العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 23-12-2009, 04:21 PM
الصورة الرمزية الكشفى
الكشفى الكشفى غير متواجد حالياً

الكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: محتار بين <<نوبيرا2 - لانوس2>> اشتري ايه فيهم.؟؟

انا عن نفسى قطعت بللانوس مسافات كبيرة من القاهرة الى الاقصر ومن الاقصر الى سوهاج فى يوم واحد وكانت ما شاء الله وانا بصراحة من ناحية الشكل استخف دم اللانوس عن النوبييرا اما من جوة الله اعلم هو يعلم البطون
والله الموفق
قديم 23-12-2009, 04:52 PM
Most Wanted Most Wanted غير متواجد حالياً

Most Wanted is on a distinguished road
رد: محتار بين <<نوبيرا2 - لانوس2>> اشتري ايه فيهم.؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الكشفى مشاهدة المشاركة

انا عن نفسى قطعت بللانوس مسافات كبيرة من القاهرة الى الاقصر ومن الاقصر الى سوهاج فى يوم واحد وكانت ما شاء الله وانا بصراحة من ناحية الشكل استخف دم اللانوس عن النوبييرا اما من جوة الله اعلم هو يعلم البطون
والله الموفق
شكرا ياباشا
وربنا يوفق يارب باللى فيه الخير
وفى انتظار باقي الأخوة
قديم 23-12-2009, 05:02 PM
nilesmile nilesmile غير متواجد حالياً

nilesmile has a spectacular aura aboutnilesmile has a spectacular aura about

سلام عليكم ..... نفس السؤال اللى فى دماغى دلوقتى معايا 45 الى 50 الف اجيب بيهم لانوس و لا نوبيرا مع ان الاتنين نفس السعر .... انا حجاوبلك بعد شهرين تفحيص و تمحيص انا كمان دلوقتى بدور و الله ..... المهم من الاخر أكييييييييييد نوبيرا شوووف .... انا كان معايا ليجانزا قبل كدا سنه 2006-2008 و اظطريت ابيعها عشان الظروف المهم كانت عربية رقم 1 ملهاش حل زى السوناتا كدا .... المهم انا عاوز دلوقتى اشترى اقرب حاجا للليجانزا و اعتقد هيا النوبيرا فهى عربية واسعه فخمة من المقياس المصرى طبعا 1600 الموتور 2 كامه 16 بلف (صباب) تكييفها ممتاز اعتقد انها ثابته فى السعرات العالية تنفع عيله تابوهها مقبول شكلها مقبول .... اما اللانوس ماتور 1 كامه 1500 8 بلوف (صباب) شكلها عن نفسى موش عاجبنى خالص ... بحس انها ضيقه من جوا جايز عشان انا مليا ن شويه المهم انا موش شايف نفسى فيها ... بس دا رأيى ... مفيش اى نوع من انواع المقارنه بين اللانوس و النوبيرا .... زى ما تيجى كدا تقول عاوز اقارن مثلا الفيرنا بالالنترا مفيش مقارنه .....
المهم اللى اعرفه انو مشكلة النوبيرا الوحيدة عفشتها سيئه سيئه للغايه فهل تقدر تتغبل على الموضوع ده و تغير مقصات كل فترة ...... ان شاء الله عن نفسى انا مستنى اول الشهر اللى الاسعار اتمنا انها تنزل شويه و اجيب نوبيرا ان شاء الله فهى اقرب ما تكون لمعشوقتى القديمة اللى مفيش زيها الليجانزا ..... و شكرا
قديم 24-12-2009, 04:45 AM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

شكرا على معلومة الاثنى عشر صبابا
لكن اود ان اسال هنا سؤال محيرانى كيف السيارة 12 وعمودى كامة الغالب ان السيارات ذات 16 صمام اى ما يطلق علية فى عالم السيارات متعدده الصمامات وما فوق تكون ذات عمودى كامة اى انة نادرا ما نجد سيارة 12 صمام بعمودى كامة؟ انا مندهش ما الحكمة من عمودى الكامة هنا ! الا زيادة احتكاك على عدد محدود من الصمامات ؟ ولكم منى الاحترام الكريم وشكرا