العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > حوادث السيارات

حوادث السيارات مواضيع حوادث السيارات للإستفادة منها و محاولة تجنبها

قديم 17-09-2010, 07:43 PM
bassemali bassemali غير متواجد حالياً

bassemali will become famous soon enoughbassemali will become famous soon enough
افتراضي رد: سياره مرور تصدم سياره سيدة مصريه بالكويت و تسجن اخواتها

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem_khidr مشاهدة المشاركة

طبعا الموقف كله علي بعضه غلط.
و اخواتها هما السبب
ممكن يكون اخواتها فعلا مدوا اديهم علي الشرطه مش لسانهم بس
ماهو احنا محدش شاف الحادثه و قرينا كلام و لازم اللي كاتب الكلام يستفز القراء علشان يحرك مشاعرهم.,
انا مش مع الكوايته لاني بكرههم هما و السعوديين كره العمي لكن بقول كلمه حق في الموضوع
أنا كمان بكره السعوديين أوووووولا كره العمى ويليهم الكويته.... أنا هنا في السعوديه بعاني من غبائهم وكبريائهم ومنظرتهم ع الفاضي بس أنا مابسكتش لحد فيهم يفكر يتطاول بالذات لو كان غلطان مع أن والدي دايما بيحذرني من الأشتباك معاهم لأن حكومتهم بتقف في صفهم حتى لو غلطانين .... لأن مافيش عدل وبس بلد الحكم الإسلامي والدين بالبق بس فعل مافيش ... بس معليش اللي خلانا أستحملناهم السنين اللي فاتت دي كلها نستحملهم الكم سنه اللي فاضله لهم والبترول بتاعهم يخلص .... ويبقوا يوروني بقى هيعيشوا منين.... ماهي لو كانت دامت لغيرك ماكانتش وصلتلك ... أنا اللي كنا بنأكلهم زمان ودلوقت بقوا بيتنططوا علينا .....الصبر بس الصبر .
قديم 18-09-2010, 11:58 AM
corsair
Guest

مش عارف يا استاذ باسم بس اكيد انتا عايش معاهم وعارفهم اكتر مننا وربنا يرجعك لارض الوطن سالم غانم ان شاء الله
قديم 18-09-2010, 02:34 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mercedes مشاهدة المشاركة

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

والله يا حازم باشا, من سابق خبرتنا مع الأشقياء الكويتيين فى مواقف سابقة مماثلة و خاصة مع الجماعة بتوع الشرطة , أنا متهيألى أنهم هما الغلطانين من الألف الى الياء لأن حتى لو حصل شجار بين أخوات المصابة المصرية و الشرطة الكويتية , فده بيبقى فى لحظة انفعال و المفروض الأمور دى تتقدر, لكن الكوايتة بالدات فى معاملاتهم مع المصريين اللى هناك اللى مالهمش ضهر بيزودوها أوى, زى العمال و المقيمين المصريين الغلابة اللى اترحلوا عشان بيساندوا البرادعى .

و انا كمان و الله بكره السعوديين الغير محترمين لأنى و الحق يتقال قابلت منهم كتييييييييييييير محترمين أوى, و نفسى بس أقابل حد منهم هنا فى كندا و أنا ناوى اطلع ملة اللى خلفوه, بس أشوف حد منهم بس .

والله و رسوله أعلم .

MERCEDES S430
نفس الفكره بالضبط و اتفاق في الرأي
لكن مش بحب احكم علي موقف من طرف واحد
المصريين برضه مش ملائكه و اعوذ بالله منهم في الغربه (مش الكل طبعا لكن الغالبيه ) و الله اعلم باللي حصل
لكن مهما كانت الامور المفروض ما توصلش لكده ابدا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bassemali مشاهدة المشاركة

أنا كمان بكره السعوديين أوووووولا كره العمى ويليهم الكويته.... أنا هنا في السعوديه بعاني من غبائهم وكبريائهم ومنظرتهم ع الفاضي بس أنا مابسكتش لحد فيهم يفكر يتطاول بالذات لو كان غلطان مع أن والدي دايما بيحذرني من الأشتباك معاهم لأن حكومتهم بتقف في صفهم حتى لو غلطانين .... لأن مافيش عدل وبس بلد الحكم الإسلامي والدين بالبق بس فعل مافيش ... بس معليش اللي خلانا أستحملناهم السنين اللي فاتت دي كلها نستحملهم الكم سنه اللي فاضله لهم والبترول بتاعهم يخلص .... ويبقوا يوروني بقى هيعيشوا منين.... ماهي لو كانت دامت لغيرك ماكانتش وصلتلك ... أنا اللي كنا بنأكلهم زمان ودلوقت بقوا بيتنططوا علينا .....الصبر بس الصبر .
للاسف يا سيد باسم معظم دول الخليج و خصوصا البحرين و السعوديه و الامارات اصبح اعتمادهم علي البترول كدخل اقل من الماضي و بقي عندهم مصانع و صناع و تجاره
و للاسف بروح اشتري حاجات الاقيها تصنيع السعوديه!!!!!
يعني بعد ما كانت كسوه الكعبه و اكلهم بيروح من مصر لعندهم دلوقتي بقوا بيصدروا لينا كمان...
غير كده انت مش واخد بالك من ايرادات الحج و العمره ؟؟؟
دا غير التنشيط التجاري الرهيب في الموسمين دول
يعني فرضا لو البترول خلص حيقدروا بكل بساطه يزودوا مصاريف الاجراءات و بالتالي دخلهم يزيد

