العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Accent Verna RB اكسنت فيرنا

Accent Verna RB اكسنت فيرنا Hyundai Accent - Verna - RB جميع اجيال اكسنت وفيرنا Hyundai Accent - فيرنا الجيل 2 Hyundai Accent - اكسنت الجيل 1 Hyundai Accent - نيواكسنت الجيل 3 Hyundai Accent - اكسنت ار بى RB الجيل 4

قديم 16-05-2011, 09:55 PM
eng_sa3d eng_sa3d غير متواجد حالياً

eng_sa3d is on a distinguished road
للاهمية مشكلة مع معدل حرق البنزين فى الفيرنا

الموضوع انى كنت مسافر من الاسكندرية الى القاهرة وكان تانك البنزين full ووصلت القاهرة لقيت فاضل تلت التانك واصدقائى كانو معايا وقالولى ان ده كدة مش طبيعى مع العلم انى باحط بنزين 92 وعربيتى 2007 عاملة 76000 وانا مركب جنط 15 كاوتش 195-55 وعامل عتب وكساحات فايبر معتقدش انها ممكن تكون متقلة العربية والعربية كان فيها 3 اشخاص
انا عموما بقالى فترة حاسس انها بتاكل بنزين وسؤالى لاصحاب الخبرة هل ده طبيعى؟؟وايه هوا معدل حرق البنزين فى الفيرنا؟؟ولو ده مش طبيعى يا ترى ايه اللى ممكن يكون السبب مع العلم ان مفيش اى تسريب للبنزين فى العربية؟؟؟
شكرا مقدما
قديم 17-05-2011, 12:06 AM
corsair
Guest

افتراضي رد: مشكلة مع معدل حرق البنزين فى الفيرنا

ممكن اعرف يا بشمهندس انتا كنت ماشي بسرعة كام كيلو في الساعه وبتنقل الفتيس علي كام علي الار بي ام علشان اقدر افيدك في الموضوع ده
قديم 17-05-2011, 12:12 AM
الصورة الرمزية طارق ابوذيد
طارق ابوذيد طارق ابوذيد غير متواجد حالياً
من انا؟: الشيخ طارق ابوذيد
التخصص العملى: تاجر قطع غيار سيارات استيراد فيات وكورى
هواياتي: السيارات

طارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond repute

المسافه من القاهره الى الاسكندريه حوالى 220 كيلومتر والمفروض تستهلك بسياره فيرنا 15 لتر بنزين وفوق ذلك يجب الكشف على السياره والله يوفقق

تم حذف بيانات الاتصال بناء على الشكاوى المقدمة ضد صاحب العضوية فى الموضوع التالى :
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=121431
قديم 17-05-2011, 12:23 AM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute

بص انا لسة موسوس بالنسبة للموضوع دا انا كان عندى انى العربية بتعمل 140 كيلو جوة البلد فى نصف التانك كام لتر بقى مش عارف المهم نصف التنك
رحت كشفت كمبيوتر طلع عندى انى الرشاشات مسدودة وخد بالك لو مسدود هتلاقى البوجية اللى تحتية مصفر كدة شوية المهم الراجل قالى لازم يتنظف انا كنت غشيم مش عارف انة لازم جهاز عشان ينظفة بصراحة انا مش عارف الراجل عمل اية جهاز ولا ايدة ولا اية مش عارف والله
المهم جربت العربية الوقتى بتعمل حوالى 200 كيلو كل نصف التنك مش اكتر خد بالك
فمش عارف هل دا الطبيعى ولا اية وبصراحة مش عايز اروح للراجل اسالة لانى مشغول اوى حتى مش عارف اكل وانام كويس الايام دى
خدوا بالك المعدل دا جوة البلد وعلى 2.5 او 3 اربى ام بالكتير يعنى لا اتعدى 3
طبعا فى اوقات قليلة بعدى وبجيب 5 او 6 كدة بس قليل اوى يعنى شدة عشان افادى كدة
هو يا جماعة اية احسن معدل امشى علية بالنسبة للغيارات فى الار بى ام افضل معدل يعنى
العربية مانيوال فيرنا 2007 1600 سىسى بنزين 92 وممكن اعرف ازاى اعرف انى السحب كويس ولا لانة انا عارف انة سؤال تقيل شوية بس عايز اعرف
فمممكن واحد يقرا المشاركة ويقولى برضة هل دا طبيعى ولا اية اذا سمحتم
وبالنسبة لصاحب الشكوى انا قلتلك اللى عندى اهه ممكن يفيدك
قديم 17-05-2011, 02:49 AM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طارق ابوذيد مشاهدة المشاركة

المسافه من القاهره الى الاسكندريه حوالى 220 كيلومتر والمفروض تستهلك بسياره فيرنا 15 لتر بنزين وفوق ذلك يجب الكشف على السياره والله يوفقق
يا استاذ طارق انت كدة بتتكلم على الرقم القياسى للعربية اللى فى الكاتالوج اللى هو 7 لتر فى 100كيلو
الموضوع دا لما يكون الغيار على الخامس وسرعة العربية على 90 هو دا الاداء الامثل دا غير انة مفروض مفيش حرق فى الغيارت من الاول للخامس عشان تدى الاداء دا وخد بالك العربية بفالها 4 سنين يعنى مش زيرو برضة
لو ليك تعليق على النقطة دى ياريت تقول عشان نستفاد انا بقول من وجهة نظرى وياريت تقولنا اية الكلام عشان موضوع البنزين دا عملى قلق زى الراجل دا والله