العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > حوادث السيارات

حوادث السيارات مواضيع حوادث السيارات للإستفادة منها و محاولة تجنبها

قديم 09-08-2012, 10:41 AM
eng.7055 eng.7055 غير متواجد حالياً

eng.7055 is a jewel in the rougheng.7055 is a jewel in the rougheng.7055 is a jewel in the rougheng.7055 is a jewel in the rough
افتراضي الدروس المستفاده من حادثة سيارة 7-8-2012

السلام عليكم
ازيكم جميعاااا ....
انا حبيت اعمل الموضوع دا علشان الكل يستفيد من الدرس اللي انا استفادته, هو طلع درس غالي حبتين تلاته بس الحمد لله قدر الله وما شاء فعل.

عربيتي رينو داستر شاريها من نص شهر 6 اللي فات, واتقلبت على الطريق يوم 7-8-2012 ... "مش عيب عربيه دا 90% عيب سواق" علشان محدش يقول اني بطلع السبب في العربيه.

الحمد لله محصلش اصابات بشريه بس حصل صدمات جامده في العربيه هتكون مكلفه جدا والحمد لله بقول "اللهم ان لم يكن بك غضب علي فلا ابالي".

العربيه وديتها التوكيل قالي دي متنفعش تتصلح لان هتكلفك اكتر من تمنها !! .. وحتى قالي حرام تعمل لها مقايسه وتدفع تكلفة المقايسه لانك اكيد بعد المقايسه مش هتصلح وهتسحبها من التوكيل.. وديتها ورشه ف صقر قريش ومبدأيا كدا هتتكلف مش اقل من 45 الف.
=
=
=
الدروس المستفاده اللي اتمنى الناس كلها تاخد بالها منها وتنصحني ان كنت غلط::

1- لما تختار عربيتك اللي تشتريها حط قدام عينك الامان بتاعها رقم (1), لان الروح البشريه اغلى من اي حاجه تانيه... العربيه لو الامان بتاعها وحش كان زمان اللي فيها مات.
2- متكسلش تأمن عليها تأمين شااامل لان فعلا طلع ليه فايده مهمه جداااااااااا وخصوصا لو عربيتك قطع غيارها مش منتشره ... لو كنت مأمن على عربيتي مكنش زماني في الورطه دي وقدام خيارين ملهمش تالت يا اكهن عربيه لسا زيرو يا ارضى بلعب السمكريه فيها وتطلع بعد ما ادفع فيها قد كدا وبردو يباى فيها عيوب.
3- دا درس مهم جدااا جدااا جدااا (( عربيتك ميركبهاااش غييييرك)) لا ابنك ولا اخوك ولا صاحبك لو حد من دول عاوز مشوار روح معاه وسوووق انت.
4- السرعه وحشه بالذات على الطرق الجميله بتاعتنا مهما كانت كفائة عربيتك.
5- محدش ابدااااا يستهتر بلبس حزام الامان وهو ساايق.. هو لو دايقك شويه اكيد هيكون افضل من انك تتعور او تفقد شيء من جسمك لا قدر الله.
6- معلومه مهمه جداااا ... سواقة العربيات ف مصر اليومين دول مش محبذه,,, ف على قد ما تقدر استخدم عربيتك ف المشاوير الضروريه ولو مكان قريب ممكن تمشي او تاخد تاكسي هيكون راحه ليك ولبالك.

ربنا يحفظكم جميعا ويحفظنا ...

التعديل الأخير تم بواسطة eng.7055 ; 09-08-2012 الساعة 11:09 AM
قديم 09-08-2012, 11:29 AM
أبو عمرو أبو عمرو غير متواجد حالياً

أبو عمرو has a spectacular aura aboutأبو عمرو has a spectacular aura about
افتراضي رد: الدروس المستفاده من حادثة سيارة 7-8-2012

شكرا ليك يا غالى على النصائح دى وربنا يعوضك خيـــــــــر ان شاء الله
قديم 09-08-2012, 12:22 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

قدر الله و ما شاء فعل
اهم حاجة .... ان محدش جراله حاجة

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 09-08-2012, 12:24 PM
Shadie Shadie غير متواجد حالياً

Shadie will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.7055 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
ازيكم جميعاااا ....
انا حبيت اعمل الموضوع دا علشان الكل يستفيد من الدرس اللي انا استفادته, هو طلع درس غالي حبتين تلاته بس الحمد لله قدر الله وما شاء فعل.

