 30-04-2010, 06:17 PM
mr.fooz mr.fooz غير متواجد حالياً

mr.fooz is on a distinguished road
مشط اسبراتير كيـــا بـــرايــــد

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اولا : اول موضوع ليا فى هذا المنتدى العريق
انا عندى كيا برايد سيدان 1999 وبسم الله ما شاء الله سيارة جميلة مبتقولش معايا لا وبالذات عفشتها رائعة وانا بعتز بيها جدا ولاكن انا عندى مشكلة ياريت حد يساعدنى فيها انا اشتريت العربية مستعملة من 3 سنوات وكل الى بعملو فيها الصيانة الدورية بتاعتها بوجيهات وتغيير زيت تربيط عفشة وهكذا لاكن المشكلة عندى فى مشط الاسبراتير ( الابلتين )من ساعت ما اشتريتها كل شهرين او اكثر المشط يتحرق جبت مشط جديد صينى اتحرق بردو روحت جبت مشط استيراد من الحرفيين كلفنى 300 جنية بردة اتحرق على طول وقطع خالص جبت مشط كورى لاكن مش اصلى ب 220 جنية جديد بردو قطع بعد شهر ونص اول ما اشيل رجلى من على دواسة البنزين تبطل وبعدين جبت كذا واحد صينى منو رخيص ومنو بيعد نفس الوقت لغايط ما جبت واحد صينى طلع بايظ وهوة جديد روحت التوفيقية جبت واحد جديد شبة الاصلى امبارح ب180 جنية ودى اخر محاولة وزهقت انا عايز حد يقولى حل كويس عايز مشط اصلى كويس وجيت اغير الاسبراتير كلو قالولى سليم مفهوش حاجة انا عايز اعرف الحل لو حد عندو نفس المشكلة يقولى اجيب مشط كويس منين يعيش معايا ولكم جزيل الشكر وارجو الرد
قديم 06-05-2010, 04:53 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مشط اسبراتير كيـــا بـــرايــــد

مشكلة العربيات الاقتصاديه والمنتشره زى البرايد والانوس والاكسنت والشاهين والفيات القديم ان ساعات قطع الغيار بتبقى منتشره وليها كذا بديل ورخيصه بس فى نفس الوقت مش بجودة كافيه لان السوق بيبقى اتفتح والتجار بتحاول تجيب ارخص حاجة وخلاص

فانت مهم تعمل حاجتين
اول حاجة تتاكد ان الكهرباء عموماً مظبوطه وان مفيش سبب بيخلى المشط يتحرق منك بسرعه فلازم تراجع على الضفيره واى سلوك فرعيه والفيش والدينامو والموبينه وكله كله واعتبرها صيانه وتجديد شامل للكهرباء وده مش كتير على عربيه عمرها 11 سنه ولو حتى اضريت تغير اكتر من جزء هيبقى اوفر اريح من انك تغير كذا حاجة على فترات وزى ما بيقولو تفتح بقها

الحاجة التانيه تروح للجندى اللى ف شارع دمشق ده تاجر محترم وامين وبيقولك على البدائل اللى عنده سواء اصليه او من مكان تانى وبيقولك كويسه ولا لاء ولو فيه كويس موجود بس هو مبينزلهوش علشان الزباين عايزة الرخيص بيجبلك هو الاصلى بالطلب

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 19-05-2010, 12:00 AM

شكرا جزيلا اخ نور والى الامام
قديم 19-05-2010, 01:04 AM
remomeme remomeme غير متواجد حالياً
من انا؟: A girl love to drive fast
التخصص العملى: Multimedia Designer
هواياتي: Graphics, touring the archeological places and internet

remomeme is just really niceremomeme is just really niceremomeme is just really niceremomeme is just really nice

مرسي ليك علي المعلومات دي ptmnlo123per122
قديم 08-09-2010, 01:07 AM

الحمد لله المشط ماشى معايا كويس جدا والحمد لله ربنا يبارك فية ان شاء الله