العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > حوادث السيارات

حوادث السيارات مواضيع حوادث السيارات للإستفادة منها و محاولة تجنبها

قديم 03-05-2010, 01:17 PM
ابراهيم أبوسيف ابراهيم أبوسيف غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مصمم جرافيك
هواياتي: الرسم

ابراهيم أبوسيف is a name known to allابراهيم أبوسيف is a name known to allابراهيم أبوسيف is a name known to allابراهيم أبوسيف is a name known to allابراهيم أبوسيف is a name known to allابراهيم أبوسيف is a name known to all
افتراضي رد: الخطوة الثانية: سيارة الشركة وحادث (أدخلوا وانظروا للصور واحكموا من المخطئ)

أنا الصراحة مش عارف ازاي الأصفر يكون غلطان بأي نسبة
معلش الطريق في الحتة دي بيضيق من أربع حارات إلى ثلاثة بالعافية وأكيد في الوقت ده بالليل كله بيكون ماشي بسرعة وده مش غلط لو السرعة مثلا 100 أو 90
الراجل الأحمر بقى اللي مش عارف الطريق كان المفروض يكون في أقصي اليمين أنما يكون وهو على السرعة دي بيقرر أنه يكسر يمين ده الغلط راكبه من ساسه لراسه
طبعا الأصفر عنده بس سوء تقدير بسيط لتوقف الأحمر المفاجئ جدا وده أظنه لا يحمله أكتر من 5% من المسؤولية

لأن سلوك الأحمر خاطئ من البداية للنهاية
قديم 03-05-2010, 01:21 PM
corsair
Guest

افتراضي رد: الخطوة الثانية: سيارة الشركة وحادث (أدخلوا وانظروا للصور واحكموا من المخطئ)

قانون بلدك بيقولك تعويرة الوش مفيهاش معلش وسائق اسيارة الصفر هوه اللي غلطان وكان ممكن صاحب العربية الحمره يخليه يصلحله عربيته فاحمد ربنا انك هتتحمل 50 % من تمن تصليح عربية الشركة
قديم 03-05-2010, 03:38 PM
EGYCARS EGYCARS غير متواجد حالياً

EGYCARS will become famous soon enough

و الله الموضوع شكله عجيبب و بصراحة أنا مش سواق جامد يعني يدوب بتعلم
بس لو وصف المشكلة سليم أنا شايف ان

1- سواق العربية الصفرا غلطان تماما مش عايز أقول 100% هو السبب (ده هيبان في نمره 2) بس خلينا نقول انه لو كان عايز يدخل في الشارع اليمين ليه ماالتزمشي بالحارة اليمين من بدري شوية؟ لان غباء منه انه يجي من الحارة اللي في النص عشان يدخل في الشارع

2- سواق العربية الصفرا أكيد برضه كان ماشي بسرعة كبيرة لدرجة ان العربية تزحف 10 متر و ده كتييييييير و أعتقد انه كان علي 120 أقل واجب و الله أعلم

عموما ده رأي مني و زي ماقولت أنا مش سواق جامد عشان أحكم بس تحليل نظري للصور
قديم 03-05-2010, 10:21 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة EGYCARS مشاهدة المشاركة

و الله الموضوع شكله عجيبب و بصراحة أنا مش سواق جامد يعني يدوب بتعلم
بس لو وصف المشكلة سليم أنا شايف ان

1- سواق العربية الصفرا اكيد قصدك الحمراء غلطان تماما مش عايز أقول 100% هو السبب (ده هيبان في نمره 2) بس خلينا نقول انه لو كان عايز يدخل في الشارع اليمين ليه ماالتزمشي بالحارة اليمين من بدري شوية؟ لان غباء منه انه يجي من الحارة اللي في النص عشان يدخل في الشارع

2- سواق العربية الصفرا أكيد برضه كان ماشي بسرعة كبيرة لدرجة ان العربية تزحف 10 متر و ده كتييييييير و أعتقد انه كان علي 120 أقل واجب و الله أعلم

عموما ده رأي مني و زي ماقولت أنا مش سواق جامد عشان أحكم بس تحليل نظري للصور
انا اسف للتدخل حبيت اوضح قصدك علشان محدش يتلخبط من الى حيكموا
قديم 03-05-2010, 11:03 PM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

الاتنين غلطانين
العربيه الحمرا
1 -علشان عايز يدخل يمين و ممسكش الحاره اليمين من بدري (حتى لو مدي اشاره) و عايز ياكل حارتين عند المدخل .. ودي اول غلطه
2- انه وقف في نهر الطريق بدون سبب اضطراري ( انسان واقف ادامه او عربيه وقفت فجاءه) وبالتالي عرض سلامته و سلامه الاخرين لخطر كبير

وده يستاهل الشنق على عملته دي

العربيه الصفرا :-
انه بغض النظر عن اي عوامل او ظروف حصل ادامه موقف يستدعي التوقف الفجائي و هو ملحقش يفرمل العربيه في المسافه الكافيه و خبط في العربيه التانيه من ورا ... وبالتالي مكنش سايب مسافه كافيه او ماشي بسرعه اعلا من المسموح بيها او الاتنين
يعني لو كانت العربيه الحمرا او اي لون وقفت لاي سبب كان حيخبط فيها برضو
وبالتالي سواق العربيه الصفرا يتحمل خطاء الحادثه والاصلاح .. لأنه اللي صدم من الخلف
وسواق العربيه الحمرا يدفع غرامه وتتسحب رخصته مدى الحياه حتى لو مكنتش العربيه الصفرا خبطت فيه

مره واحد مصري نسي مخرج طريق هاي واي .. فوقف ورجع بضهره والبوليس قفشه
القاضي (مخالفات المرور بتتعرض على القضاه للبت ) غير انه دفعه غرامه ولغا رخصته امره يتعالج عند طبيب نفسي لأنه اعتبر رجوعه للخلف في هاي واي نوع من انواع الجنون او المرض النفسي !!
والطبيب النفسي قعد يسأله عن طفولته و هل تعرض لاي اساءه او عنف و هو صغير ...
معلش ... اصلهم ميعرفوش الهنا اللي احنا فيه

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &

الكلمات الدليلية
حادث سيارة