العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA

شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA شيري اسبرانزا CHERY SPERANZA شركة شيرى الصينية من اكبر الشركات الصينية بدات تستعين بتصميمات ايطالية وتقنيات متعددة لتقديم سيارات تجمع بين الاقتصادية والجمال تصنع بعض موديلاتها فى مصر تحت اسم اسبيرانزا ومن اشهر الموديلات اسبيرانزا تيجو - M11 - A516 - A620 -QQ - A11 - A15 -A3

موضوع مغلق

قديم 01-06-2010, 12:54 PM
aelmostafa76 aelmostafa76 غير متواجد حالياً

aelmostafa76 is on a distinguished road
افتراضي رد: السادة ملاك اسبرانزا الكرام .. الإجابة عن إستفساراتكم الفنية

يا باشمهندس ايمن انا من ملاك الأسبيرانزا A113 و عندي بعض المشاكل و ياريت حضرتك تدلني عالحلول و لو تعرف تساعدني فيها عند التوكيل اكون شاكر جدا. و هي كالتالي:
  1. صوت الموتور ارتفع كتير عن الأول مع اني مواظب على الصيانات الدورية و تغيير الزيت.
  2. الشكمان صوته اصبح مرتفع جدا و يبدو أنه اتخرم.
  3. عندي عضة في الفتيس مع النقلة الثالثة و المارشدير.
  4. الفرامل ضعيفة شوية و الهاند بريك كمان محتج يمسك احسن من كدا لأنه عالمنحدرات بيكون ضعيف.
  5. فيه صوت عالي مع الباور لو انا بلف الدريكسيون و انا واقف و كمان بتكون الطارة ثقيلة نسبيا.
  6. فيه تزييق من تحت العربية لما باجي اركبها خصوصا لو واقفة على ارض غير منتظمة.
  7. عندي مشكلة في النور و هي ان بقعة الضوء امام السيارة بتكون غير منتظمة مع الضوء القوي القريب و كأن فيه لمبة اتجاهها اعلى من التانية و لما قلتلهم في التوكيل دفعوني عشرين جنيه ضبط انوار مع اني في الضمان و قالولي انهم صلحوها و لما مشيت طبعا بعد ما دفعت لقيتهم معملوش حاجة _ منهم لله _ و ده كان في ابو رواش.
  8. عندي رعشة في السيارة عند تدوير الموتور و بتبان أوي في الدركسيون و كمان نفس الرعشة بتحصل و انا عالسرعة الثانية و بادوس بنزين بعد ما أكون ماشي على مهلي أوي.
ارجو يا هندسة الرد عليا رد توضيحي مع ارشادي للحلول و اسداء النصيحة.
و شكرا ليك على اهتمامك بنا.
قديم 01-06-2010, 01:01 PM
aelmostafa76 aelmostafa76 غير متواجد حالياً

aelmostafa76 is on a distinguished road

معلش يا بشمهندس فيه حاجه نسيت اذكرها
التوكيل غيرلي البوجيهات و فلتر البنزين عند 15000 كيلو و عرفت بعد كدا انه بيكون المفروض عند 20000 كيلو فإيه رأي سعدتك في الموضوع ده.
و شكرا
قديم 01-06-2010, 01:40 PM
الصورة الرمزية sheekoo
sheekoo sheekoo غير متواجد حالياً
من انا؟: محب للسيارات والاصدقاء
التخصص العملى: م. زراعى
هواياتي: النت ممارسة الرياضة التعرف على كل جديد فىالدنيا

sheekoo is a splendid one to beholdsheekoo is a splendid one to beholdsheekoo is a splendid one to beholdsheekoo is a splendid one to beholdsheekoo is a splendid one to beholdsheekoo is a splendid one to beholdsheekoo is a splendid one to behold

اية يا جماعة ال بسمعوة دة كل دى مشاكل مع عربيات جديدة مفروض ان محدش يشتكى منها خالص الا بعد 5 سنيين على الاقل انا شايف انكم تبيعوها وتجيبوة حاجة مستعملة(0ماركة لها اسم) وخسارة قريبة ولا مكسب بعيد اناوالله لو حصل معايا كده حبعها فورا لانى متخيل حجم النكد والهم ال مسبباة هذة السيارة لاصحابها وفى النهاية قدر الله وما شاء فعل
قديم 01-06-2010, 06:00 PM
الصورة الرمزية emad7759
emad7759 emad7759 غير متواجد حالياً

emad7759 has a reputation beyond reputeemad7759 has a reputation beyond reputeemad7759 has a reputation beyond reputeemad7759 has a reputation beyond reputeemad7759 has a reputation beyond reputeemad7759 has a reputation beyond reputeemad7759 has a reputation beyond reputeemad7759 has a reputation beyond reputeemad7759 has a reputation beyond reputeemad7759 has a reputation beyond reputeemad7759 has a reputation beyond repute

معلشى ياباشمهندس هتعبك معيا

انا عندى العربيه وهى الام11 كلت كوتش الخلفى من الداخل

ايه السبب فى اكل الكاوتش من الداخل والكوتش ده الى حصل فيه تاكل ده هيدغير على حسابى ولا على حساب التوكيل

وياتر العيب ده ليه تصليح ولا لاء وشكرا ليك على الردود الصريحه والجميله

ولله لك منى كل تقدير واحترام
قديم 01-06-2010, 10:57 PM
الصورة الرمزية fineart607
fineart607 fineart607 غير متواجد حالياً
من انا؟: mahmoud
التخصص العملى: جيولوجى
هواياتي: السيارات - رسم -

fineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond repute

انا بقى ماكينة الزجاج الكهربائى بخ بخ بخ
بس بصدق الحمد لله تكنو سيرفس جسر السويس 2 عالم زبالة قالوا اسبوع ومحدش اتصل ولا هيتصلوا
حسبنا الله ونعم الوكيل
فى توكيل امداد صلاح سالم محترم والتزم واتصلوا وغيروها

انا نفسى العربيه دى مش يظهر حاجه تانى فيها حسبنا الله ونعم الوكيل فى كل مهمل وكاذب ولا يتقن عمله
انا السبب اننا اشتريناها يا رب سامحنى
موضوع مغلق