العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > حوادث السيارات

حوادث السيارات مواضيع حوادث السيارات للإستفادة منها و محاولة تجنبها

قديم 10-08-2010, 09:57 PM
الصورة الرمزية ahmed_menaiem
ahmed_menaiem ahmed_menaiem غير متواجد حالياً
التخصص العملى: import & export
هواياتي: modified cars

ahmed_menaiem is a jewel in the roughahmed_menaiem is a jewel in the roughahmed_menaiem is a jewel in the rough
افتراضي رد: ربنا ستر ومتعجنتش.

حمدا لله على السلام اول
شبه حادثه كانت هتحصل بسبب هزار غبى منىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى ىى
شوفت واحد صاحبى ماشى فى الشارع بعربيته قلت اهزر معاه و اجى وراه و ادوس فرامل جامد علشان يتجعز انا عارف انه هزار غبى و انا اسف
المهم جيت جريت بالعربية و جيت افرمل تانى حاجة غبييه الارض كانت كلها تراب بس صراحة صاحبى طلع ناصح هو بص فى المرايه اتلقانى داخل هاجم عليه جامد داس بنزين بسرعه و بعد عنى و انا زحفت فى الرمل بطريقة ربنا اللى سترها معايا والله بجد كانت هتبقى حادثه تنزل فى الاخبار بسبب هزار غبىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى ىى
قديم 10-08-2010, 10:20 PM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_menaiem مشاهدة المشاركة

حمدا لله على السلام اول
شبه حادثه كانت هتحصل بسبب هزار غبى منىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى ىى
شوفت واحد صاحبى ماشى فى الشارع بعربيته قلت اهزر معاه و اجى وراه و ادوس فرامل جامد علشان يتجعز انا عارف انه هزار غبى و انا اسف
المهم جيت جريت بالعربية و جيت افرمل تانى حاجة غبييه الارض كانت كلها تراب بس صراحة صاحبى طلع ناصح هو بص فى المرايه اتلقانى داخل هاجم عليه جامد داس بنزين بسرعه و بعد عنى و انا زحفت فى الرمل بطريقة ربنا اللى سترها معايا والله بجد كانت هتبقى حادثه تنزل فى الاخبار بسبب هزار غبىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى ىى
هههههههههههههههههه, موقف وحش وفى نفس الوقت مضحك, السواقة تجارب, والواحد مابيتعلمش ببلاش( أديك أتعلمت متجريش أو تفرمل فى رملة) , حمدا لله على سلامتك وسلامة صاحبك.

والهزار بالعربيات بيفكرنى بالناس اللى بتهزر مع بعض بسكاكين و مسدسات, الموضوع بينتهى بحوادث أليمة.

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.

قديم 11-08-2010, 12:54 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

اول ما روحت اجيب العربية (لانوس) سنة 2002 (انا من اسكندرية) استلمتها من المعرض بتاع دايو الى فى المعادى و كنت سياقها اوديها مدينة نصر نبيت عند اخت المدام و بعدين نرجع اسكندرية ففى السكة من المعرض لمدينة نصر(العربية لسة زيرو بتبرق و معليهاش نمر) لقيت عربيات قدامى واقفه بس من على يمينهم سالكه قولت اخدها من اليمين قوم و انا لسة بعدى من يمينهم لقيت خير الله ما اجعله خير ترماى بيعدى اتاريه مزلقان و هما واقفين علشان الترماى يعدى طبعا جالى سكتة قلبية و الحمد لله وقفت و فضلت واقف شوية (انا بسوق من سنة 90) و الحمد لله عدت على خير بس معرفتش اسوق العربية تانى خدت عربية حمايا و هو خد عربيتى و مشيت وراه و طبعا سقت عربية حمايا عادى جدا من غير اى عقد

المهم الموضوع ده خلانى معديش من جنب حد الا لما اتاكد هو واقف ليه
و فى مرة وقفت ورا اتوبيس فى اشارة على اليمين و الاشارة فتحت و هو فضل واقف و انا مبحبش ازمر فين و فين نزلتله لقيته اتوبيس عطلان مفيهوش حد!!!
قديم 11-08-2010, 03:44 AM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

اول ما روحت اجيب العربية (لانوس) سنة 2002 (انا من اسكندرية) استلمتها من المعرض بتاع دايو الى فى المعادى و كنت سياقها اوديها مدينة نصر نبيت عند اخت المدام و بعدين نرجع اسكندرية ففى السكة من المعرض لمدينة نصر(العربية لسة زيرو بتبرق و معليهاش نمر) لقيت عربيات قدامى واقفه بس من على يمينهم سالكه قولت اخدها من اليمين قوم و انا لسة بعدى من يمينهم لقيت خير الله ما اجعله خير ترماى بيعدى اتاريه مزلقان و هما واقفين علشان الترماى يعدى طبعا جالى سكتة قلبية و الحمد لله وقفت و فضلت واقف شوية (انا بسوق من سنة 90) و الحمد لله عدت على خير بس معرفتش اسوق العربية تانى خدت عربية حمايا و هو خد عربيتى و مشيت وراه و طبعا سقت عربية حمايا عادى جدا من غير اى عقد

المهم الموضوع ده خلانى معديش من جنب حد الا لما اتاكد هو واقف ليه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

و فى مرة وقفت ورا اتوبيس فى اشارة على اليمين و الاشارة فتحت و هو فضل واقف و انا مبحبش ازمر فين و فين نزلتله لقيته اتوبيس عطلان مفيهوش حد!!!

الحمد لله ربنا بيستر, موضوع التعدية من اليمين أو الشمال حتى بقى خطر جدا, بسبب الأوتوبيسات والميكروباصات اللى بتقف تحمل وسط الشارع والناس اللى بتعدى الطريق فى شوارع كبيرة وحيوية وممكن تلاقى واحد منهم قدامك فجأة متعرفش تعمل أيه؟

وأرذل حاجة أنك مبتكشفش الطريق قدامك بسبب الميكروباصات والأوتوبيسات, وكتير بتضطر تعدى بتخيلك لحالة الطريق فقط, وربنا الحمد لله بيسترها.

والقصة التانية دى جامدة أوى, أنا لما حاجة بتقف قدامى بستناها ومبحدفش على اللى جنبى أحتراما ليهم, وكتير السواق لايبقى عنده ذوق أو دم ويقف براحته ولا هامه اللى ملطوعين وراه, وبيقف من غير أشارة كمان.

وشكرا على مشاركتنا تجربة حضرتك.

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.

قديم 11-08-2010, 04:02 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Injection مشاهدة المشاركة

ما أنت عارف يا حازم باشا, دائرى ومن غير رخصة سواقة, وأروح أفطر مع أصدقائى فى التخشيبة.

مافيش اعذار
ممكن تيجي مواصلات او تشوف اي حد جاي تيجي في الطريق معاه.
امال بقي لو بتسافر مشوار زي مشواري دا حتعمل ايه؟؟
عموما حاول تيجي سواء علي الفطار او بعد الفطار

حـازم خـضـر