العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA

شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA شيري اسبرانزا CHERY SPERANZA شركة شيرى الصينية من اكبر الشركات الصينية بدات تستعين بتصميمات ايطالية وتقنيات متعددة لتقديم سيارات تجمع بين الاقتصادية والجمال تصنع بعض موديلاتها فى مصر تحت اسم اسبيرانزا ومن اشهر الموديلات اسبيرانزا تيجو - M11 - A516 - A620 -QQ - A11 - A15 -A3

موضوع مغلق

قديم 02-06-2010, 03:27 AM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute
افتراضي رد: السادة ملاك اسبرانزا الكرام .. الإجابة عن إستفساراتكم الفنية

ازاى فيها عيوب تقفيل وتصنيع ممكن توضح اكتر هى تقفيل المصنع الام مش مصرى واية بالضبط العيب الشائع فيها علما انها من وجهة نظرى تتفوق من ناحية الجودة على الاسبرانزا على الاقل مفيش ايد مصرية لمستها
كان فى سؤال اخر ممكن اعرف نسبة انضغاط السيارة الام 11 كم ؟
قديم 02-06-2010, 03:29 AM
الصورة الرمزية luckyman

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

على فكرة الاسبرانزا عربية مش وحشة المنتجة او بمعنى اصح المجمعة محليا واللى داخل فيها مكونات محلية هى الرديئة لكن شيرى مش غبية علشان تنتج سيارات معيبة وعيوب اية حلها سهل زى الكاوتش والاصوات لانها مشاكل كدابة مش نتيجة عيوب فنية لكن ردئة تصنيع وتجميع
قديم 02-06-2010, 11:53 AM
aelmostafa76 aelmostafa76 غير متواجد حالياً

aelmostafa76 is on a distinguished road

السلام عليكم
على فكرة يا جماعة ممكن الناس اللي بتقرأ المشكلات اللي انا كتبتها في الفقرة بتاعتي عن العربية A113 تفتكر أن العربية خردة و ان ازاي الواحد مستحمل اتلعيوب دي و هي عربية زيرو.
لأ و الله العربية حلوة و أحسن من المستعمل بس هو الموضوع إن انا كتبت كل الملاحظات اللي انا شايفها في العربية بس الحاجات دي مش تاعباني نفسيا بالدرجة اللي كان متصورها الأخ Sheekoo لكن لو الحاجات دي اتظبطت هكون في غاية السعادة لأن انا مقتنع تماما أن مافيش أي شيئ بيفضل على حاله من ساعة مالواحد بيشتريه لا بد ان يكون في كل يوم فيه نقصان حتى لو كنا مش بنلاحظه و هي دي سنة الحياة لكن الأهم بأه ان الحاجات دي نقدر نتداركها في وقتها و مانسبهاش لغاية ما تتزايد و تقضي على المنتج اللي احنا اشتريناه ايا كان. خصوصا أننا بالنسبة مثلا للإسبيرانزا نعتبر اشترينا منتج اقل في سعره كثيرا من نظيرها في السوق المصري مع وضع في الإعتبار الكماليات بتاعتها لأن الفرق في الحالة دي مش هيقل عن (من 10 الى 15 الف جنيه) فلو احنا حافظنا على العربية و أول بأول نسعى لتلافي أي مشكلة فيها فإحنا اللي كسبانين في الآخر مع وضع في الإعتبار أن حتى العربيات الغالية ساعات بيظهر فيا مشاكل غريبة رغم انها زيرو.
هذا فقط للإيضاح و ربنا يبارك لكل واحد في عربيته لأنه في الآخر دافع فيها الفات و الفلوس زي ما إحنا عارفين مش بتيجي بالساهل و ماحدش بيحب يرمي فلوسه في الأرض إلا لو كان مش تعبان فيها.
و أرجو ان الناس المسئولين عن التوكيلات يكونوا بيتابعوا حواراتنا دي و يتقوا الله فينا لأن مافيش حاجه في الدنيا تساوي أن واحد يكون شقيان في فلوسه و يظلموه يقوم يرفع ايده و يدعي عليهم و اكيد ربنا بيستجيب.
و شكرا
قديم 02-06-2010, 12:15 PM
aelmostafa76 aelmostafa76 غير متواجد حالياً

aelmostafa76 is on a distinguished road

و كمان احب اشكر الباشمهندس ايما على مجهوداته معانا و على فكرة يا هندسة انا اللي كلمتك امبارح عالموبايل (يوم الإثنين) و قلتلك اني باروح توكيل ابو رواش لأني من سكان مدينة 6 اكتوبر.
انا باشكرك جدا على اهتمامك و سعة صدرك في الرد على استفساراتي عبر التليفون رغم انك ماتعرفنيش قبل كدا و مافيش ليك مصلحة علشان تدوش نفسك بسماع شكوتي و محاولة مساعدتي فربنا يباركلك لأنك فعلا ادخلت السرور على قلبي فقط لأنك رديت عليا و ابديت اهتمامك انا فعلا كنت خلاص قربت افقد الأمل ان لسه فيه ناس بتتعامل كدا اليومين دول.
و شكرا ليك مرة تانية و ان شاء الله لما اروح ابو رواش هبقى اكلم حضرتك زي ما قلتلي علشان تكلم المهندس و توصيه عليا يمكن ربنا يهديهم و يهتموا شوية. و جزاكم الله خيرا
سلام عليكم
قديم 02-06-2010, 01:01 PM
الصورة الرمزية luckyman

