العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > جسم و هيكل السيارة

جسم و هيكل السيارة الموضوعات الخاصة بصيانة جسم و هيكل و زجاج و حليات السيارة

قديم 04-12-2012, 01:02 AM
الصورة الرمزية myson medo
myson medo myson medo غير متواجد حالياً
من انا؟: مسلمة

myson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: استفسر عن دهان سيارتك !!!!!!!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أيمن الروبي مشاهدة المشاركة

حضرتك بالنسبه للحفاظ علي الدهان اطول فتره ممكنه لو العربيه ميتالك اثناء رش الورنيش بعد البويه المط يفضل اضافة مصلب ( مثبت ) اسكنز خامته جيده جدا طبعا وبالبلدي بيعضم الورنيش ضد عوامل الجو الخارجيه بس من الملاحظ ان عربيت حضرتك لسه مرشتش يبقي تتبع الاتي في حالة وجود تراب علي السياره لازم تمسحه بحاجه زفره علشان التراب بيمرع البويه يعني بيخربشها عدم رمي مياه علي العربيه اثناء وجودها في الشمس وخاصة في الصيف
اما بالنسبه لنوع دهان السياره انا بصراحه معرفش بس خامة عاديه نظرا لاستهلاكهم كميات كبيره وعلي فكره لو دققت في العربيه اثناء استلامها لازم تلاقي غلطات

اما بالنسبه للأكصدامات لو اللون ميتالك لازم الاكصدام كله لأن لو اترش حته منه الورنيش بيعلم اسود حوالين المرمه المرشرشه اما لو اللون ساده ممكن ترش حته منه ثم يتم صنفرة الاكصدام بالكامل بصنفه ناعمه 1200 او 1500 ثم تلميعه بالكمبوند الفرن وليس الدوكو ثم بالبوليش
واسف علي التأخير

شكرا للافادة بس معلش كنت عاوزة اعرف يعنى ايه ( تمسحه بحاجة زفرة )
ويعنى ايه ( تمرع البويه ) وشكرا ليك
وطبعا انا عارفة البوية

https://www.facebook.com/weam.mohamed.718
قديم 04-12-2012, 01:09 AM
الصورة الرمزية أيمن الروبي
أيمن الروبي أيمن الروبي غير متواجد حالياً
التخصص العملى: تجديد السيارات

أيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة myson medo مشاهدة المشاركة

شكرا للافادة بس معلش كنت عاوزة اعرف يعنى ايه ( تمسحه بحاجة زفرة )
ويعنى ايه ( تمرع البويه ) وشكرا ليك
وطبعا انا عارفة البوية

حضرتك يعني فوطه متزفره بزيت عربيات قديم او في في المولات التجاريه زي كارفور وهايبر وان مساحه بيد زفره
تمرع البويه يعني تخربش البويه
ودي صورة الممسحه الزفره الل بتتباع في كارفور

استفسر عن دهان سيارتك !!!

اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك

ورشة إيه آي أوتو بينت لسمكرة ودهان السيارات
قديم 04-12-2012, 06:31 AM
الصورة الرمزية svneleven
svneleven svneleven غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس قوي و الات كهربيه
هواياتي: السيارات و الكمبيوتر

svneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond repute

اولا مش عمليه وفي ناس كتير جربتها وبدون فائده ولو الخدش واصل للصاج مستحيل تملاه لأنها ببساطه مش هتأدي وظيفة المعجون اما لو خربوش ظاهري ومش عميق ممكن تستبدله عن طريق تلميع الخربوش بالكمبوند ثم البولش والنتيجه واحده وبالعكس الكومبوند والبولش ارخص
جزاك الله كل خير.
قديم 04-12-2012, 12:18 PM
الصورة الرمزية myson medo
myson medo myson medo غير متواجد حالياً
من انا؟: مسلمة

myson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond repute

حضرتك يعني فوطه متزفره بزيت عربيات قديم او في في المولات التجاريه زي كارفور وهايبر وان مساحه بيد زفره
تمرع البويه يعني تخربش البويه
ودي صورة الممسحه الزفره الل بتتباع في كارفور

شكراااااااااااااا للافاااااااااااااادة

https://www.facebook.com/weam.mohamed.718
قديم 04-12-2012, 02:12 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة myson medo مشاهدة المشاركة

حطها فى جراج واقفل عليها: 01FDAB~189::3 6_1_1[1]:

وممكن كمان لو مش هتحطها فى جراج . تغطيها

: 12EA6C~133:
السلام عليكم
على فكره حظي وحش مع الغطيان
كان عندي زمان 505 ولم اكن اغطيها ابدا واول يوم اشتريت الغطاء واحترمتها واحد ابن حلال من الجيران كان بيشرب سيجاره ورمي العقب جه على الفرش والحمد لله ولع بس لحقت العربيه
وسيارتي اللانوس السابقه كنت كل ما اغطيها كنت اجدها في الصباح لما اشيل الغطاء متجرحه ولما ما احطش الغطاء كنت لااجد اي تجريح او خربشه جديد
بصراحه خايف اغطي العربيه الي معايا لأن اتربالي عقده من الغطاء
ولا يوجد جراج قريب من سكني
: CONGRA~238:

والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين

الكلمات الدليلية
استفسار, فرن, سيارات جديدة, دهان وسمكرة سيارات