العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > سلامتك على الطريق

سلامتك على الطريق خاص بالسلامة المرورية ووسائل الامان ونظم حماية البيئة

قديم 19-09-2009, 05:23 AM
drsherif drsherif غير متواجد حالياً

drsherif has a spectacular aura aboutdrsherif has a spectacular aura about
افتراضي رد: كم أكثر سرعة مشيت عليها؟؟؟

ana kont lsa mesafer el fayoum embare7 w deh awl mra asafer beha bel3rbya
w gebt beha 180 w kanet tamam bs mesh awe ya3ne belmatrix

w elly hdany eny kan m3aya e5waty bs
m3 el 3elm el takyeef kan mftoo7 :D
قديم 25-09-2009, 06:56 PM
الصورة الرمزية mostafa2000
mostafa2000 mostafa2000 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس استشاري وصاحب مكتب هندسي
هواياتي: القراءة وتنس الطاولة والسيارات

mostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond repute

fficeffice" />
اكبر سرعة مشيت عليها 180-190
عملت الكارثة دي في طريق مصر اسكندرية الصحراوي
السبب كنت بشد مع بي ام ومرسيدس
العربية اوكتافيا اية فور
العربية ماشاء اللة كانت ثابتة جدا
حسيت ان اللى بعملة دة تهريج
ptmnlo123per1106
قديم 25-09-2009, 11:59 PM
Kaza Miza Kaza Miza غير متواجد حالياً

Kaza Miza is a jewel in the roughKaza Miza is a jewel in the roughKaza Miza is a jewel in the rough

160

طريق اسماعلية الصحراوى

ومش حكررها تانى
قديم 26-09-2009, 01:14 AM
Etsh Etsh غير متواجد حالياً

Etsh has a reputation beyond reputeEtsh has a reputation beyond reputeEtsh has a reputation beyond reputeEtsh has a reputation beyond reputeEtsh has a reputation beyond reputeEtsh has a reputation beyond reputeEtsh has a reputation beyond reputeEtsh has a reputation beyond reputeEtsh has a reputation beyond reputeEtsh has a reputation beyond reputeEtsh has a reputation beyond repute

185 ميل.....دى أقصى سرع جبتها......أنا بصراحه معرفش الميل كام كيلو
المكان: طريق الشيخ زايد -دولة الإمارات
عدد الركاب 2 "العبد لله و أبن خالتى"
السيارة بورا موديل 2003 فولكس فاجن
السبب ...شد مع لانسر ريفليوشن
الأحساس......عارفين أغنية طاير طاير طاير ...أما طاي......أيوه ه ه ه ه ه ه هو ده
هل أرغب بتكرار التجربه...........نعم بس مش 260 ..أنا جربت بعربيتى على قدى 220 و كانت ذى الفل و كده رضا على طريق العين السخنة بس كنت مرعوب لأنى كنت خايف من الطريق نفسه تظهر لى حفرة و لا مغرز سعيتها لو حتى بورشا مش هاتسد مع شوارع مصر

’أليكم مواصفات السيارة
طبعا هى ماكنتش بورا خالص...اللهم إلا الشكل لكن أبن خالى كان مسقط فيها المواصفات الأتيه و دى حسب كلامه كلفته حوالى 90 ألف درهم غير ثمن العربيه الأصلى

الموصفات
موتور أودى تى تى توين شارج
2 أنبوب نيتوجين شحن مباشر
عفشة رياضه كاملة + شدادات موتور عرضية
الجير بوكس و العدادت تم تغييرها بالكامل لتصبح 6 سرعات أماميه و عداد السرعات أصبح بالميل

طبعا أنا ماكنتش ناوى أجرى و ماكنتش عارف أن العربيه ممكن تعمل كده بس هو اللى سخنى و قالى أجرى و مالكش دعوه العربيه مش هاتقول لأ....و هانسيب الأخ صاحب الريفليوشن يعيط ورانا ....و هذا ما حدث أول ما أبتدينا نشد الريفليوشن طلعت بس هو ما فلتش و أول ما أنا عديت الغيار الرابع كنت باجيبه و العربيه ذى ما يكون ركبها مئة عفريت و حسيت إنها بتفلفص منى و بعدين لقيتة بيفتح ذى تابلون فى مسند الذراع و قاللى تبت بق فى الدريكسيون عشان إحنا هانفلت منه ....بس بصراحة كانت العربيات قلت قصدنا و الطريق على مد البصر خالى من السيارات و بصيت لقيت نفسى أول ما كبس الذر العربيه بتزن أوه و ذى مايكون فى صوت صفاره من الخلف و فهمت أنو فتح نيتروس ذى الكلام اللى بشوفوا فى الأفلام ......و سعتها تبت فى الدريكسيون كأنى هاحضنو ........بس شفت الريفليوشن تبتعد فى المرأه بشكل مرعب ....ونظره على العداد لقيته يشير 185 ميل

سعيتها رجلى خفت من على الدواسه و قلتله بس كده كفايه إحنا وصلنالو الرسله اللى إحنا عايزها خصوصا أن العربيات أبتديت تبان و أنا مش عارف دى ممكن تقف أمتى.....و الحمد لله هديت و عديت بسلام ...بس هو هناك عايش على السرعات دى على طول
قديم 26-09-2009, 01:30 AM
الصورة الرمزية Kossama
Kossama Kossama غير متواجد حالياً
من انا؟: طبيب بشرى
التخصص العملى: طبيب مخ وأعصاب
هواياتي: سيارات/ إليكترونيات/ كرةسلة

Kossama is just really niceKossama is just really niceKossama is just really niceKossama is just really niceKossama is just really nice

أنا معايا كورسا 1600

أعلى سرعة مشيت عليها كانت 170 على طريق وادى النطرون(بعد الإطمئنان إن مافيش رادار طبعا ptmnlo123per1127)

لم أجرب مرة أخرى

د/ خالد أســامة