العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > جسم و هيكل السيارة

جسم و هيكل السيارة الموضوعات الخاصة بصيانة جسم و هيكل و زجاج و حليات السيارة

قديم 19-06-2011, 10:28 PM
ezatoo ezatoo غير متواجد حالياً

ezatoo is on a distinguished road
افتراضي رد: العربيه بتلم تراب بغباء....مافيش حل؟؟؟؟؟

السلام عليكم
العربية بتلم تراب ببساطة لانها بتغسل بالرغاوي وبعد كدة تضرب مية وتساب لحدة ماتجف مع المسح الخفيف ودة يعني إن مادة الرغاوي هي صابون سائل لما بيجف علي العربية بعد المسح بتكون لسه موجودة وبتلم تراب وصعب تنظيفة الحل هو استعمل رشاش جلانس السائل ثم اسعمل رشاش ماء علي خفيف ونشف العربية كويس ولو نزلت بعد كدة لقيت العربية عليها تراب هيكون سهل التنظيف جداً بالتوفيق ان شاء الله
قديم 19-06-2011, 10:51 PM
الصورة الرمزية aymangalal
aymangalal aymangalal غير متواجد حالياً
من انا؟: بنى ادم
التخصص العملى: محلل بيانات - معد تقارير
هواياتي: الانترنت - القيادة -البحث عن معلومات

aymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond repute

انا سألت سواق تاكسى عن الموضوع ده لانى ب اعانى من المشكلة دى على الرغم من ان عربيتى لسه دوكو ميتاليك جديد ولونها زيتى
وكان السبب الاساسى فى دهان العربية من جديد اعتقادى بأن الدهان القديم هوه السبب
وبعد التجديد مازالت المشكلة
سواق التاكسى افاد بالاتى:
اغسل بصابون عشان يشيل اى اثر لزيوت او شحوم او عوالق سابقة
شطف بماء لغاية ماتشيل اثر الصابون
تنشيف بفوطة ناعمة عشان ماتجيرش من بواقى اثر الميه
مسح بفوطة زفرة(ايه قصتها بقى) انا عملت واحده قبل كده وبهدلتلى العربية
الصح بتاعها ان الفوطة تبقى ناعمة وتتلط زيت(تتزفر يعنى) وتسيبها يوميت تلاتة غاية ما الزيت يجف تماما ويبقى مالوش اى اثر من البلل ولا حتى منديه
بعد التنشيف من الشطف تمسح على خفيف بفوطة زفره عشان تلم بواقى ذرات الغبار اللى بين التنشيف والتطويق بالفوطة الزفرة
ده كان كلام التاكسجى ولسه ماجربتوش وان شاء الله اجرب واقول النتيجه

صلى على رسول الله
---------------------

قديم 19-06-2011, 11:00 PM
الصورة الرمزية Bahi
Bahi Bahi غير متواجد حالياً
من انا؟: اسكندرانى يعيش ويعمل بالقاهرة منذ 1996
التخصص العملى: مدير شركة توكيلات ملاحية وشحن
هواياتي: الصيد البحرى - الزوارق الشراعية خاصة طراز ليزر (Laser) - الزوارق واليخوت

Bahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond repute

علاء باشا
كما أفاد الأخوة الأعزاء الشمع أفضل حل عن تجربة لدرجة أنى بستخدمة مرة كل شهر أو شهرين لو أتأخرت بعد ما أغسل العربية كويس بخرطوم الجنينة مع أنك مش محتاج ترجع تحطة الا كل 6 شهور تقريبا. بس علشان تحافظ على طبقة الشمع أبعد عن الدعك الجامد بفرشة الغسيل الأوتوماتيك أو العمال فى محطات البنزين وأبعد عن الفوط الزفرة. كل ما عليك تعملة هو مسح العربية بفرشة أو فوطة ناعمة كل يوم علشان تشيل التراب واذا أتوسخت أوى ببقع تغسلها بمياة جارية كتيرة بالخرطوم بدون ضغط عالى وبدون صابون أو كيماويات مع المسح فى نفس الوقت بفوطة ناعمة وبعدين تنشفها بفوطة ناعمة أيضا هترجع تبرق بدون ما تضر طبقة الشمع زى ما بعمل.

بالتوفيق

هشـــام باهـــى
اسكندرانى يعيش فى القاهرة من 14 سنة

قديم 12-07-2011, 12:37 PM
virus2007 virus2007 غير متواجد حالياً

virus2007 will become famous soon enough

شباب نجيب شمع منين واى نوع افضل ؟

ولما اجيبوا يا ريت حد يقلنا ازاى استخداموا ... يعنى ينفع انا اعملوا ولا لازم حد متخصص؟
قديم 12-07-2011, 04:24 PM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute

امال انا بقى اعمل ايه ...

انا ساكن على البحر و المنطقة بتاعتى لسه رمل مش مسفلته ..

والتراب بقى اجاركم الله هههههههه

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