العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الامريكية > جيب Jeep

قديم 14-04-2013, 11:08 PM
conwaydiver conwaydiver غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان متعلو ومتواضع اكرخ الاقنعة المزيفة والكذب
التخصص العملى: معلم
هواياتي: الغطس/السيارات/السفر و الرحلات

conwaydiver has a spectacular aura aboutconwaydiver has a spectacular aura about
افتراضي رد: انصحوني عايز اجيب جيب

انا شوفت من 30 الف لحد 50 الف تسعينات كلها
اولا عفشة ناشفة زي الزفت وصيانتها غاليه وكل المستعمل متبهدل جدا لان اللي بيبقي راكبها مفكر انه راكب دبابة وبيمشي علي الطرق المكسرة زي المسفلته عشان انا راكب شيروكي او جيب
ولما تروح تشتري قطعة غيار استعمال ممكن توصل لالف جنيه وكل ده عشان انت راكب جيب مش بيبوص انك جايبها بألفين جنيه بيبوص انك راكب جيب
حلو لو لسه بخيرها
يعني موصلتش ال 100000 كيلو عشان تسمتع بيها لكن بعد ال 100 وال 200 الف كيلو كله فشتك
مش عارف اقولك ايه بس خليك في الحديث
من الاخر لو جيب او عربية دفع رباعي ميزدش العداد بتاعها عن 100 الف كيلو
قديم 15-04-2013, 07:09 PM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة conwaydiver مشاهدة المشاركة

انا شوفت من 30 الف لحد 50 الف تسعينات كلها
اولا عفشة ناشفة زي الزفت وصيانتها غاليه وكل المستعمل متبهدل جدا لان اللي بيبقي راكبها مفكر انه راكب دبابة وبيمشي علي الطرق المكسرة زي المسفلته عشان انا راكب شيروكي او جيب
ولما تروح تشتري قطعة غيار استعمال ممكن توصل لالف جنيه وكل ده عشان انت راكب جيب مش بيبوص انك جايبها بألفين جنيه بيبوص انك راكب جيب
حلو لو لسه بخيرها
يعني موصلتش ال 100000 كيلو عشان تسمتع بيها لكن بعد ال 100 وال 200 الف كيلو كله فشتك
مش عارف اقولك ايه بس خليك في الحديث
من الاخر لو جيب او عربية دفع رباعي ميزدش العداد بتاعها عن 100 الف كيلو

انا موافق على كلام حضرتك ... بس ليا بعض التعليق عليه ....

العفشة الناشفة ..... الشيروكى عفشتها مش ناشفة اوى .... علشان سوست حلزونية ( يايات ) امامية ... و سوست ورقية خلفية .... و ده فى اغلب سيارات الدفع الرباعى فى الفترة دى ... الان ... اغلب العربيات .. سوست حلزونية امامية و خلفية ... نعومة اكتر .. و تحس براحة فى المطبات ..... مع ضعف شوية فى قوة التحمل بس مش مشكلة
و بعدين امال لو جربت عربية سوست ورقية امامية و خلفية ..... زى الجى ام سى و النيفا و اللاند كروزر التعلبة و الفورد 150 .... كنت حتقول ايه

الى راكبها مفكر انه راكب دبابة ..... يعنى مش بالظبط اوى كدة .... بس هو انا مستحمل العفشة الناشفة و استهلاك البنزين العالى ليه ؟!!!! علشان المطبات الصغيرة ( و احيانا الكبيرة ) و الحفر .....و بعض الارصفة العالية و الواطية .... برك المياه .... المدقات

قطع غيار سيارات الدفع الرباعى غالية عن العربيات السيدان ..... و المصنعيات كمان
يعنى لو الميكانيكى حيركب تيل فرامل ب 50 جنيه ..... يركب نفس التيل فى الجيب ب 75 جنيه و يبقى كارمك اوى

اما عن عداد الكيلومتر .... انا مش عارف ظروف الجيب ايه فى الكيلو متر ..... بس حقول لحضرتك على واحد زميلى كان معاه لاند كروزر تعلبة .... شاريها و كانت عاملة 500 الف كم و باعها و هى عاملة 700 الف كم .... و الموتور زى الفل و العربية حالتها كانت كويسة جدا .... على فكرة .. العربية كانت موديل 96 و باعها ب 120 الف جنيه

كلام حضرتك عن الجديد انا طبعا موافقك عليه
و تقبل مرورى

قديم 08-06-2013, 05:21 PM
bakerkassab bakerkassab غير متواجد حالياً
من انا؟: بكر
التخصص العملى: طالب
هواياتي: السيارات و سواقتها

bakerkassab is just really nicebakerkassab is just really nicebakerkassab is just really nicebakerkassab is just really nice

الجيب عربية حلوة و تنفع في طرقات مصر العجيبة دي