العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

قديم 20-07-2010, 01:31 PM
MO MO غير متواجد حالياً
من انا؟: Mo

MO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الطريقة الصحيحة لامساك الدركسيون

في رئي ان احنا هنا في مصر عادي لما تسوق بايد واحدة
و في رئي ان 10,2 افضل حاجة علي المسافات الطويلة و فعلان بتسيطر علي العربية حلو اوي
قديم 20-07-2010, 02:08 PM
TELEBK TELEBK غير متواجد حالياً
التخصص العملى: دكتور جامعي

TELEBK is a splendid one to beholdTELEBK is a splendid one to beholdTELEBK is a splendid one to beholdTELEBK is a splendid one to beholdTELEBK is a splendid one to beholdTELEBK is a splendid one to beholdTELEBK is a splendid one to beholdTELEBK is a splendid one to behold

مشكوووووووور ، موضوع هايل ومهم فعلا ، جزاك الله كل خير ، وفي إنتظار المزيد .

د / خالد طلب
قديم 20-07-2010, 02:09 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MO مشاهدة المشاركة

و في رئي ان 10,2 افضل حاجة علي المسافات الطويلة و فعلان بتسيطر علي العربية حلو اوي
فعلا يا مو
افضل وضعيتين للدركسيون
تسعه و ربع
او
عشره و عشره
(كأننا قدام ساعه بالضبط)
لكن انا بفضل عشره و عشره علشان بتدي تحكم افضل في الملفات
انا عموما جوه البلد بسوق بأيد واحده
اما لو علي الطريق مجرد ما العربيه بتاخد الرابع بلاقي ايدي الاتنين علي الدركسيون.
بعمل حساب لاي احتمال يحصل و محتاج سرعه بديهه في التصرف.
و لاني غالبا بعتمد علي الدركسيون اكتر من الفرامل بكتير في الحالات الطارئه

حـازم خـضـر

قديم 20-07-2010, 02:11 PM
المناور المناور غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Network Administrator

المناور is a splendid one to beholdالمناور is a splendid one to beholdالمناور is a splendid one to beholdالمناور is a splendid one to beholdالمناور is a splendid one to beholdالمناور is a splendid one to beholdالمناور is a splendid one to behold

أنا الحكاية دى برضو شغلتنى لفترة فى أول سواقتى وكنت عايز اعرف المسكة المثلى بعيدا عن المنظرة أو الاحراج يعنى فيه ناس فعلا تلاقيه مرجع الكرسى لورة أوى وماسك الدركسيون بايد وحدة مشدودة على الاخر وفيه ناس تلاقيها حاضنة الدركسيون أو راكبة فوقيه وغالبا الستات هما اللى بيعملوا الحركة دى وفضلت اتفرج على كل واحد بيسوق بيسوق ازاى وكل واحد ليه طريقته المختلفة عن التانى فقلت مابدهاش نشوف الناس المحترفة بتسوق ازاى فبقيت باركز على سواقة جيرمى والناس بتاعة توب جير واشوف فيديوهات الدرافتات لقيت ان الكل بيسوق بطريقة واحدة اللى هيا دى

فمن ساعتها ابتديت اعود نفسى على المسكة دى على السرعات اللى فوق ال 90 اقل من كده ممكن امسك بأيد واحد .

ونفعتنى بصراحة لما جربتها فى نفق الازهر أو فى اى ملفات على سرعات ، فى الأول ماكنتش باعرف اتحكم فى العربية كويس من بعد الطريقة دى بقيت مالكها كويس .
قديم 20-07-2010, 03:47 PM
الصورة الرمزية بدر بسيونى
بدر بسيونى بدر بسيونى غير متواجد حالياً

مشرف الكورى
من انا؟: مصرى
التخصص العملى: كيميائى
هواياتي: السيارات

بدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد بدر1978 مشاهدة المشاركة

مشكور على الموضوع بس بما ان العربية اللى انا سالفها بقالها سنة بتحدف يمين ومش ناوى اروح ارصص ولا اظبط زوايا فانا اتعودت على ايدى الشمال وماشية الحمد لله
شكرا ليك ياابو حميد وقبل ماتتكلم على السواقة ازى رصص واظبط زوايا الاول واشترى دماغك والله انت وحشنى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair مشاهدة المشاركة

لعلمك انا جربت اسوق بايدي الاتنين زي ما انتا بتقول ولقيت نفسي كنت هلبس لبسه عنب لان بتحصل لخبطة لكن لما بتكون سايق بايد واحدة بيبقي التحكم افضل وعلي راي المثل المركب اللي ليها رايسين بتغرق

تسلم ايدك يا ابو حميد اخيرا قولت حاجه مفيدة ههههههههههههههههههههههههه ههههه

حبيبي والله
ياشا ربنا يخليك بس انا بتكلم على الطريقة المثالية ولو جربتها لفترة حتظبت معاك مع الوقت وابتدى بالطرقالسريعة الاول

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MO مشاهدة المشاركة

ياباشا الاساسات ما بتتغيرش وانا متفق معاك الى حد كبير بس انا بحب من 2ونص الى 9 ونص

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TELEBK مشاهدة المشاركة

مشكوووووووور ، موضوع هايل ومهم فعلا ، جزاك الله كل خير ، وفي إنتظار المزيد .
شكرا ليك ولكل الاخوة الاعضاء

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem_khidr مشاهدة المشاركة

فعلا يا مو
افضل وضعيتين للدركسيون
تسعه و ربع
او
عشره و عشره
(كأننا قدام ساعه بالضبط)
لكن انا بفضل عشره و عشره علشان بتدي تحكم افضل في الملفات
انا عموما جوه البلد بسوق بأيد واحده
اما لو علي الطريق مجرد ما العربيه بتاخد الرابع بلاقي ايدي الاتنين علي الدركسيون.
بعمل حساب لاي احتمال يحصل و محتاج سرعه بديهه في التصرف.
و لاني غالبا بعتمد علي الدركسيون اكتر من الفرامل بكتير في الحالات الطارئه
حازم باشا انت براحتك لو مش عاوز تمسك الدركسيون براحتك