العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > تقسيط السيارات

تقسيط السيارات قسم خاص بتقسيط السيارات فى مصر - عروض تقسيط سيارات - معارض تقسيط سيارات - تقسيط بنكى - تقسيط مباشر - تقسيط مستعمل

قديم 30-01-2010, 09:14 PM
MaXx MaXx غير متواجد حالياً

MaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond repute
افتراضي رد: التقسيط ,,, و الحرام و الحلال موضوع عايز تتكلموا معايا فيه ...

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة وائل محمد مشاهدة المشاركة

اجتنبوا السبع الموبقات قالوا : وما هي يا رسول الله قال . : الشرك بالله ( والسحر ) وقتل النفس التي حرم الله إلا بالحق وأكل الربا وأكل مال اليتيم والتولي يوم الزحف وقذف المحصنات الغافلات المؤمنات " متفق عليه )
لعن رسول الله صلى الله عليه وسلم آكل الربا ومؤكله
عن علي ، أن النبي : لعن آكل الربا وموكله وشاهديه ،
عن جابر قال : لعن رسول الله -صلى الله عليه وسلم- آكل الربا ومؤكله وكاتبه وشاهديه قال : هم سواء

استاذ وائل شكرا علي الاحاديث ... لم اكن اتكلم في مدي حرمانية الربا ,,, كنت اتحدث عن هل هذا الشئ من الربا ام لا ,,,

و شكرتكم علي التفاعل ,,, و اغلقت الموضوع من جانبى ,,,

شكرا مرة تانية لاهتمامك

السيارة التي قيل انها قادمة ,,, لن تأتي ,,, ptmnlo123per111
[/CENTER]
قديم 03-03-2010, 01:41 PM
محمود مصطفى على محمود مصطفى على غير متواجد حالياً

محمود مصطفى على is a jewel in the roughمحمود مصطفى على is a jewel in the roughمحمود مصطفى على is a jewel in the roughمحمود مصطفى على is a jewel in the rough

تقسيط السيارة من البنوك الربويه " الغير اسلاميه " غير جائز لعدة اسباب منها ان البنك مش بتملك السيارة والسبب التانى عدم توافق اجراءات البنوك الربويه مع الشريعه الاسلاميه ولازم نعرف ان تقريبا مفيش فرق بين تقسيط السياره من بنك ربوى وبين انك تاخد قرض مثلا وفى طرق كتير ممكن انك تعملها عشان تأخد تمويل شراء سياره بطريق اسلاميه واسهل كمان بكتيرررررررررررررررر والله اعلى واعلم ولو حد عايز اى مساعدة انا معنديش مشكلة رقم التليفون 0162168169
قديم 03-03-2010, 04:36 PM

محمود مصطفى على is a jewel in the roughمحمود مصطفى على is a jewel in the roughمحمود مصطفى على is a jewel in the roughمحمود مصطفى على is a jewel in the rough

وقوله تعالى « وتعاونوا على البر والتقوى ولا تعاونوا على الإثم والعدوان » يأمر تعالى عباده بالمعاونة على فعل الخيرات وهو البر وترك المنكرات وهو التقوى وينهاهم عن التناصر على الباطل والتعاون على المآثم والمحارم قال ابن جرير الإثم ترك ما أمر الله بفعله والعدوان مجاوزة ما فرض الله عليكم في أنفسكم وفي غيركم . وعشان ربنا امرنا بكده لازم نبعد كل البعد عن التعامل مع البنوك الربويه وسيبك بقى من الى بيقول مفيش حاجة اسمها بنوك اسلاميه وكله واحد ولازم نعرف ان ربنا كريم ورحيم عشان كدة متخليش حاجتك فى شراء سياره تكون هى السبب فى عدم طاعة اوامر الله
قديم 03-03-2010, 05:24 PM

افتراضي لا لا لا لا لا لا لا للربااااااااااااااااا

تقسيط السيارة من البنوك الربويه " الغير اسلاميه غير جائز لعدة اسباب منها ان البنك مش بتملك السيارة والسبب التانى عدم توافق اجراءات البنوك الربويه مع الشريعه الاسلاميه ولازم نعرف ان تقريبا مفيش فرق بين تقسيط السياره من بنك ربوى وبين انك تاخد قرض قرض ربوى من بنك ربوى مثلا وفى طرق كتير ممكن انك تعملهاعشان تأخد تمويل شراء سياره بطريقه اسلاميه واسهل كمان بكتيرررررررررررررررر والله اعلى واعلم ولو حد عايز اى مساعدة انا معنديش مشكلة رقم التليفون 0162168169
قديم 06-03-2010, 03:06 PM
redaver redaver غير متواجد حالياً

redaver is on a distinguished road
افتراضي رد: لا لا لا لا لا لا لا للربااااااااااااااااا

السلام عليكم
عندك حد يقسط اسلامي بمقدم بسيط
انا محتاج عربية سوزوكي فان الضمانات سجل تجاري وبطاقة ضريبية الزوجة موظفة بالقطاع العام
المقدم اللي معايا حاليا 7000 جنيه اقدر ادفع اعلي قسط ان شاء الله
ارجو الرد والمتابعة
السلام عليكم