العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > عالم تأمين السيارات

عالم تأمين السيارات خاص بكل شركات التأمين المصرية وتجارب الأعضاء مع شركات التأمين

قديم 31-08-2009, 03:55 PM
احمد دعبس احمد دعبس غير متواجد حالياً

احمد دعبس is on a distinguished road
رد: ايه قصة افلاس الجمعية المصرية دي

يريت الهيئه العامة تتدخل لحل ازمة الجمعيه والدكتور عادل منير بس انا جت فدماغى حاجه دلوقت ليه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟الشركه دى كانت احسن شركه ودلوقتى بيقولو عليها فلست مش ده ممكن يكون منافسه من الشركات الحكوميه ولاانا معنديش حق مهندس احمد دعبس
قديم 22-09-2009, 11:02 PM
الصورة الرمزية ابو هيما
ابو هيما ابو هيما غير متواجد حالياً
من انا؟: أعمل ليومك كأنك تموت غدا
التخصص العملى: مرشد سياحى
هواياتي: العاب القوى والقراءة

ابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond repute
حكاية لها العجب

جايبلكم النهاردة حكاية لها العجب
حكاية واحد من الناس زى كل الناس وكل مابفتكرها بتحرق دمى بس النهاردة بكتبهلكم مش عشان أحرق دمى لأ ولكن عشان نحاول نعالج السلبيات الموجودة فى بلادنا ونفضح المستخبى وعشان نتعلم من أخطا بعض ونستفاد ..
أنا زى زيكم بجتهد وبعافر فى الدنيا عشان أعيش لكن واضح أن الدنيا دى مابتسبش حد فى حاله ..وواضح أن النصب والضحك على الدقون كتر فى البلد ومفيش حد بيساعد ولأبيحل أى حاجة .
الخلاصة عشان مطولش عليكم - السنة اللى فاتت زى اليومين دول روحت معرض سمير ريان اللى فى الأتوستراد عشان أشترى عربية لأنسر (البومة) بالقسط من بنك سيــــــــــتى ,وفوجئت بعد الشراء ومن غير ما يسألونى ولأيخدوا حتى برائى أنهم امنوا على العربية تبع الجمعية المصرية للتامين التعاونى أكبر شركة تامين نصابة فى جمهورية مصر العربية الموجدة بالعباسية خلف عمر أفندى ودى كانت أكبر غلطة وقعت فيها أنى ماأخترتش شركة التامين وما أهتمتش بالسؤال كويسة ولأ لأ - -خلاصة الكلام بعد كام شهر من الشراء وبالأخص فى شهر مارس اللى فات حصليتلى حادثة الحمد الله ربنا سلم وخرجت منها سليم بس العربية أتكهنت ومن يومها وأنا فى معاناه -مرة مع البنك اللى حاولت أكتر من مرة أطلب منه أنه يوقف القسط ومرة مع شركة التامين عشان أحاول أصرف أى حاجة وزى ما أنتوا عرفين سلو بلدنا فوت علينا بكرة يا سيد -حسبى الله
-نصبوا على الناس كلهم وخلوهم يسلموا عربيتهم الهالكة بحجة صرف التعويض وفى النهاية ولأعرفنا نوقف قسط البنك ولأعرفنا حتى ناخد عربيتنا الهالكة عشان نبيعها نكمل على تمنها ونسدد القرض -
واسمعوا بقىء اللى أحلى من كده - البلد ولأعملت لهم اى حاجة ولحد الان شغالين والموظفين موجدين بمكاتبهم وجايبنلهم كمان بودى جاردات النفر منهم يخبط أيدوا فى الحيطة يكسرها عشان يحموهم لأن الناس طبعا متعصبةوفاض بيهم ومشاجرات مع الموظفين وعاوزين يصرفوا التعويضات عشان كل واحد عليه قسط وديون عاوز يخلص منها وكل يوم يقلوا بكرة جاى لنا فلوس وهانصرف -كلمنا بعد شهر -تعالى وسجل اسمك واحنا هانتصل بيك .وولأ حاجة من اللى بيوعدوا بيه أو بيقولوه بيحصل ( ويوم ما يصرفوا لك شيك يطلع من غير رصيد والبنك يرفضه -وبتلاقى نفسك فى النهاية انت الخسران ( أجازات من الشغل -فلوس مكالمات واتصالات - نصابين ما تعرف بيطلعولك مننين وكل واحد يقولك أدينى فلوس وأنا أخلصلك يا باشا الحوار ده -عالم نصابة ومش فارقة معاهأ حرام ولأ حلأل -وصدقونى أكبر نصابة وحرامية فى الحمعية واحدة أسمها *********** وواحد أسمه ********* وشوف نفسك بقى لو ليك 80 الف جنيه هى وهو متواضعين جدا هايخدوا منك بس10 الف على مبلغ التعويض اللى أقل من 100 )
وهو دا النظام وأخبط دماغك فى الحيط وكبيرك لو هاتطق من جنابك - أطلع على قسم الشرطة وأعمل لهم محضر -أو أشتكيهم فى الهيئة العامة للرقابة على التامين ولأ أقولكم أشتكوهم أحسن فى هيئة الرقابة المالية -أصل أنا كل ده عاملته ومريت بيه -وابقوا قابلونى لو حد سأل فيكم -وأوعوا تقول حقوق الانسان ولا أنت متعلم ولأهى البلد فوضة لحسن حد يضحك عليكم -عشان هى فعلا فوضـــــــــــــــى ومن زمان قوى كمان بس أحنا أصلنا ماكناش وأخدين بالنا وكنا فى تعسيلة وغفلة !!!!!!
وحسبـــــى الله ونعم الوكيل من كل ظالم ومن كل اللى بيكلوا حرام