حـازم خـضـر

قديم 18-09-2010, 03:26 PM
الصورة الرمزية mercedes
mercedes mercedes غير متواجد حالياً
من انا؟: عاملنى الله بفضله, لكننى بارزته بالمعاصى
التخصص العملى: Vasc-man
هواياتي: المشى

mercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to behold
رأى رد: سياره مرور تصدم سياره سيدة مصريه بالكويت و تسجن اخواتها

السلام عليكم و رجمة الله و بركاته

فعلا , احنا فضلنا سنوات طويلة , فاكرين أنهم ناس مابيفهموش فى أى حاجة و بنتريأ عليهم و نقعد نقول احننا اللى علمناهم الألف من كوز الدرة و أنهم مابيعرفوش يفكوا الخط و هما طول الفترة دى بيعملوا من غير لا دعاية ولا شوشرة و بقوا زى الأخ الفاضل / حازم خضر بيقول , أن أصبح عندهم صناعة و زراعة - فى سنة من السنين, السعودية صدرت قمح لمصر!!!!!!! - و تجارة و مناطق تجارية حرة و تطوير فى كل شئ و هما زى مابيستخدموا فلوسهم فى كلام فاضى , بيستخدموها كتيييييييير جدا فى حاجات مهمة زى التعليم فى أحسن الجامعات الأجنبية - فيه طلبة خلايجة كتير جدا هنا فى كندا و فى كل الجامعات الأجنبية فى جميع أنحاء العالم- و أهو كله بالفلوس, ده البطارية الجافة AC Delco اللى أنا روحت أشتريها للعربية لقيتها مصنوعة فى الدمام - السعودية و أدوية كتير من اللى عندنا فى الصيدلية , مصنوعة فى شركات سعودية و اماراتية و أمثلة غير كده كتير , احنا اللى للأسف بنتأخر و مفكرين انهم زى ماهما فى الستينات و السبعينات , يدوب بيطلعوا البترول من الأرض و يشتروا بيه أكل و شرب و عربيات و خلاص , هما لا زالوا صحيح بيعملوا كده , بس غير كده بيعملوا حاجات تانية كتيييييييييييير أوى بالفلوس بتاع البترول و بالفعل بيستعدوا بالفعل لليوم اللى هييجى و البترول يخلص فيه , ساعتها, احنا هنكون دولة متأخرة جدااااااااااا و هما هيكونوا متقدمين و عندهم دعائم غير نفطية للاقتصاد بتاعهم كتييييييييييير جدا , زى الامارات دلوقتى , هى بتستفيد من كونها منطقة تجارة و سياحة عالمية أكتر من البترول اللى فى أرضها .

طول عمرنا كنت بنتريأ على السعودى اللى تلاقيه مش بيعرف يقرا ويكتب و دول لحد النهاردة موجودين كتير أوى لسه , بس أنا عمرى ما هنسى اليوم اللى حصل فيه الموقف ده ( كنت مرة ماشى فى طرقة المستشفى الحكومى اللى أنا كنت بشتغل فيها فى السعودية , و كانت المستشفى دى هى المسئولة عن اجراء الكشف الطبى الروتينى لكل اللى جايين يشتغلوا فى السعودية من الأجانب توطئة لاستخراج الاقامة, المهم لقيت واحد عامل مصرى لا بيعرف يقرا ولا يكتب -عادى يعنى- و بيطلب من موظف الأمن السعودى اللى طبعا عالأقل بيعرف يفك الخط, أنه يملاله الاستمارة بتاع الكشف, قولت فعلا, سبحان الله , الأيام دول!!!!!!!!!! )

شكرا و آسف للاطالة

HAMANN

MERCEDES E-class

بسم الله الرحمن الرحيم
عَسَى رَبُّكُمْ أَن يَرْحَمَكُمْ وَإِنْ عُدتُّمْ عُدْنَا وَجَعَلْنَا جَهَنَّمَ لِلْكَافِرِينَ حَصِيرًا
صدق الله العظيم
قديم 19-09-2010, 02:11 PM
cobra cobra غير متواجد حالياً

cobra is on a distinguished road

اهم حاجه عند السطات الصريه المحافظه على العلاقات الدبلو ماسيه ايا كان الثمن