العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > تأجير السيارات

تأجير السيارات خاص بمعارض تأجير السيارات ومايتبعها من استفسارات وموضوعات

قديم 24-10-2008, 01:01 AM
الصورة الرمزية محمد حنفى
محمد حنفى محمد حنفى غير متواجد حالياً
التخصص العملى: رسام كمبيوتر
هواياتي: حب السيارات

محمد حنفى has a reputation beyond reputeمحمد حنفى has a reputation beyond reputeمحمد حنفى has a reputation beyond reputeمحمد حنفى has a reputation beyond reputeمحمد حنفى has a reputation beyond reputeمحمد حنفى has a reputation beyond reputeمحمد حنفى has a reputation beyond reputeمحمد حنفى has a reputation beyond reputeمحمد حنفى has a reputation beyond reputeمحمد حنفى has a reputation beyond reputeمحمد حنفى has a reputation beyond repute
استفسارات 2008

السلام عليكم أعضاء المنتدى الكرام

أحب ان احكى لكم تجربتى فى تأجير السياره لأحد المكاتب لتأجير السيارات ونصيحتى لكل من يحب أن يقدم على تأجير سيارته لمكتب تأجير السيارات
1- أن تكون سمعة المكتب ممتازه مع عملاءه.
2- أن يكون منتظم فى سداد ايجار السياره وان يكون الدفع مقدماً وفى حالة الدفع مؤخر (وهذا مرفوض) يكون فى حد أقصى خمسة أيام من إنتهاء الشهر ويضاف بند بدفع غرامه تأخير يومية بمقدار حوالى تقريباً خمسون جنيهاً بخلاف الإيجار الشهرى.
3- قراءة العقد جيداً وعدم الموافقه على أى شرط لا يأتى فى صالحك مثل بند يعطى المكتب الحق فى دفع نصف إيجار الشهر فى حالة حدوث حادث لا قدر الله للسياره لأنها ليست مسئوليتك ان تتحمل نتيجة إهمال المكتب فى المحافظه على السياره بل هو ملزم بتصليحها ودفع إيجار الشهر كامل وأيضاً عدم الموافقه على الشرط الجزائى بدفع شهرين فى حالة طلب السياره قبل إنتهاء العقد أو اضافة بند فى حالة التأخير فى دفع الإيجار الشهرى يحق لمالك السياره سحبها فوراً بدون أى شرط جزائى.
انا حبيت افيد أعضاء المنتدى حتى لا يقعوا فى المطب اللى أنا واقع فيه.

قديم 24-10-2008, 01:20 AM
الصورة الرمزية Semsem999999
Semsem999999 Semsem999999 غير متواجد حالياً

Semsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: نصيحه لكل من يقدم على تأجير سيارته

شكر ا على النصائح .

قديم 24-10-2008, 01:51 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

شكرا يا ميدو على النصائح القيمة

وياريت تحكيلنا اكتر عن موضوع تاجير العربيات لمكاتب ايجار لان ليا صديق معاه لانسر 2007 1600 كاملة خليجى وكان عايز يأجرها لمكتب ومعرفش او ملقاش مكتب مناسب

وبصراحة انا خوفتة من ان المكاتب ممكن تبهدله العربية وممكن يخش فى مشاكل لو حد اجر العربية وعمل بيها جريمة او حاجة

بصراحة انا مش مدرك لابعاد الموضوع اوى بس حذرتة من اللى بسمعة ولخوفى عليه

فياريت بما انك عندك خبرة بالموضوع ده تفهمنا اكتر

وشكرا مقدما

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 25-10-2008, 11:53 AM
الصابر الصابر غير متواجد حالياً

الصابر will become famous soon enough

تاجير السيارة حيبهدلها
قديم 25-10-2008, 11:59 PM
الصورة الرمزية محمد حنفى
محمد حنفى محمد حنفى غير متواجد حالياً
التخصص العملى: رسام كمبيوتر
هواياتي: حب السيارات

محمد حنفى has a reputation beyond reputeمحمد حنفى has a reputation beyond reputeمحمد حنفى has a reputation beyond reputeمحمد حنفى has a reputation beyond reputeمحمد حنفى has a reputation beyond reputeمحمد حنفى has a reputation beyond reputeمحمد حنفى has a reputation beyond reputeمحمد حنفى has a reputation beyond reputeمحمد حنفى has a reputation beyond reputeمحمد حنفى has a reputation beyond reputeمحمد حنفى has a reputation beyond repute
رد: نصيحه لكل من يقدم على تأجير سيارته

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

شكرا يا ميدو على النصائح القيمة

وياريت تحكيلنا اكتر عن موضوع تاجير العربيات لمكاتب ايجار لان ليا صديق معاه لانسر 2007 1600 كاملة خليجى وكان عايز يأجرها لمكتب ومعرفش او ملقاش مكتب مناسب

وبصراحة انا خوفتة من ان المكاتب ممكن تبهدله العربية وممكن يخش فى مشاكل لو حد اجر العربية وعمل بيها جريمة او حاجة

بصراحة انا مش مدرك لابعاد الموضوع اوى بس حذرتة من اللى بسمعة ولخوفى عليه

فياريت بما انك عندك خبرة بالموضوع ده تفهمنا اكتر

وشكرا مقدما

السلام عليكم أستاذ / وائل
معلش انا آسف على التأخير فى الرد كنت مشغول شويه
بالنسبه لتأجير السياره وحالتها بعد عودتها من الإيجار؟
السياره تكون متهالكه عفشه وبودى وفى حاله لا يرثى لها ، ولكن كل من يدخل فى هذا الموضوع بيعمل حسابه بعد استلام السياره يقم ببيعها بعد سداد الأقساط
ويروح ويشترى سيارتين بفلوس البيع ويقسط الباقى وهكذا
معنى ذلك ان الذى يدخل هذه المغاره يكون عامل حسابه انه مشروع ومشغله.
بالنسبه للمشاكل اللى ممكن تيجى من تأجيرها بخصوص ما يتعلق بالمشكلات الأمنيه فالمكتب مسئول عن السياره فى كل شئ ( مخالفات مروريه - مخالفات مخله ) ويوجد عقد بذلك.
على العموم هذه مخاطرة من يستطيع ان يتحملها يتفضل.
وأنا تحت أمرك يأستاذ / ابو نورا فى اى استفسار