العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الامريكية > جيب Jeep

قديم 25-08-2013, 04:47 PM
mohamed abdelhak mohamed abdelhak غير متواجد حالياً

mohamed abdelhak is on a distinguished road
افتراضي جيب شيروكى 92

السلام عليكم

انا اشتريت جيب شيروكى 92 مانيوال العربيه حالتها حلوه بس محتاج منكم طلبين
اولا انا معرفش اى حاجه عن الجيب يعنى عايز اعرف الصيانه الدوريه بتاعتها عباره عن ايه و بتتعمل كل قد ايه يعنى بيتحطلها نوع زيت ايه و كميه ا\قد ايه و الفلاتر بتتغير كل قد ايه و المفروض اروح اغير فيها سيور معينه يعنى اشرحولى كده مع ماحظة انى ميح فى الجيب
ثانيا عدادا السرعه مش شغال ده اروح بيه لكهربائى و لا ميكانيكى و لا هو ممكن يكون العيب من ايه و شكر
قديم 25-08-2013, 05:45 PM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: جيب شيروكى 92

الف مبروك على العربية ... ربنا يديك خيرها و يكفيك شرها ...

اول حاجة ... حضرتك تروح تغير الحاجات الى انت متضمنش اتغيرت امتى او ظروفها ايه .... و ممكن تبوظ منك فى اى وقت ....
زى السيور ... البوجيهات ... الفلاتر ...
اعتقد سير الكاتينة الى عندك جنزير حديد ... و السير ده لو بايظ ليه صوت مميز بيعرفوه الميكانيكية
و حضرتك طبعا حتغير زيت الموتور و فلتر الزيت
فلتر البنزين ... و تشيك على خراطيم دورة التبريد و خراطيم البنزين
حتشيك على زيت الفتيس و زيت الكارونة ... و حتشيك على زيت الفرامل و زيت الباور

العربية 4 سلندر و لا 6 سلندر ؟؟؟؟ اخبار الدفع الرباعى ايه ؟؟

على فكرة ... الى قلته لحضرتك ده حاجة عامة لاى عربية .... انا مش معايا شيروكى .. بس ممكن اقول لحضرتك حاجات فى الدفع الرباعى بصفة عامة

ان شاء الله حد يكون خبير فى الشيروكى يفيد حضرتك اكثر

قديم 26-08-2013, 12:42 PM
mohamed abdelhak mohamed abdelhak غير متواجد حالياً

mohamed abdelhak is on a distinguished road

الف شكر مهندس احمد العربيه 4 سلندر و الدفع الرباعى تمام
قديم 26-08-2013, 04:58 PM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

يا سيدى لا شكر على واجب ... كلنا اخوة و بنتعلم من بعض ( الله يمسيك بالخير يا مينا )

بخصوص الدفع الرباعى ....

حضرتك لازم تكشف على زيت الكارونة الخلفية .... و كمان زيت الكارونة الامامية
تكشف على زيت الفتيس العادى ... و زيت فتيس الغرز
بعد ما عامل البنزينة يكشف على الزيوت ... من المستحسن ان حضرتك تغسل العربية كويس من تحت و بعد كدة .... تبدا عملية التشحيم

ياريت حضرتك تنزل مع عامل البنزينة و تبص عليه و هو بيشحم .... حضرتك تبص معاه على صلايب الكردان الامامى و الخلفى ... و بيض العجل لو فيه مشاحم ....
من الاخر .... اى مشاحم يتحطلها شحم كويس

بصفة عامة .... عربيات الدفع الرباعى بتحتاج عناية زيادة شوية .... و مصاريف زيادة شوية

لازم العربية تتغسل كويس من تحت قبل التشحيم علشان فيه تراب بيدخل جوة صلايب الكردان ... فلازم تتنضف بالمياه و بعدين يتحط فيها شحم تانى ... و نفس الحال بالنسبة للعفشة

الموضوع ده حضرتك تعمله مرة كل شهر ... او على حسب استخدامك للعربية

و كمان تعمل حسابك ..... مرة كدة كل شهر ... تعشق الدفع الرباعى و تمشى بيه شوية ... علشان تروس الغرز متقفش ... و فى نفس الوقت لو فيه مشاكل فى الغرز تبان معاك

نصائح عامة :-
قائد الدفع الرباعى ( و خاصة لو عربية قديمة شوية ) بيكون فى الغالب راجل كاجوال ... معندوش مانع انه ينزل تحت العربية و يتمرمط عند الصنايعية شوية ... البدل و الكرفتات مش مستحبة

متبصش لعداد البنزبن كتير علشان متتعقدش .... العربية حتاكل بنزين ... مينفعش تقارنها بالعربية السيدان

قطع الغيار حتكون غالية شوية ... برضو متقارنهاش بالعربيات السيدان

انا عامل اجندة صغيرة للعربية ... بكتب فيها كل الى بعمله فى العربية .. و التاريخ ... التكلفة ... عداد الكيلومتر و قطع الغيار الى اتركبت و المصنعية

اما عن عداد السرعة ... ابدا بواحد كهربائى ... و هو حيشيك على السلك و العداد ... لو العداد بايظ حيبعتك لواحد بتاع عدادات

انا متابع معاك .... و اى سؤال انا فى الخدمة

قديم 26-08-2013, 09:59 PM
الصورة الرمزية romeoalmansour
romeoalmansour romeoalmansour غير متواجد حالياً

التخصص العملى: Engineer
هواياتي: reading and reading

romeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed abdelhak مشاهدة المشاركة

السلام عليكم

انا اشتريت جيب شيروكى 92 مانيوال العربيه حالتها حلوه بس محتاج منكم طلبين
اولا انا معرفش اى حاجه عن الجيب يعنى عايز اعرف الصيانه الدوريه بتاعتها عباره عن ايه و بتتعمل كل قد ايه يعنى بيتحطلها نوع زيت ايه و كميه ا\قد ايه و الفلاتر بتتغير كل قد ايه و المفروض اروح اغير فيها سيور معينه يعنى اشرحولى كده مع ماحظة انى ميح فى الجيب
ثانيا عدادا السرعه مش شغال ده اروح بيه لكهربائى و لا ميكانيكى و لا هو ممكن يكون العيب من ايه و شكر
للعلم فقط -- اسعار قطع غيار 4 سلندر اغلي من الـ 6 عشان مش كتير في مصر

............

الله العظيم أعلي وأعلم

اللهُــم يا فارج الهَم, ويا كاشف الغــــم, فرّج همّــي, وفُك كربي, واغفر ذنبي , وارزقنــي من حيثُ لا احتسب
ما شاء الله تبارك الله ما شاء الله لا قوة إلا بالله , اللهم إني أسالك الهدى والتقى والعفاف والغنى
اللهم لا أضام وأنت حسبي، ولا أفتقر وأنت ربي، فأصلح لي شأني كله ولا تكلني إلى نفسي طرفة عين ولا حول ولاقوة إلابك
لا نفع للمال اذا كانت النفس فقيرة ولا ضرر من الفقر اذا كانت النفس غنية

Its easy taking it apart. But getting it back together is another story

.