[quote=aelmostafa76;192511]السلام عليكم
على فكرة يا جماعة ممكن الناس اللي بتقرأ المشكلات اللي انا كتبتها في الفقرة بتاعتي عن العربية A113 تفتكر أن العربية خردة و ان ازاي الواحد مستحمل اتلعيوب دي و هي عربية زيرو.
لأ و الله العربية حلوة و أحسن من المستعمل بس هو الموضوع إن انا كتبت كل الملاحظات اللي انا شايفها في العربية بس الحاجات دي مش تاعباني نفسيا بالدرجة اللي كان متصورها الأخ Sheekoo لكن لو الحاجات دي اتظبطت هكون في غاية السعادة لأن انا مقتنع تماما أن مافيش أي شيئ بيفضل على حاله من ساعة مالواحد بيشتريه لا بد ان يكون في كل يوم فيه نقصان حتى لو كنا مش بنلاحظه و هي دي سنة الحياة لكن الأهم بأه ان الحاجات دي نقدر نتداركها في وقتها و مانسبهاش لغاية ما تتزايد و تقضي على المنتج اللي احنا اشتريناه ايا كان. خصوصا أننا بالنسبة مثلا للإسبيرانزا نعتبر اشترينا منتج اقل في سعره كثيرا من نظيرها في السوق المصري مع وضع في الإعتبار الكماليات بتاعتها لأن الفرق في الحالة دي مش هيقل عن (من 10 الى 15 الف جنيه) فلو احنا حافظنا على العربية و أول بأول نسعى لتلافي أي مشكلة فيها فإحنا اللي كسبانين في الآخر مع وضع في الإعتبار أن حتى العربيات الغالية ساعات بيظهر فيا مشاكل غريبة رغم انها زيرو.
هذا فقط للإيضاح و ربنا يبارك لكل واحد في عربيته لأنه في الآخر دافع فيها الفات و الفلوس زي ما إحنا عارفين مش بتيجي بالساهل و ماحدش بيحب يرمي فلوسه في الأرض إلا لو كان مش تعبان فيها.
و أرجو ان الناس المسئولين عن التوكيلات يكونوا بيتابعوا حواراتنا دي و يتقوا الله فينا لأن مافيش حاجه في الدنيا تساوي أن واحد يكون شقيان في فلوسه و يظلموه يقوم يرفع ايده و يدعي عليهم و اكيد ربنا بيستجيب.
و شكرا[/quote

علشان يكون الكلام بمطنق ان الانسان لما يتجة للجديد والزيرو انة بريح باله من المستعمل ومشاكله وبيبعد عن المقامرة والمغامرة لان مهما كنت انت انسان او اى شخص محترف فى عالم السيارات فالسيارات المستعمله هى نوع من المغامرة الخ
والسيارة الزيرو الانسان بيستثمر امواله فيها وبيشترى معاها راحة البال انما اشوفك حضرتك تحط قائمة بمشاكل لسيارة لازالت جديدة فهنا المقلب الكبير والخازوق كمان انى اروح اشترى معدة كالسيارة بعشرات الالوف وسعرها ليس بالقليل احنا مش بنتكلم عن نظارة شمس من على الرصيف ب 10 جينية لو طلعت بايظة بنزعل عليها محل عربية وفى الاخر نقول بس والله حلوة مش فاهم يعنى اية لو تداركنا العيوب اول باول يعنى ابدا اصلح مشاكل تصنيع ومصنع وخامات لو الموضوع كدة فعلا تبقى كارثة
انا عارف وقرات فى الموقع هنا اكتر من مشكله والواضح انها مش حقيقية ومفتعله ولا يمكن تدخل العقل بخمسة تعريفة واحد بابة طار وهو ماشى بالاسبرانزا انا عارف ان دى مواضيع لا اساس لها من الصحة وان كان لها شىء من الصحة فهو اكيد عامل يرجع للمستخدم
بس عايز اعرف برضة انتم لية انا بحس كانكم بتسماعونة كلام دعايات شخصية اكتر ما هو واقع
يعنى توصل لانى افضل اقرا ان الخامات بايظة والكاوتش متخزن وذات جودة متدينة الخ وافضل ساكت
مين السبب اكيد مش اسبرانزا الشركة الام دة يرجع للمصنع المجمع محليا لو كدة فعلا يبقى نصاب وحرامى وفين الجهات الرقابية والمسؤولة لكن اللى انا قراتة جعلنى اشك اكتر لما لانى بخبرتى المتواضعة عرفت ان فى مشاكل زى برنامج حياتى مفتعلة مصممة مسبقا ياريت اللى بيضع اى مشاركة فى المنتدى يتحرى الدقة وكل حاجة تتحط ولك منى خالص الشكر والاحترام
موضوع مغلق