تم النقل بمعرفتي
مشرق القسم الامريكي :حازم خضر
يرجي من العضو مراعاه فتح المواضيع في الاقسام المحدده

التعديل الأخير تم بواسطة hazem_khidr ; 09-10-2009 الساعة 04:02 PM سبب آخر: نعتذر عن نشر اى اسماء لشخصيات حقيقية بدون اثبات مادى
قديم 22-09-2009, 11:12 PM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حكاية لها العجب

لا حول ولا قوة الا بالله ! ربنا يعوض عليك ! ولكن لا تنسى " ماضاع حق ورائه مطالب "

ونشكرك على حكاية تجربتك دى ! لتعم الفائده على الناس ! ولتحويل فكر الناس عن التأمين

والكلام الفاضى ده ! والله أنا عندى سياره اشتريتها كاش على الزيرو من 12 سنه ولم أفكر

لحظه فى عمل تأمين لها وسبتها على الله ! وحاجز سياره سيراتو حاليا و كنت لسه من نصف

ساعه فقط بأفكر لو جت أأمن عليها أو لآ ! وسبحان الله ربنا بعت لى الاجابه على يد حضرتك !

وتأكد حتى لو لم تأخذ نقودك نهائيآ فان الله سيعوضك بدلا منها على الآقل بسبب هذه المشاركه !

Dr. Bolbolan

ليت الشباب يعود يوما فأخبره بما فعل المشيب بى ! ptmnlo123per1127
قديم 22-09-2009, 11:23 PM
الصورة الرمزية ابو هيما
ابو هيما ابو هيما غير متواجد حالياً
من انا؟: أعمل ليومك كأنك تموت غدا
التخصص العملى: مرشد سياحى
هواياتي: العاب القوى والقراءة

ابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond repute

ربنا يباركلك يا دكتور ويأتيك خير الجديدة ويكفيك شرها وشر عنين الناس كمان -
وبالمناسبة دى أنا بشكر كمان كل القائمين على هذا المنتدى أنهم أتاحوا لنا الفرصة عشان نتواصل مع بعض ونشارك هموم بعض لنجد لها حل بيننا -ربنا يباركلهم ويجازيهم كل خير
قديم 22-09-2009, 11:50 PM
الصورة الرمزية محمد حنفى
محمد حنفى محمد حنفى غير متواجد حالياً
التخصص العملى: رسام كمبيوتر
هواياتي: حب السيارات

محمد حنفى has a reputation beyond reputeمحمد حنفى has a reputation beyond reputeمحمد حنفى has a reputation beyond reputeمحمد حنفى has a reputation beyond reputeمحمد حنفى has a reputation beyond reputeمحمد حنفى has a reputation beyond reputeمحمد حنفى has a reputation beyond reputeمحمد حنفى has a reputation beyond reputeمحمد حنفى has a reputation beyond reputeمحمد حنفى has a reputation beyond reputeمحمد حنفى has a reputation beyond repute

ربنا يعوض عليك وعليا
أنا أيضاً من ضحايا الجمعية النصابة للتأمين ولسه مصرفتش حاجه وبقالى سنه على كده

الكلمات الدليلية
مراكز خدمة وصيانة سيارات