عربيتي رينو داستر شاريها من نص شهر 6 اللي فات, واتقلبت على الطريق يوم 7-8-2012 ... "مش عيب عربيه دا 90% عيب سواق" علشان محدش يقول اني بطلع السبب في العربيه.

الحمد لله محصلش اصابات بشريه بس حصل صدمات جامده في العربيه هتكون مكلفه جدا والحمد لله بقول "اللهم ان لم يكن بك غضب علي فلا ابالي".

العربيه وديتها التوكيل قالي دي متنفعش تتصلح لان هتكلفك اكتر من تمنها !! .. وحتى قالي حرام تعمل لها مقايسه وتدفع تكلفة المقايسه لانك اكيد بعد المقايسه مش هتصلح وهتسحبها من التوكيل.. وديتها ورشه ف صقر قريش ومبدأيا كدا هتتكلف مش اقل من 45 الف.
=
=
=
الدروس المستفاده اللي اتمنى الناس كلها تاخد بالها منها وتنصحني ان كنت غلط::

1- لما تختار عربيتك اللي تشتريها حط قدام عينك الامان بتاعها رقم (1), لان الروح البشريه اغلى من اي حاجه تانيه... العربيه لو الامان بتاعها وحش كان زمان اللي فيها مات.
2- متكسلش تأمن عليها تأمين شااامل لان فعلا طلع ليه فايده مهمه جداااااااااا وخصوصا لو عربيتك قطع غيارها مش منتشره ... لو كنت مأمن على عربيتي مكنش زماني في الورطه دي وقدام خيارين ملهمش تالت يا اكهن عربيه لسا زيرو يا ارضى بلعب السمكريه فيها وتطلع بعد ما ادفع فيها قد كدا وبردو يباى فيها عيوب.
3- دا درس مهم جدااا جدااا جدااا (( عربيتك ميركبهاااش غييييرك)) لا ابنك ولا اخوك ولا صاحبك لو حد من دول عاوز مشوار روح معاه وسوووق انت.
4- السرعه وحشه بالذات على الطرق الجميله بتاعتنا مهما كانت كفائة عربيتك.
5- محدش ابدااااا يستهتر بلبس حزام الامان وهو ساايق.. هو لو دايقك شويه اكيد هيكون افضل من انك تتعور او تفقد شيء من جسمك لا قدر الله.
6- معلومه مهمه جداااا ... سواقة العربيات ف مصر اليومين دول مش محبذه,,, ف على قد ما تقدر استخدم عربيتك ف المشاوير الضروريه ولو مكان قريب ممكن تمشي او تاخد تاكسي هيكون راحه ليك ولبالك.

ربنا يحفظكم جميعا ويحفظنا ...
ربنا يعوض عليك و يجازيك خير
قديم 09-08-2012, 01:07 PM
الصورة الرمزية HaMaDa-ToUBaR
HaMaDa-ToUBaR HaMaDa-ToUBaR غير متواجد حالياً
من انا؟: Egyptian man, like all young people seeking to elevate himself and gain more experience and friends
التخصص العملى: Currently the Faculty of Commerce, Mansoura University, but after like that God knows
هواياتي: Computers, networks and social relationships

HaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond repute

قدر الله وما شاء فعل والف الف حمد الله ع سلامتك ودى اهم من اى حاجة تانية وربنا ان شاء الله هيعوضك خير

وجزاك الله خيرا ع النصايح الغالية دى

HaMaDa-ToUB@R

01000902024